hirdetés

Partnereink

Hogyan lett egy csődbe ment állami gazdaság helyén az ország legnagyobb pincészete?

hirdetés

Hogyan lett egy csődbe ment állami gazdaság helyén az ország legnagyobb pincészete?

A Varga Pincészet története 1993-ban kezdődött, amikor a Varga család Badacsonyörsön megvásárolta egy állami gazdaság 5,6 hektáros ipari területen fekvő csődbe ment pincészetét 180 millió forint plusz áfáért. A pincészettel elavult épületeket és korszerűtlen technikát, de egy csodálatos panorámával rendelkező, a Balaton mellett fekvő ingatlant vásároltak. Már az első évben megduplázták a pincészet teljesítményét, több mint 800 ezer palackot értékesítettek.

2017-ben pedig a közel 15 millió belföldön értékesített palackos borral messze ők a piacvezetők. Mindezt úgy, hogy termékeik a közepes árszegmens felső szintjébe, illetve a prémium kategóriába tartoznak. Fontos innovációjuk volt a kannás bor felszámolásában a 1,5 literes betétdíjas csavarzáras palack bevezetése, amely az első csavarzáras palack volt Magyarországon. Környezetünk védelméért is sokat tesznek, a saját betétdíjas palack bevezetéséért 2016-ban Greennovációs díjat nyertek. Prémium boraikkal az elmúlt évtizedben a hazai és nemzetközi borversenyeken értékes díjakat tudhatnak a magukénak; többek között 2012-ben az olasz Vinitalyn, 2017-ben pedig a nem hivatalos világbajnokságnak számító bordeaux-i nemzetközi Challenge du Vin borversenyen a legjobb magyar pincészetként szerepeltek, 2018-ban az Aranymetszés Friss Badacsonyi Olaszrizlingjüket az ország legjobb fehérborának választották. A Varga Pincészet borait immár 25 éve fogyasztjuk.

hirdetés

A Varga Pincészet 25 éves fennállásának alkalmából Budapesten az Olaszrizling Október Nagykóstolón tartott sajtóeseményen a borász szakma két nagy alakja is felszólalt. Dr. Kállay Miklós emeritus professzor a Magyar Bor Akadémia örökös elnöke Senecát idézve arról beszélt, hogy „nem létezik könnyű út a Földről a csillagokig, de a Varga Pincészet elindult ezen az úton.” Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára Schumpetert, a híres közgazdászt idézte, aki többek között az innováció fogalmát is megalkotta, miszerint „csak azok a vállalatok tudnak fennmaradni, amelyek innovatívak a piacon”.

„Pincészetünk felemelkedése összefügg a primőr borok divatjával. A rozé borok több mint 20 éve tartó előretörése és az illatos fehérborok néhány éve indult divatja új piacot nyitott, ahol a fejlesztésre fogékony, innovatív pincészetek számára lehetőség nyílt a kiugrásra. Elsőként mi készítettünk úgynevezett „nulla érlelésű” borokat, amelyeket már a szüretelést követő néhány héten belül palackozni lehet, és egyedüliként alkalmazunk csavarzárat 0,75 literes betétdíjas palackokra. Ezek a borok értékesítésünknek több mint 40 százalékát képviselik, de ha ide számítjuk a nem kifejezetten primőr borokon kívül a friss jellegű termékeinket is, akkor az értékesítésünknek több mint 80 százalékáról beszélünk.

A kannás borforgalmazás visszaszorítását is fontosnak tartottuk, amire a magyar borászat két választ adott: az egyik a 2 literes PET csomagolás, amihez pincészetünknek soha nem volt köze, a másik a 1,5 literes, betétdíjas üvegpalackban való forgalmazás, ami viszont a saját innovációnk, és ezzel egyben mi voltunk az első csavarzárral forgalmazó pincészet is. A balatoni vendéglátásban jelentünk meg először ezzel a kiszereléssel, a vendéglátóipar olyan jól fogadta a kezdeményezésünket, hogy ma már országosan elterjedt. Pincészetünk fejlődésében nagy szerepet játszik ez a történet, hiszen a tavalyi évben a Ház Bora név alatt forgalmazott termékcsaládunkból 3,2 millió palackot adtunk el.

2006-ban az Aranymetszés termékcsalád bevezetésének apropóját az adta, hogy termőre fordultak a 2000-ben és 2001-ben telepített szőlőink, és ezek közül 5 fajtából nagyon ígéretes bort tudtunk készíteni. Az új borcsalád nevét úgy találtuk meg, hogy internetes pályázatot írtunk ki és a döntésre szakmai zsűrit kértünk fel, hogy a beérkezett több mint kétezer névből válasszon. Hogy a névmágia okozta, vagy hogy saját szőlőből jobb bort lehet készíteni, mint a vásároltból, azt nem tudom, de a termékcsalád igen hamar népszerű lett. Többen azt is tanácsolták, hogy hozzunk létre külön pincészetet Aranymetszés néven, a nagy pincészetek megszokott gyakorlata szerint. A módszer nem tetszett, és az eredményét is kétesnek tartottuk, ma már egyértelmű, hogy jól döntöttünk” – mesél a múltról és a jelenről Varga Péter alapító-tulajdonos.

