Partnereink

Animizmus és szellemhit

Animizmus és szellemhit

Az angol antropológia úttörője. Sir Edward Tylor (1832—1917) a latin anima, „lélek" szó után „animizmusnak" nevezte el a mágikus és vallási gondolkodás legkorábbi szakaszát. Tylor szerint ebben a korban már olyannyira általános érvényű volt a szellemi világ létébe vetett hit, hogy a prehisztorikus ember nem csupán a saját, hanem az állatok és növények lelkében is hitt.

Lehetett lelkük a köveknek, a fegyvereknek, az élelemnek és az ékszereknek, az emberi lélek pedig megszállhatta és birtokába vehette akár egy másik ember, akár egy állat vagy tárgy testet. Tylor úgy vélte, az animizmus az álmokból ered, amelyek azt a látszatot keltik, hogy az ember a testén kívül, attól függetlenül is létezhet. Egyes őshonos népek ma is ugyanazt a szót használják az „árnyak", „szellemek" és „kísértetek" leírására, ami az ember kettős lényébe vetett hitet tükrözi. Az algonkinok például otahcsuknak, azaz „árnyéknak" nevezik az emberi lelket, a kicse-maják natubnak hívják az „árnyat" vagy „lelket", a zuluk pedig a tunzi szóval írnak te minden árnyat, szellemet vagy kísértetet.

Tylor úgy vélte, a prehisztorikus ember felfogásában az egyénnek két énje volt: az élet szelleme és a fantom. Szerinte mindebből logikusan következik az a gondolat, hogy a testet elhagyván e szellemi lények különféle túlvilági utazásokra kelhetnek. E nézet első bizonyítékait azon temetési rítusok nyomaiban találjuk meg, amelyek során szolgákat áldoztak fel, hogy azok a halál után is uraik rendelkezésére állhassanak, ezzel is állandósítva az evilági társadalmi rendet. Tylor azt vallotta, hogy a törzsi népek (illetve ahogyan kissé lekezelően nevezte őket, a „vademberek és „kezdetleges fajok") viselkedésében ma is ugyanez az animizmus jui kifejezésre. Ezek a népek a szellemi lényekbe vetett hit révén képesek beszédbe elegyedni a vadállatokkal, a bocsánatukért esedeznek, mielőtt zsákmányul ejtik őket, s úgy tartják, az állat lelke korábbi élete során egy ember — minden bizonnyal egy elhunyt barát vagy ősatya — testében lakozott.

Jóllehet Tylor elképzeléseit ma is nagyra tartják, a tudományos életben több bírálója is akadt. A kiváló francia szociológus, Emilé Durkheim (1858—1917), aki hosszasan kutatta a különféle kulturális típusokat, úgy tartotta, hogy az emberi tár-s adatom legkorábbi tormáját jellegtelen hordák alkották. Később a hordákból klánok formálódtak, amelyeket Dnrkheim szerint még a családi szálaknál is alapvetőbb kötelékek tartottak össze. Durkheim nem osztotta Tylor pszichologizáló nézetét, miszerint a mágikus-vallásos gondolkodás eredete az álmokban keresendő. Az ő meglátása szerint a klán azért volt szent, mert ezt tekintették a legalapvetőbb társadalmi egységnek, amely mindent magában foglalt, és az egyénnél magasabb rendű valóságot képviselt. Rámutatott arra is, hogy amiket a klánok totemállatokkal különböztették meg magukat, ezeket a szimbólumokat sokkal nagyobb tisztelettel övezték, mint magukat az állatokat. Elméletének alátámasztására Durkbeim a ma élő törzsi népek legalaposabban tanulmányozott csoportja, az ausztrál őslakók körében keresett bizonyítékot.

Durkheim szerint a vadászó-gyűjtögető életmódot folytató ausztrál őslakosok körében a totemállat vagy totemnövény nem csupán a klán azonosítására szolgált, hanem a rokoni kapcsolatok megállapítására is, hiszen a klán tagjai mind rokoni viszonyban álltak egymással. Durkheim azt is megfigyelte, hogy egyes közép-ausztráliai törzsek — például az arunták vagy arandák — olyan rituális, a klán által szentként tisztelt tárgyakat, úgynevezett csurungái vagy aunngái őriztek, amelyek nevét soha nem árulták el idegeneknek.

Képek: wikipedia.org és economicsociology.org

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Divat

Névnap 12.08.

Ma Mária napja van.

Legjobb női elismerést szerzett a MAVIR

Idén kilencedik alkalommal hirdette meg Legjobb Női Munkahely pályázatát a Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség. Társaságunk a 250 fő feletti válla...

  • 2016-12-08 10:14
Frédéric Beigbeder: Oona és Salinger

Tényeken és legendákon alapul Frédéric Beigbeder sikerregénye, ami J. D. Salinger és Oona O’Neill rövid életű szerelmét próbálja rekonstruálni. Az 194...

  • 2016-12-07 21:32
Az ajkakon a hangsúly!

A karácsony és a szilveszter minden évben rendre eljön, de a trendek, és az aktuális divat, folyamatosan változik. A Make up by KIPRA márka szépség sz...

  • 2016-12-07 20:10
Izgalmas hónapokat él most Farkasházi Réka

Nagy az izgalom Farkasházi Réka és a Tintanyúl háza táján, hiszen a zenekar 10. születésnapjára elkészült a Bumm, Bumm, Bumm! című új zenei anyag, ame...

  • 2016-12-07 18:58
Náray Tamás először lépett a nyilvánosság elé festményeivel

Az elmúlt években divattervezőként és üzletemberként is egyre inkább tudatosan háttérbe vonuló Náray Tamás új életet kezdett. Lélekben már 15 éve, a n...

  • 2016-12-07 10:48

hirdetés

Bill Clegg: Volt valaha családod

Hogyan dolgozzuk fel a veszteséget, a hiányt, a kitöltetlenül hagyott űrt? Bill Clegg Volt valaha családod című regénye lebilincselő történet, aminek ...

  • 2016-12-06 21:52
Fantasztikus reklámfilm készült a Trónok harca sztárjaival

A Trónok harca sorozat két ikonikus szereplőjének (a Hegy és Septa Unella) közreműködésével hívja fel a figyelmet a PET palackok okozta mértéktelen kö...

  • 2016-12-06 20:41
Látássérült gyerekeknek szóló hangoskönyet mutattak be

A NEO Magyar Segítőkutya Egyesület nevéhez köthető az a mesekönyv, amelynek célja a gyerekek fogyatékosságok iránti érzékenyítése. A Kuku és barátai –...

  • 2016-12-05 22:15
MagyarBrands díjat kapott a PREVENTA

A Preventa® csökkentett deutériumtartalmú ivóvíz termékcsalád 2016-ban elnyerte a Kiváló Fogyasztói Márka kategóriában a MagyarBrands kitüntető díjat....

  • 2016-12-05 21:04
Jégre vitte a Music FM riportere a világbajnok korcsolyázót

Mindenkit megdöbbentett: rózsaszín tütü szoknyában korizott egy kört a 89.5 Music FM Délutáni RoadShowjának száguldó riportere. Fittikém a kém ráadásu...

  • 2016-12-05 19:52

Minden cikk

hirdetés

Likeolj minket

hirdetés