hirdetés

Partnereink

Vezet-e királyi út a klímabarát közlekedéshez?

hirdetés

Vezet-e királyi út a klímabarát közlekedéshez?

Európában a közlekedés adja a széndioxid-kibocsátás közel harminc százalékát, és a mértéke az utóbbi években egyre növekszik. Ilyen helyzetben kell az Unió tagállamainak 2050-ig ezt nullára csökkenteni. De hogyan? Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) és tagszervezeteinek szakértői „A közlekedés dekarbonizációja" projekt keretében a megvalósításra javaslatcsomagot dolgoztak ki, amelyet a Levegő Munkacsoport tegnapi konferenciáján ismertettek.

A magyarországi, flandriai, lengyelországi, németországi és romániai helyzetet bemutató előadásokból kiderült, hogy a projektben külön és együtt is vizsgálták az uniós előírások és a várható országos és helyi intézkedések hatását a közlekedési kibocsátás alakulására. Az EU a közlekedésben részt vevő járművek fogyasztására ír elő egyre szigorúbb korlátokat, illetve a nulla kibocsátásúak – villanyhajtásúak – piaci részesedésének minél gyorsabb növekedését igyekszik elősegíteni. Ezt a célt szolgálhatják olyan helyi intézkedések, amelyek a gépjárműállományon belül az egyre kisebb kibocsátású járművek, különösen a villanyhajtásúak arányát növelik, illetve amelyek a gépjármű-közlekedés teljesítményét fogják vissza. Egyetértés mutatkozott abban, hogy mielőbb ki kell terjeszteni a kilométer- és szennyezésarányos útdíjat minden gépjárműre és minden útra. Városokban a forgalmi helyzettől függően változó útdíjat a dugódíj egy hatékony változataként említették. Alacsony kibocsátási övezetek kijelölésével is csökkenteni lehet szennyezőanyag-kibocsátását. Ez történik például Londonban, ahol a most bevezetett ultraalacsony kibocsátási zónába csak a legalább Euro 6-os normának megfelelő gépkocsik hajthatnak be ingyen, valamint számos német városban, ahol egyes sűrűn lakott területeken kizárólag az újabb, Euro 5-ös, Euro 6-os gépkocsik közlekedhetnek. Az EU keleti részén pedig ezzel lehetne elkerülni – amiről szintén több szó esett a rendezvényen –, hogy ide áramoljanak a Nyugat-Európából kiszoruló régi, igen szennyező autók.

hirdetés

Szó esett az intézkedések elfogadtatásának nehézségeiről, módozatairól is. Volt, aki szerint a mainál jóval több pénzt kellene arra szánniuk a tagországoknak, hogy megértessék az emberekkel, ha nem mondanak le arról, hogy mindenhova autóval jussanak el, és nem növelik a tömegközlekedési, a gyalogos, a biciklis utazásaik arányát, képtelenség lesz a kellő mértékben visszaszorítani a közlekedési széndioxid-kibocsátásokat. Mihai Stoica, a romániai 2Celsius igazgatója a szófiai példát említette arra, miként lehet az emberek számára közvetlenül érzékelhetővé tenni a problémát. A bolgár fővárosban ugyanis nagyon sokan csatlakoztak a stuttgarti OK Lab által indított mozgalomhoz, és helyeztek el a lakásuknál egy olcsó műszert, amely a részecskeszennyezést (PM10, PM2,5) méri. A műszerek adatai az interneten keresztül eljutnak Németországba, és megjelennek a Luftdaten térképen. Egy idő után a szófiaiak, látva, milyen sokszor rossz a levegő a városukban, ostromolni kezdték a városházát, hogy tegyenek már valamit. El is érték, hogy a városvezetés komolyan vegye levegőszennyezést, és intézkedéseket hozzon.

