hirdetés

Partnereink

Hogyan lett egy csődbe ment állami gazdaság helyén az ország legnagyobb pincészete?

hirdetés

Hogyan lett egy csődbe ment állami gazdaság helyén az ország legnagyobb pincészete?

A Varga Pincészet története 1993-ban kezdődött, amikor a Varga család Badacsonyörsön megvásárolta egy állami gazdaság 5,6 hektáros ipari területen fekvő csődbe ment pincészetét 180 millió forint plusz áfáért. A pincészettel elavult épületeket és korszerűtlen technikát, de egy csodálatos panorámával rendelkező, a Balaton mellett fekvő ingatlant vásároltak. Már az első évben megduplázták a pincészet teljesítményét, több mint 800 ezer palackot értékesítettek.

2017-ben pedig a közel 15 millió belföldön értékesített palackos borral messze ők a piacvezetők. Mindezt úgy, hogy termékeik a közepes árszegmens felső szintjébe, illetve a prémium kategóriába tartoznak. Fontos innovációjuk volt a kannás bor felszámolásában a 1,5 literes betétdíjas csavarzáras palack bevezetése, amely az első csavarzáras palack volt Magyarországon. Környezetünk védelméért is sokat tesznek, a saját betétdíjas palack bevezetéséért 2016-ban Greennovációs díjat nyertek. Prémium boraikkal az elmúlt évtizedben a hazai és nemzetközi borversenyeken értékes díjakat tudhatnak a magukénak; többek között 2012-ben az olasz Vinitalyn, 2017-ben pedig a nem hivatalos világbajnokságnak számító bordeaux-i nemzetközi Challenge du Vin borversenyen a legjobb magyar pincészetként szerepeltek, 2018-ban az Aranymetszés Friss Badacsonyi Olaszrizlingjüket az ország legjobb fehérborának választották. A Varga Pincészet borait immár 25 éve fogyasztjuk.

hirdetés

A Varga Pincészet 25 éves fennállásának alkalmából Budapesten az Olaszrizling Október Nagykóstolón tartott sajtóeseményen a borász szakma két nagy alakja is felszólalt. Dr. Kállay Miklós emeritus professzor a Magyar Bor Akadémia örökös elnöke Senecát idézve arról beszélt, hogy „nem létezik könnyű út a Földről a csillagokig, de a Varga Pincészet elindult ezen az úton.” Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára Schumpetert, a híres közgazdászt idézte, aki többek között az innováció fogalmát is megalkotta, miszerint „csak azok a vállalatok tudnak fennmaradni, amelyek innovatívak a piacon”.

„Pincészetünk felemelkedése összefügg a primőr borok divatjával. A rozé borok több mint 20 éve tartó előretörése és az illatos fehérborok néhány éve indult divatja új piacot nyitott, ahol a fejlesztésre fogékony, innovatív pincészetek számára lehetőség nyílt a kiugrásra. Elsőként mi készítettünk úgynevezett „nulla érlelésű” borokat, amelyeket már a szüretelést követő néhány héten belül palackozni lehet, és egyedüliként alkalmazunk csavarzárat 0,75 literes betétdíjas palackokra. Ezek a borok értékesítésünknek több mint 40 százalékát képviselik, de ha ide számítjuk a nem kifejezetten primőr borokon kívül a friss jellegű termékeinket is, akkor az értékesítésünknek több mint 80 százalékáról beszélünk.

A kannás borforgalmazás visszaszorítását is fontosnak tartottuk, amire a magyar borászat két választ adott: az egyik a 2 literes PET csomagolás, amihez pincészetünknek soha nem volt köze, a másik a 1,5 literes, betétdíjas üvegpalackban való forgalmazás, ami viszont a saját innovációnk, és ezzel egyben mi voltunk az első csavarzárral forgalmazó pincészet is. A balatoni vendéglátásban jelentünk meg először ezzel a kiszereléssel, a vendéglátóipar olyan jól fogadta a kezdeményezésünket, hogy ma már országosan elterjedt. Pincészetünk fejlődésében nagy szerepet játszik ez a történet, hiszen a tavalyi évben a Ház Bora név alatt forgalmazott termékcsaládunkból 3,2 millió palackot adtunk el.

2006-ban az Aranymetszés termékcsalád bevezetésének apropóját az adta, hogy termőre fordultak a 2000-ben és 2001-ben telepített szőlőink, és ezek közül 5 fajtából nagyon ígéretes bort tudtunk készíteni. Az új borcsalád nevét úgy találtuk meg, hogy internetes pályázatot írtunk ki és a döntésre szakmai zsűrit kértünk fel, hogy a beérkezett több mint kétezer névből válasszon. Hogy a névmágia okozta, vagy hogy saját szőlőből jobb bort lehet készíteni, mint a vásároltból, azt nem tudom, de a termékcsalád igen hamar népszerű lett. Többen azt is tanácsolták, hogy hozzunk létre külön pincészetet Aranymetszés néven, a nagy pincészetek megszokott gyakorlata szerint. A módszer nem tetszett, és az eredményét is kétesnek tartottuk, ma már egyértelmű, hogy jól döntöttünk” – mesél a múltról és a jelenről Varga Péter alapító-tulajdonos.

