hirdetés

Partnereink

Mi történt a pénzügyeinkkel az elmúlt 10 évben?

hirdetés

Mi történt a pénzügyeinkkel az elmúlt 10 évben?

Tizedik éve támogatja a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztését és jövőjük építését játékos, digitális oktatással. A program 10. születésnapja alkalmából a K&H szakemberei visszapörgették a pénzügyi történelem lapjait és összegezték, melyek voltak a legnagyobb változások az elmúlt évtized pénzügyeiben és mindez hogyan hatott annak oktatására.

A most felnövekvő generációnak már egészen mást tanítunk a pénz értékéről és a pénzügyi lehetőségekről, mint egy évtizeddel ezelőtt. A fiatalok pénzügyi készségfejlesztését támogató K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő története során a program tartalma jelentősen átalakult, a pénzügyi ismeretanyag évről évre módosult. Hogy milyen változások miatt kell mást és máshogy tanítanunk a most felnövekvő generációnak?

hirdetés

Digitalizációval a mindennapokban

Az elmúlt években szemtanúi lehettünk az e-banki és mobilbanki megoldások térhódításának, egyre többen már appokon keresztül intézzük az ügyeinket és a kifizetéseinket. Bő tíz évvel ezelőtt még kétszerannyian fizettek készpénzzel, mint bankkártyával. 2015 eleje óta pedig háromszorosára nőtt az érintéses vásárlások aránya. Ma már a 18 éven felüli vásárlók 95 százaléka (3 millió ember) rendelkezik bankkártyával, akik jellemzően 3 célra használják kártyájukat a GKI Digital adatai szerint: hagyományos boltokban, online üzletekben és szolgáltatások (mozi, étterem) igénybevételekor. Csak készpénzfelvételre ma már elenyésző kisebbség használja a bankkártyáját.

Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója az elmúlt tíz év kapcsán kifejtette: „A digitális átalakulásnak köszönhetően új banki szolgáltatásokat használhatunk, és lényegesen elterjedtebbé vált a virtuális pénz használata. A pénzkezelésünk átalakulását pedig a pénzügyi oktatásnak is le kell követnie. A pénzügyi oktatási programunk egyik kiemelt célja megértetni a fiatalokkal a pénz értékét és megmutatni a pénzgazdálkodás lehetőségeit. Ez a cél nem változott az évek során, a kihívások, illetve a használt platformok viszont igen. Legutóbb 2018-ban új digitális ismeretanyagot fejlesztettünk, a gyerekek animációs vlogger figurától tanulhatnak a pénzügyekről, és mobilapplikációval segítjük az ismereteik elmélyítését.”

Digitalizációval az oktatásban

A bankok digitalizációjával párhuzamosan a K&H pénzügyi vetélkedőjének ismeretanyaga is egyre jobban az online bankolásra koncentrálódik, hiszen a mostani iskolás generáció felnőttként várhatóan már javarészt virtuálisan fogja kezelni a pénzügyeit. 2010-ben, a program indulásakor a vetélkedő fókusztémája még a családi költségvetés és árkalkulációk köré épült, míg 2019-ben már a digitális pénzügyekben való jártassággal szerezhették a legtöbb pontot a diákok.

Eközben az oktatási eszközök is digitalizálódtak: ma már szinte minden iskola rendelkezik legalább egy digitális táblával, illetve ICT-teremmel. Ez nem csak az oktatás hatékonyságát szolgálja, de a Z és Alfa generációs fiataloknak is testhezállóbb tartalomközlést biztosít. Ugyanígy a K&H vigyázz#KáPé applikációja is mobileszközön fejleszti a diákok pénzügyi ismereteit animációs oktatóvideók, játékok és kvízkérdések által.

Új pénzügyi kihívások és szokások

Tíz éves távlatban a pénz értéke jelentős változáson ment keresztül, de mennyiben változtak a kiadásaink és az életvitelünk? Mire kellett felkészíteni a fiatalokat akkor és most?

