hirdetés

Partnereink

Divat vagy minőség, avagy mitől kézműves a kézműves termék?

hirdetés

Divat vagy minőség, avagy mitől kézműves a kézműves termék?

Kézműves szappan, lekvár, ékszer vagy csoki – vajon mindenki azt ír a termékére, amit akar vagy ellenőrzi bárki is, hogy mi kézműves és mi nem az? Egyáltalán van a kézműves termék címkének kritériumrendszere Magyarországon? A szakértő elmondta a szabályokat, de a legtöbbet a fogyasztó tud tenni. Van olyan webáruház, ahol letesztelik a kézműves termékeket, mielőtt árulni kezdik.

Az élelmiszerek esetében egyszerűbb a helyzet és meg is van az erre vonatkozó szabályozás: a nem gépesített, hanem kézműves technológiával készülő, adalékanyagmentes termékek esnek a kézműves kategóriába. Bár a procedúra részben gépesíthető, de kézi munkavégzésen, emberi erőfeszítésen, irányításon és tapasztalaton kell alapulnia.

hirdetés

 

Vékony a határ

 

A másik fontos szabály, hogy ilyen élelmiszerek előállítása során pótanyagok, imitátumok, mesterséges színezékek, aromák, édesítőszerek és ízfokozók nem használhatók és minden esetben fel kell tüntetni a termék gyártójának nevét és címét. „Vékony a határ a kézműves és hagyományos élelmiszerek között, hiszen megoszlanak a vélemények arról, hogy mi számít gépesítésnek és mi nem” – mondja Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének fogyasztóvédelmi szakértője. Természetesen időről időre a fogyasztói kampányok indulnak annak tisztázására, hogy mit takar a kézműves kategória. A NÉBIH helyszíni ellenőrzéssel vagy mintavétellel bármikor ellenőrizheti, hogy teljesülnek-e azok az állítások, melyeket a termék magáról hirdet - ilyen az is, ha valaki azt állítja a termék kézműves.

Például, ha egy lekvár hagyományos nyitott üstben készül, kevés hozzáadott cukrot tartalmaz és magas a gyümölcstartalma, valamint hőkezeléssel tartósítják, akkor ez kézműves lekvár. Ilyen például a Magyar Termék Díjas Tarpa lekvár, ami idén a Bónusz Brigád legnépszerűbb kézműves terméke lett. A vásárlók harmada az 5 íz közül a kajszibarackra szavaz, ebből fogy a legtöbb a virtuális polcokról. „Fontos nekünk, hogy minőségi termékeket kínáljunk, ezért minden egyes, a Bónusz Brigádra bekerülő terméket mi magunk tesztelünk, a Tarpa lekvár nem csak a kollégák, a család kedvence is” – mondja Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád egyik alapítója.

Kevesebbet, de jobb minőségűt

Papp Vargha Katalin Budapesten, a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetében, európai uniós projekteken dolgozott, ám nem volt elég kreatív ez a munka számára. A csokival még a belgiumi egyetemi tanulmányai során ismerkedett meg közelebbről egy projektmunka keretén belül. Hamar rájött, hogy az otthoni csokikavargatás nem elég a minőségi csokigyártáshoz, így a szaktudást végül külföldi csokiakadémián szerezte meg. „Nagyon sok dologtól függ, milyen lesz a csoki: például a keverés gyorsaságától, a műhelyben lévő hőmérséklettől. A csokikészítés bonyolult. Amikor elkezdtük, akkor egyre többen keresték a minőséget, és forgatták a dobozokat az összetevők után kutatva. Még mindig erős visszatartó erő az ár, de globális tendencia, hogy kevesebbet vesznek a csokoládékedvelők, de jobbat” – mondta korábban Papp Vargha Katalin, a Chocomaze alapítója. ”A Chochomaze esetében mind a 6 ízből kaptunk tesztcsomagot,  melyeket nemcsak munkatársainkkal, de a Bónusz Brigád Boltba betérő vásárlóinkkal is megkóstoltattuk. Nálunk nagyon fontos szabály, hogy ezeket a termékeket minden esetben mi teszteljük először” – mondja Turjányi Adrián a Bónusz Brigád termék értékesítési vezetője.

Egy korábbi kutatás szerint a vásárlók kétharmada a 10 és 25 százalék közötti felárat tartotta ideálisnak a kézműves termékekre vonatkozóan, ennyivel hajlandók többet fizetni ezekért a termékekért. Az is kiderült, hogy a házasok, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, illetve a kétgyermekes anyukák gyakrabban vásárolnak kézműves élelmiszert, mint az egyedülállók vagy gyermektelenek. A vásárlás fő motivációja leginkább a jó minőségű és a hazai eredetű termékek, melyet a felmérésben részt vevők leginkább vásárokon és kiállításokon szereznek be.

Lehet-e egy mikrózható kaja kézműves, ha nincs benne semmi adalék?

