hirdetés

Partnereink

Mi történt a pénzügyeinkkel az elmúlt 10 évben?

hirdetés

Mi történt a pénzügyeinkkel az elmúlt 10 évben?

Tizedik éve támogatja a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztését és jövőjük építését játékos, digitális oktatással. A program 10. születésnapja alkalmából a K&H szakemberei visszapörgették a pénzügyi történelem lapjait és összegezték, melyek voltak a legnagyobb változások az elmúlt évtized pénzügyeiben és mindez hogyan hatott annak oktatására.

A most felnövekvő generációnak már egészen mást tanítunk a pénz értékéről és a pénzügyi lehetőségekről, mint egy évtizeddel ezelőtt. A fiatalok pénzügyi készségfejlesztését támogató K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő története során a program tartalma jelentősen átalakult, a pénzügyi ismeretanyag évről évre módosult. Hogy milyen változások miatt kell mást és máshogy tanítanunk a most felnövekvő generációnak?

hirdetés

Digitalizációval a mindennapokban

Az elmúlt években szemtanúi lehettünk az e-banki és mobilbanki megoldások térhódításának, egyre többen már appokon keresztül intézzük az ügyeinket és a kifizetéseinket. Bő tíz évvel ezelőtt még kétszerannyian fizettek készpénzzel, mint bankkártyával. 2015 eleje óta pedig háromszorosára nőtt az érintéses vásárlások aránya. Ma már a 18 éven felüli vásárlók 95 százaléka (3 millió ember) rendelkezik bankkártyával, akik jellemzően 3 célra használják kártyájukat a GKI Digital adatai szerint: hagyományos boltokban, online üzletekben és szolgáltatások (mozi, étterem) igénybevételekor. Csak készpénzfelvételre ma már elenyésző kisebbség használja a bankkártyáját.

Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója az elmúlt tíz év kapcsán kifejtette: „A digitális átalakulásnak köszönhetően új banki szolgáltatásokat használhatunk, és lényegesen elterjedtebbé vált a virtuális pénz használata. A pénzkezelésünk átalakulását pedig a pénzügyi oktatásnak is le kell követnie. A pénzügyi oktatási programunk egyik kiemelt célja megértetni a fiatalokkal a pénz értékét és megmutatni a pénzgazdálkodás lehetőségeit. Ez a cél nem változott az évek során, a kihívások, illetve a használt platformok viszont igen. Legutóbb 2018-ban új digitális ismeretanyagot fejlesztettünk, a gyerekek animációs vlogger figurától tanulhatnak a pénzügyekről, és mobilapplikációval segítjük az ismereteik elmélyítését.”

Digitalizációval az oktatásban

A bankok digitalizációjával párhuzamosan a K&H pénzügyi vetélkedőjének ismeretanyaga is egyre jobban az online bankolásra koncentrálódik, hiszen a mostani iskolás generáció felnőttként várhatóan már javarészt virtuálisan fogja kezelni a pénzügyeit. 2010-ben, a program indulásakor a vetélkedő fókusztémája még a családi költségvetés és árkalkulációk köré épült, míg 2019-ben már a digitális pénzügyekben való jártassággal szerezhették a legtöbb pontot a diákok.

Eközben az oktatási eszközök is digitalizálódtak: ma már szinte minden iskola rendelkezik legalább egy digitális táblával, illetve ICT-teremmel. Ez nem csak az oktatás hatékonyságát szolgálja, de a Z és Alfa generációs fiataloknak is testhezállóbb tartalomközlést biztosít. Ugyanígy a K&H vigyázz#KáPé applikációja is mobileszközön fejleszti a diákok pénzügyi ismereteit animációs oktatóvideók, játékok és kvízkérdések által.

Új pénzügyi kihívások és szokások

Tíz éves távlatban a pénz értéke jelentős változáson ment keresztül, de mennyiben változtak a kiadásaink és az életvitelünk? Mire kellett felkészíteni a fiatalokat akkor és most?

