hirdetés

Partnereink

Szigorúbb előírások kellenek az autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésére

hirdetés

Szigorúbb előírások kellenek az autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésére

Évente közel 16 millió új személygépkocsit vettek az uniós lakosok. A jelenlegi uniós szabályokkal lehetetlen elérni azt a célt, hogy a 2030 első felére megszűnjön a benzines és dízeles autók értékesítése az Európai Unióban.

A jelenlegi uniós szabályokkal nem lehet elérni azt a kitűzött célt, hogy a 2030-as évek első felében megszűnjön a benzines és dízeles autók értékesítése az Európai Unióban. Erre a következtetésre jutott az a tanulmány, amelyet a mai napon hozott nyilvánosságra az az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E).

hirdetés

Évente közel 16 millió új személygépkocsit vettek az uniós polgárok az utóbbi években. Idén ez kevesebb lesz a járvány miatt, és változik az egyes hajtások aránya is az eladott autók között.   T&Eúj tanulmánya szerint várható, hogy a szigorodó uniós előírásoknak köszönhetően idén és jövőre megugrik a tölthető villanyhajtású gépkocsik piaci részesedése. 2022-től azonban már leállhat ez a növekedés, ha nem hoznak még szigorúbb előírásokat.

A vonatkozó uniós szabályozás célja, hogy az EU-ban eladott új gépkocsik átlagfogyasztása minél kisebb legyen. Ezért azt írja elő a rendelet, hogy ha egy autógyár által eladott autók átlagos széndioxid-kibocsátása nagyobb 95 gramm/kilométernél (ami mintegy 4 liter benzinnek vagy gázolajnak felel meg 100 kilométeren), akkor büntetést kell fizetnie. A típusengedélyt kapott, forgalomba hozható robbanómotoros gyártmányok átlagos széndioxid-kibocsátása ennél nagyobb, ezért az autógyárak rá vannak szorítva villanyhajtású modellek beillesztésére a kínálatba. Nemcsak akkumulátorosok (BEV) jöhetnek szóba, hanem tölthető hibridek (PHEV) is, melyek túlnyomó részének a kibocsátása 50 gramm körül van.

2020 első félévében már érezhető volt a piacon az eltolódás. Az BEV és a PHEV modellek piaci részesedése a Volvónál elérte a 23, a BMW-nél a 13, a Hyundai-Kiánál a 11, összességében pedig a nyolc százalékot. A nyáron bejelentett állami támogatások csak megerősítették a villanyhajtás részesedését. (Magyarországon is rövid idő alatt kimerült az a keret, amit a villanyautók támogatására szánt a kormány.)

A T&E kutatói szerint a szabályozásba beépített rugalmasság eredményeképpen éves szinten ledolgozhatónak látják a kibocsátás jó részét és csak a többi eltérést kell a BEV-k és PHEV-ek eladásának növelésével ellensúlyozni. De ehhez is el kell érni a tölthető villanyhajtású modellek 9 százalékos részesedését a 27 tagállamban. A tendencia a kutatók szerint 2021-ben is folytatódik, az éves piaci részesedés elérheti a 15 százalékot. Az EV és a PHEV modellek piaci részesedése azonban a 2021 utáni években már nem kell, hogy tovább növekedjen a kibocsátási korlát teljesítéséhez. Árnyalja a képet – növeli a valós kibocsátást –, hogy a mindennapos használatban a PHEV modellek közül sokat alig töltenek, inkább csak benzinnel vagy gázolajjal hajtják őket.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse megállapította: „Mindebből az következik, hogy a 95 grammos határt fölül kell vizsgálni, és minél előbb tovább kell csökkenteni annak érdekében, hogy a gyártási kapacitás a harmincas évek első felében lehetővé tegye a robbanómotoros gépkocsik forgalomba hozásának betiltását az Unióban. A tiltás nélkül ugyanis nem lehet nettó nulla kibocsátásúvá tenni az Európai Unióban a közlekedést 2050-re, anélkül pedig az átlaghőmérséklet emelkedését se lehet lesz másfél fok Celsius alatt tartani."

Forrás: Aeffect Communications

 

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szabadidő

Névnap 11.27.

Ma Virgil napja van.

Élvezzük ki az apró pillanatokat – üzeni a SodaStream

A világ vezető szénsavas-víz márkája, a SodaStream világszerte elindította ünnepi kampányát, amelyben arra hívják fel a figyelmet, hogy tanuljuk meg ú...

  • 2020-11-25 23:14
Hazai szervezetek számára adományozott egészséges nassolnivalókat a Nutline

A Chio és Pom-Bär márkáiról is ismert Instersnack Magyarország Kft. által forgalmazott Nutline összesen 1,7 millió forint értékben adományozott egészs...

  • 2020-11-25 21:28
A magyarok közel harmada rendszertelenül táplálkozik

Miközben a koronavírus-járvány miatt gyakran szóba kerül az immunrendszer erősítése, arról kevesebbet beszélünk, hogy ennek egyik fontos része a helye...

  • 2020-11-25 20:38
Eladás és azok nehézségei a második hullám alatt

Nincs most könnyű helyzetben az, aki ingatlant szeretne értékesíteni Budapesten. A világjárvány és a kapcsolódó korlátozások miatt nőtt az érdeklődés ...

  • 2020-11-25 19:57
Marton Adri és családja lakóautóval fedezte fel Magyarországot

Majdnem bele csúsztak a szakadékba, eleinte alig tudtak aludni, és volt, hogy azt sem tudták, merre mennek. Adri azt mondja, élete egyik legjobb vakác...

  • 2020-11-25 18:45

hirdetés

5%-os csökkenésben a magyar gumiabroncs piac

Az idei év első 9 hónapjában a magyarországi személygépjármű-gumiabroncs piac 5%-kal csökkent a gyártói oldalon 2019 azonos időszakához képest. Ha idé...

  • 2020-11-25 17:07
Modern vizsgálóegység segíti a biztonságos szemvizsgálatot

Gyakori szem- és fejfájás, a szemben érzett szúró-égő, fáradt érzés vagy szemgyulladás esetén a koronavírus járványra tekintettel sem érdemes halogatn...

  • 2020-11-25 10:06
A Mastercard újabb európai országokban teszi elérhetővé a Google Pay-t

A Mastercard ma bejelentette, hogy kártyakibocsátó partnereivel együttműködve Ausztriában, Bulgáriában, Észtországban, Görögországban, Magyarországon,...

  • 2020-11-25 08:49
Az ország negyedét megmozgatta a #Szelektívenjobb mozgalom

#Szelektívenjobb mozgalmat indított az Italos Karton Egyesülés (IKSZ) a Földünkért világnap alkalmából. A közösségi média erejét kihasználva közel 2,5...

  • 2020-11-25 07:07
Egyre növekvő probléma az energiaszegénység

Felmérések szerint hazánkban legalább másfél millió embert érint az energiaszegénység, továbbá a lakosság 15%-a nem képes a lakását megfelelő hőmérsék...

  • 2020-11-19 19:27

Minden cikk

hirdetés

hirdetés