Az előadók összességében egyetértettek abban, hogy lehetetlen a Párizsi Klímaegyezményben előirányzott 1,5°C alatt tartani a globális felmelegedést anélkül, hogy a közlekedési széndioxid-kibocsátást 2050-ig nullára szorítanánk vissza. Nincs azonban a tagországokban elegendő hajlandóság a gépjármű-közlekedési teljesítmények gyors csökkentésére és arra, hogy a megmaradó igényeket a lehető legkevesebb fosszilis üzemanyag felhasználásával elégítsék ki. Még Németországban sem, ahol – Dorothee Saar, a Deutsche Umwelthilfe képviselőjének előadás szerint – partnernek tekinti a civil szervezeteket a kormányzat és a városi önkormányzatok, és együtt dolgoznak velük a megoldáson. Magyarországon, Lengyelországban és Romániában pedig sokkal rosszabb a helyzet. Nem elég, hogy a kormányzatból hiányzik a kezdeményezőkészség és az éghajlat védelme iránti elkötelezettség és az együttgondolkodás szándéka, még a jószándékú javaslatok, ötletek is sokszor a szemétkosárban végzik.

A projekt a Német Környezet- és Természetvédelmi Minisztérium EU Klímakezdeményezés (EUKI) programjának támogatásával valósul meg. A budapesti konferenciának a Flamand Kormány Magyarországi Képviselete adott otthont.

Forrás: Aeffect Communications

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szépség

Névnap 01.18.

Ma Piroska napja van.

2019 lett az az év, amikor karácsonyra élményt adtunk és kaptunk

A Bónusz Brigád évek óta kitartóan arra buzdít, hogy karácsonyra, születésnapra, bármilyen esemény kapcsán ajándékba minél többen élményt adjanak egym...

  • 2020-01-18 13:47
The Carbonfools lemezbemutató turné

Elindult a zenekar Carbonsun címen megjelent albumának bemutató turnéja, melynekbudapesti államása az A38 Hajó lesz január 23-án.

  • 2020-01-18 12:23
Bíróság előtt a pedofil pap

Nagy médiaérdeklődés kíséri Franciaországban a pedofíliával megvádolt egykori pap, Bernard Preynat elleni büntetőpert. Az eljárás kedden kezdődött a k...

  • 2020-01-15 23:18
3 meglepő tény a karrier-újratervezéssel kapcsolatban

Legújabb online felmérésükben többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a január 21-én, negyedik alkalommal, a Millenáris Startup Campusban...

  • 2020-01-15 21:09
Évnyitó Margaret Island duplakoncert!

Január 17-én és 18-án az év első budapesti Margaret Island eseménye az Akvárium Klub Nagyhall-jában lesz, ami azért is érdekes, mert az együttes utolj...

  • 2020-01-15 19:47

hirdetés

Újabb női felsővezető a Praktiker menedzsmentjében

Márton Katalin HR és CSR igazgató is tagja lett január 1-től a magyar tulajdonú Praktiker menedzsmentjének, mivel a HR terület és a társadalmi felelős...

  • 2020-01-15 18:33
Repülőgépről etetik az erdőtüzet túlélő állatokat Ausztráliában

Az Ausztráliát sújtó bozóttüzekben becslések szerint több mint egymilliárd állat pusztult el, de a túlélők is veszélyben vannak, hiszen a felperzselt ...

  • 2020-01-15 17:15
Film készül az auschwitz-i bokszolóról

Egy fiatal lengyel bokszoló Auschwitz-ban, aki voltaképpen gladiátornak használtak a haláltábor náci őrzői. Extra adag élelemért kellett verekednie a ...

  • 2020-01-15 15:24
II. Erzsébet hozzájárult, hogy Meghan és Harry függetlenedjenek

Hozzájárult II. Erzsébet brit királynő ahhoz, hogy Harry herceg és felesége, Meghan hercegnő önálló, a monarchiától anyagilag független életet éljen. ...

  • 2020-01-15 13:19
A meddőség kezelésétől vár "baby boom"-ot a magyar kormány

A népességfogyás megállításán múlik a nemzet jövője a magyar kormány szerint, és azt nem bevándorlók befogadásával, hanem a születésszám növelésével a...

  • 2020-01-15 11:49

Minden cikk

hirdetés

hirdetés