A pincészet az elmúlt évtizedben prémium boraival a hazai és nemzetközi borversenyeken számos értékes díjat kapott. Ezek közül a legjelentősebb talán 2012-ben az olasz Vinitaly, 2017-ben pedig a nem hivatalos világbajnokságnak számító bordeaux-i nemzetközi, Challenge du Vin borverseny, ahol az induló 40-50 magyar pincészetből a Varga szerepelt a legjobban. De kiemelkedik a 2015-ben és 2017-ben a Vinagora magyar nemzetközi borversenyen elért legjobb magyar fajtabor cím, illetve idén az Országos Borverseny zsűrije az Aranymetszés Friss Badacsonyi Olaszrizlinget választotta a legjobb fehérbornak.

A 2013-at követő 4 évben bekövetkezett 50 százalékos forgalomnövekedésre reagálva a pincészet 8,5 millió literrel növelte a badacsonyörsi és feldebrői tárolótereit, 1 800 négyzetméterrel a raktárkapacitását. 2019-ben pedig 40 százalékkal, 10 ezerről 14 ezer palack/órára fog emelkedni a palackozókapacitás.

„Az új palackozó létszámigénye mintegy harmadával csökken, a minőségbiztonság emelkedik, az átállási idők csökkenése miatt is nő a termelőkapacitásunk. 2019-ben megszüntetjük az olaszliszkai pincészetünket, illetve a szerencsi palackozót, és nem forgalmazunk a jövőben tokaji borokat, a tartályokat pedig Feldebrőre telepítjük. Úgy látjuk, a fejlődés fő iránya a prémiumborok felé mutat, ahol az elkövetkező években hasonló meghatározó szerepre törekszünk, mint a közepes árszegmensben. A Varga Pincészet jelentős eszközvagyonnal rendelkezik; 25 millió liter tárolótérrel, 10 ezer palack/órás töltősorral, 200 hektár szőlőültetvénnyel. De a cég igazi értéke nem ez! Az igazi érték a magyar emberek fejében van: az, hogy ismernek és szeretnek minket, és az igazi siker, hogy felismernek minket és mosolyognak” – mondta el Varga Máté tulajdonos.

Szöveg: B&D Kommunikáció

Fotó: Varga Pincészet

 

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Egészség

Névnap 11.15.

Ma Albert, Lipót napja van.

Íme a Playboy 2018-as szuperhős csapata

Negyedik alkalommal indítja el nagyszabású jótékonysági kampányát Magyarország emblematikus férfi életmódmagazinja. A Playboy Hero célja, hogy olyan p...

  • 2018-11-14 22:26
Szuperkoncert Sting&Shaggy, vendégzenekar Punnany Massif

A Szerencsejáték Zrt., mint a hazai kulturális élet elkötelezett támogatója, november 24-én Budapesten, a Hősök terén este 18:00 órától nagyszabású, i...

  • 2018-11-14 21:10
Különleges megoldás az elvándorlás megállítására

Magyarországról globális cégnél nemzetközi fizetés mellett távmunka? Sokak álma lenne. De ma már nem csak álom. Havi kétmilliós álombérek mellett hama...

  • 2018-11-14 17:40
3 tipp, ami megkönnyíti a visszatérést a munkába kisgyerekes anyáknak

A szülést követő időszak után nem könnyű visszatérni a munka világába: a babával szoros együttlétben töltött hónapok után új időrendhez, más típusú el...

  • 2018-11-14 15:28
10 éve robbant ki a válság – Meddig emelkedhetnek még a lakásárak?

A gazdaság minden részét, így az ingatlanpiacot is komolyan érintő válság tízéves évfordulója és a 2014 óta tartó lakáspiaci élénkülés miatt egyre töb...

  • 2018-11-14 13:05

hirdetés

Magyar hírességek köszöntötték születésnapján Ennio Morriconét

„Az első CD-m egy Morricone best of volt, azt oda vissza fújtam kívülről. A kedvenc zenekarom, a Metallica is mindig Morricone dallal kezd” – árulta e...

  • 2018-11-13 21:07
Számítógép előtt ülve is hajlamosak vagyunk kizsákmányolni magunkat

A nagyobb cégek már jobban törődnek a munkavállalóik egészségével, de akik vállalkozóként saját alkalmazottjuk, azok hajlamosak kizsákmányolni magukat...

  • 2018-11-13 19:00
Mi a közös John Travoltában és Richard Gere-ben? Mutatjuk!

Ki ne ismerné a „Summer Nights” vagy a „You’re The One That I Want” című dalokat? És ki ne látta volna az idén 40 éves Grease című filmmusicalt? De az...

  • 2018-11-13 14:54
Mélyszegénységben élő családokhoz látogat Lilu

A gyerekek játékai idővel megszaporodnak, birtokba veszik a gyerek - szobát, sőt akár a nappalit is. Ráadásul ezeknek alig 20 százalékával játszanak a...

  • 2018-11-13 11:08
Ezt tanulja, ha piacképes tudást akar 2025-ben is

Egyre-másra látnak napvilágot azok az elemzések, amelyek azt vetítik előre, hogy a robotika és a digitalizáció jelentősen átformálja a munka világát a...

  • 2018-11-13 08:42

Minden cikk

hirdetés

hirdetés