  • lakás: alig fél évtized alatt kétszeresére nőttek az albérletárak, így egy pályakezdő Budapesten átlag 160 ezer forintos bérleti árra számíthat, míg Nyugat-Magyarországon 100-120 ezer forint, Kelet-Magyarországon 70-80 ezer forint az átlag. Ehhez számolódnak még a rezsi, internet és egyéb költségek.
  • rezsi: a KSH adatai szerint 2010-2017 között a háztartási energia ára évente átlagosan 5,6 százalékkal nőtt. Egy önálló háztartás fenntartását tervező fiatalnak így ez a kiadás még hangsúlyosabb lesz a költségvetésben.
  • utazás: az elmúlt évekbenjelentősen nőtt a magyarok utazási kedve, egy 2019-es felmérés szerint átlagosan 155 ezer forintot költünk egy-egy utazásra. Emellett az utasbiztosítások igénybevétele is jelentősen nőtt. A pozitív tendencia még nem azt jelenti, hogy a felnövekvő generációnak ez már egyértelmű lesz, fontos elmagyarázni nekik is az utasbiztosítás hasznát, amikor utazásra készülnek.
  • vásárlás: jól jellemzik a digitális pénzhasználat irányába történt elmozdulást a GKI Digital e-kereskedelemre vonatkozó kutatási adatai is: míg 2013-ban még 200 milliárd forint volt az online kereskedelem forgalma és 17 millió vásárlás zajlott online, addig 2018-ban már 425 milliárd forint forgalom mellett 38 millió darab online vásárlás történt.

A K&H Csoport pályakezdők (19-29 évesek) körében végzett ifjúsági index felmérése szerint 2012-2019 között a megtakarítások összege átlag 204 ezer forintról 517 ezer forintra növekedett. A megtakarítással rendelkezők aránya pedig 34%-ról 57%-ra nőtt ugyanezen időszak során.

Ez alapján pozitív tendencia rajzolódik ki a fiatalok pénzügyi tudatosságáról, amelyhez a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő is nagy mértékben hozzájárult. Az idei vetélkedőre már lehet jelentkezni, a nevezéseket 2020. január 21-ig várják a szervezők.

Forrás: LWp Kommunikáció

Fotó: Statistics Photo

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szépség

Névnap 05.16.

Ma Botond, Mózes napja van.

Dér Heni: „Fogalmam sem volt, hogy egy babakocsin és kiságyon kívül még mire lehet szüksége egy kisbabának"

A várandósság minden kismama számára más, mindenki más ütemben és intenzitással éli meg a változásokat. A kisbabás, illetve az azt megelőző várandós m...

  • 2021-05-16 12:21
Hogyan lehet a legtöbbet spórolni ingatlanvásárláskor?

A koronavírus-járvány lecsengésével az ingatlanpiac is elkezdett visszarendeződni, a növekvő kereslet mellett, lassú áremelkedés is tapasztalható már....

  • 2021-05-16 10:53
Így készül a vegán bounty

Ha a csokoládé és a kókusz kombinációjáról beszélünk, rögtön a Bounty jut eszünkbe. Érdemes otthon kipróbálni, mert csak 5 hozzávalót igényel! Ráadásu...

  • 2021-05-16 09:33
A Rák bizonyítani akar

Ha úgy gondolja, be kell bizonyítania, hogy milyen értékes ember, fontolja meg alaposan, hogy mi lehet ennek az oka. Ön természetéből adódóan barátság...

  • 2021-05-16 07:16
Riportfilm a popkultúra szereplőivel

Ismert zenészek, valamint koncert- és fesztiválszervezők részvételével készült az a húszperces riportfilm, amelyet május 12-én este 7-kor a YouTube-on...

  • 2021-05-15 22:48

hirdetés

Papírzacskóval a fejükön dalolnak a magyar hírességek!

A Griffin család hamarosan visszatér, és nincsenek egyedül! Május 17-én 22:00-kor debütál a Comedy Centralon a nagysikerű Family Guy 19. szezonja, ame...

  • 2021-05-15 21:48
Egyre többet fizetünk a sztárokért az interneten

Az elmúlt egy évben Magyarországon is látványosan emelkedett azoknak az ismert embereknek a száma, akik erősítették vagy éppen megteremtették az inter...

  • 2021-05-15 20:14
Rodinnel nyit a londoni Tate Modern

Csaknem öt hónap után újra látogatható a londoni Tate Modern. A francia szobrászat kemelkedő alakja, Auguste Rodin munkásságát bemutató, a pandémia mi...

  • 2021-05-15 18:44
Magasan a becsült ár fölött kelt el egy Basquiat-festmény New Yorkban

Magasan a becsült ár fölött kelt el egy New York-i árverésen Jean-Michel Basquiat In This Case című festménye: 93,1 millió dollárért, vagyis mintegy 2...

  • 2021-05-15 17:29
Egymillió rákos megbetegedést diagnosztizáltak késve a járvány miatt

A becslések szerint egymillió rákos megbetegedést diagnosztizáltak késve Európában a koronavírus-járvány miatt. Szakértők szerint duplán szenvedtek a ...

  • 2021-05-15 16:00

Minden cikk

hirdetés

hirdetés