A pincészet az elmúlt évtizedben prémium boraival a hazai és nemzetközi borversenyeken számos értékes díjat kapott. Ezek közül a legjelentősebb talán 2012-ben az olasz Vinitaly, 2017-ben pedig a nem hivatalos világbajnokságnak számító bordeaux-i nemzetközi, Challenge du Vin borverseny, ahol az induló 40-50 magyar pincészetből a Varga szerepelt a legjobban. De kiemelkedik a 2015-ben és 2017-ben a Vinagora magyar nemzetközi borversenyen elért legjobb magyar fajtabor cím, illetve idén az Országos Borverseny zsűrije az Aranymetszés Friss Badacsonyi Olaszrizlinget választotta a legjobb fehérbornak.

A 2013-at követő 4 évben bekövetkezett 50 százalékos forgalomnövekedésre reagálva a pincészet 8,5 millió literrel növelte a badacsonyörsi és feldebrői tárolótereit, 1 800 négyzetméterrel a raktárkapacitását. 2019-ben pedig 40 százalékkal, 10 ezerről 14 ezer palack/órára fog emelkedni a palackozókapacitás.

„Az új palackozó létszámigénye mintegy harmadával csökken, a minőségbiztonság emelkedik, az átállási idők csökkenése miatt is nő a termelőkapacitásunk. 2019-ben megszüntetjük az olaszliszkai pincészetünket, illetve a szerencsi palackozót, és nem forgalmazunk a jövőben tokaji borokat, a tartályokat pedig Feldebrőre telepítjük. Úgy látjuk, a fejlődés fő iránya a prémiumborok felé mutat, ahol az elkövetkező években hasonló meghatározó szerepre törekszünk, mint a közepes árszegmensben. A Varga Pincészet jelentős eszközvagyonnal rendelkezik; 25 millió liter tárolótérrel, 10 ezer palack/órás töltősorral, 200 hektár szőlőültetvénnyel. De a cég igazi értéke nem ez! Az igazi érték a magyar emberek fejében van: az, hogy ismernek és szeretnek minket, és az igazi siker, hogy felismernek minket és mosolyognak” – mondta el Varga Máté tulajdonos.

Szöveg: B&D Kommunikáció

Fotó: Varga Pincészet

 

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Egészség

Névnap 05.24.

Ma Eszter, Eliza napja van.

Múltjáról vallott Zimány Linda

Hibátlan külső és gyönyörű mosoly. Sokan gondolják azt, hogy mindössze ennyi kell ahhoz, hogy egy fiatal lányból szépségkirálynő válhasson.

  • 2019-05-23 20:08
Fuss ott, ahonnan a repülőgépek startolnak

Mára már hagyománynak számít az az Európában egyedülálló futóverseny, amelyet a Budapest Airport szervez meg évente a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőté...

  • 2019-05-23 18:40
Falusi CSOK: Szabályok, kamatok, törlesztés

Országszerte közel 2500 település érintett, az itt lévő ingatlanok vásárlására és ezzel együtt korszerűsítésére vagy bővítésére jár az állami támogatá...

  • 2019-05-23 14:15
5 meglepő dolog, amelyekre tartós bérletet is lehet kötni

Az emberi természet velejárója, hogy szeretünk dolgokat birtokolni. Kutatások is bizonyítják, hogy ha két hasonló tárgy közül kell választanunk, akkor...

  • 2019-05-23 11:57
Színtrend-mustra 2020-ra

A lakberendezésben és a divatban a nemzetközi szakemberek prognózisai megegyeznek: a következő évek kétségtelenül a színek évei lesznek, amelyekben az...

  • 2019-05-23 08:50

hirdetés

Inspiráló mély színek, egyedi struktúrák a falfelületeken

Mostantól a lágy pasztell árnyalatok helyett választhatjuk a merész, de otthonos sötétebb árnyalatokat is. Megérkezett a Poli-Farbe Platinum Decor hét...

  • 2019-05-22 20:35
Ismét támadnak az apró vérszívók!

Az enyhe tavaszi napokat a legtöbben arra használják ki, hogy a természetben töltődjenek fel. Ezek a kirándulások azonban nem mindig végződnek felhőtl...

  • 2019-05-22 17:14
Újjászületett a margitszigeti Platán Étterem

A Platán Étterem felújításával befejeződött a főváros legnagyobb gyógy-wellness részlegét és 12 konferenciatermet magába foglaló margitszigeti szállod...

  • 2019-05-22 14:11
Két speciális karórával tiszteleg a TAG Heuer a legendás autóverseny előtt

A vasárnap megrendezésre kerülő legendás Indy 500 autóverseny tiszteletére a TAG Heuer két sportos karórát mutat be, amelyek kialakítását az autós ese...

  • 2019-05-22 13:19
A magyarok több mint 60 százaléka megy idén nyaralni

Idén a magyarok többsége tervez nyaralást, és a külföldi úti célok közül az európai országok, a belföldiek közül pedig a Balaton a legnépszerűbbek – d...

  • 2019-05-22 08:30

Minden cikk

hirdetés

hirdetés