Az adalékmentes gyorskaja ötlete akkor született meg néhány fiatal fejében, amikor a nagy rohanásban nem volt idejük főzni, de rátaláltak a betárazott lecsóra. Azonban a lecsón kívül más adalék- és tartósítószermentes gyorsételt nem találtak. Ezért elhatározták, hogy egészségtudatos embereknek gyártanak a konzervek helyett tartós ételeket. Így született a POLCZ, ami szintén megtalálható a Bónusz Brigád kínálatában és bekerülés előtt természetesen a fél iroda az sorban állt a mikrónál az gyorsebédek melegítéséhez.

Kézműves krémek

„Az is fontos, hogy a vásárlóink mit ajánlanak nekünk, hogy vegyük be a kínálatba: a mindenmentes Babyzoo termékcsaládot Brigád babák szülei ajánlották és kisgyerekes kollégáink tesztelték” – mondja Kaprinay Zoltán. A kínálatban szereplő Lina természetes összetevőket tartalmazó termékei nem gyártósoron, hanem kézzel készülnek. A termékek a természettudományos ismereteket és a kézműves készítés fortélyait ötvözve, minőségi, ellenőrzött alapanyagokból készülnek.

Milyen pluszt remél a fogyasztó egy kézműves terméktől?

Azt, hogy a receptúrája egyedi és persze egészséges is. Az, hogy a gyártása gépesített-e vagy sem, nem tűnik olyan fontosnak a vásárlók számára, holott ez a kézművesség egyik alapkritériuma. „A kézművesség egy minőségi ugrás” – mondja Haraszti Anikó. „Amikor egy fesztiválon, vásáron járunk, akkor is nehéz a dolgunk: a kézműves fazekas mellett ott vannak a Kínában gépi esztergával gyártott fajátékok – ki dönti el, hogy melyik a kézműves? Azt gondolom, hogy ez a fogyasztók és a gyártók fejében sem letisztult ez a fogalom.”

A tesztelés jó megoldás a Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint is. Érdemes kérdezni is: mitől gondolja a gyártó, hogy terméke kézműves? Haraszti Anikó szerint üdvözlendő lenne egy olyan tájékoztató, mely az egyes termékek esetében egy-két mondatban beszámol arról, hogy mitől kézműves az adott termék – hasonlóan a ’magyar termék’ megjelöléshez, melyhez tartozik tájékoztató anyag.

Szöveg: LWp Kommunikáció

Fotó: Babyzoo

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szépség

Névnap 09.20.

Ma Friderika napja van.

Féreértett gázmotor

A folyékony földgázt tankoló (LNG) nehéz tehergépkocsik levegőszennyezése többszöröse a dízelekének, derült ki a holland állam által megrendelt méréss...

  • 2019-09-20 19:49
Lóci Játszik Extravaganza ismét!

Tavaly indult hódító útjára a zenekar Extravaganza című interaktív nagyzenekaros standup-ja Novák Péter rendezésében. Az óriási sikernek köszönhetően ...

  • 2019-09-20 16:11
Reflektorfényben a láthatatlan segítők

A Jótékonyság Világnapján tett sajtóbejelentésen a Twickel-Zichy Mária Terézia Alapítvány megnyitotta a Jószolgálat-díj 2019/20-as évadát.

  • 2019-09-20 14:03
Népi Játék Napja!

Október 9-én Balatoni Kata szervezésében ismét a világ minden tájáról csatlakoznak a Népi Játék Napja kezdeményezéshez, melynek célja, hogy a diákok o...

  • 2019-09-20 12:21
Wossala Rozina: ilyen az ideális őszi étrend

Az ősz a raktározás ideje, fontos, hogy ilyenkor felkészítsük szervezetünket a hidegre, és bővítsük vitamintartalékainkat.

  • 2019-09-20 09:38

hirdetés

Személyre szabható matricákkal erősít a Rakuten Viber

A Viber – a világ egyik vezető üzenetküldő platformja – bejelentette legújabb fejlesztését. Az alkalmazás felhasználói számára elérhető a matricakészí...

  • 2019-09-20 08:19
Steiner Kristóf: „Nimi és én nagy szimbiózisban élünk”

A Kristóf’s Kitchen in The Studios című vegán gasztroműsorban Steiner Kristófot sous chefként szerelme, Nimrod Dagan segíti. A pár hatalmas szimbiózis...

  • 2019-09-18 15:25
Dj Dominique és Barátai Jubileumi Jótékonysági Nap!

Szeptember 26-án Dj Dominique szervezésében idén 25. alkalommal valósul meg ingyenesen a Jótékonysági Nap a Budapest Sportarénában.

  • 2019-09-18 13:33
A UPC Direct új, előre fizetéses TV szolgáltatást vezet be

A UPC Direct nagyfokú szabadságot ad ügyfelei kezébe az új, előre fizetéses MyTime szolgáltatással, amely lehetővé teszi, hogy mostantól a csomagok kö...

  • 2019-09-18 09:41
Meddig várjon Opitz Barbi?

A 2016-os X-Faktor győztese a ’Meddig várjak?’ klipjében görkorcsolyán szeli át Budapest legnevesebb helyszíneit miközben komoly gondolatokat oszt meg...

  • 2019-09-18 07:21

Minden cikk

hirdetés

hirdetés