  • lakás: alig fél évtized alatt kétszeresére nőttek az albérletárak, így egy pályakezdő Budapesten átlag 160 ezer forintos bérleti árra számíthat, míg Nyugat-Magyarországon 100-120 ezer forint, Kelet-Magyarországon 70-80 ezer forint az átlag. Ehhez számolódnak még a rezsi, internet és egyéb költségek.
  • rezsi: a KSH adatai szerint 2010-2017 között a háztartási energia ára évente átlagosan 5,6 százalékkal nőtt. Egy önálló háztartás fenntartását tervező fiatalnak így ez a kiadás még hangsúlyosabb lesz a költségvetésben.
  • utazás: az elmúlt évekbenjelentősen nőtt a magyarok utazási kedve, egy 2019-es felmérés szerint átlagosan 155 ezer forintot költünk egy-egy utazásra. Emellett az utasbiztosítások igénybevétele is jelentősen nőtt. A pozitív tendencia még nem azt jelenti, hogy a felnövekvő generációnak ez már egyértelmű lesz, fontos elmagyarázni nekik is az utasbiztosítás hasznát, amikor utazásra készülnek.
  • vásárlás: jól jellemzik a digitális pénzhasználat irányába történt elmozdulást a GKI Digital e-kereskedelemre vonatkozó kutatási adatai is: míg 2013-ban még 200 milliárd forint volt az online kereskedelem forgalma és 17 millió vásárlás zajlott online, addig 2018-ban már 425 milliárd forint forgalom mellett 38 millió darab online vásárlás történt.

A K&H Csoport pályakezdők (19-29 évesek) körében végzett ifjúsági index felmérése szerint 2012-2019 között a megtakarítások összege átlag 204 ezer forintról 517 ezer forintra növekedett. A megtakarítással rendelkezők aránya pedig 34%-ról 57%-ra nőtt ugyanezen időszak során.

Ez alapján pozitív tendencia rajzolódik ki a fiatalok pénzügyi tudatosságáról, amelyhez a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő is nagy mértékben hozzájárult. Az idei vetélkedőre már lehet jelentkezni, a nevezéseket 2020. január 21-ig várják a szervezők.

Forrás: LWp Kommunikáció

Fotó: Statistics Photo

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szépség

Névnap 08.10.

Ma Lőrinc napja van.

Hogyan lehetünk felelősségteljes „sharentek”?

A legbiztonságosabb tanács az lenne, hogy „ne tegyünk közzé semmilyen, a gyermekeinkkel kapcsolatos tartalmat a közösségi médiában”, ám ennek a kihívá...

  • 2020-08-08 05:41
Meddig zuhannak vajon a belvárosi ingatlanárak?

A koronavírus térhódítása egy csapásra véget vetett az évek óta tartó budapesti ingatlan-áremelkedésnek. Bár bizonyos jelei már 2019-ben is megvoltak ...

  • 2020-08-08 00:12
„Pocketdoki” - forradalmi újítás a diagnosztikában

Az INNObyte Informatikai Zrt. olyan komplex egészségügyi digitális mérőeszközt és felhőalapú applikációt fejleszt, mely segítségével lehetővé válik a ...

  • 2020-08-07 22:56
Balkán export, nem csak rezesbandákkal – koronavírus idején épít hidat a MOST

10 zenekar, 20 fesztivál, 26 fiatal menedzser, 10 kreatív városi projekt – a budapesti Hangvető vezette MOST projekt célja hidat építeni a balkáni teh...

  • 2020-08-07 20:34
Jön a Kilakoltatás - forog az új magyar film

A Kilakoltatás egy szatirikus hangvételű film, amely egy fiatal, elszánt bírósági végrehajtó (Orosz Ákos) és egy elkeseredett, kilakoltatás előtt álló...

  • 2020-08-07 18:37

hirdetés

Az első Séf Fesztivál Tihanyban debütál

Egy gasztrofesztivál, amit nem a nagy márkák, hanem a hazai alapanyagtermelők támogatnak Az első Séf Fesztivál Tihanyban debütál, és a szervezők szánd...

  • 2020-08-05 22:37
Ismét bővült a SPAR környezetbarát csomagolótermékeinek kínálata

Környezetbarát szendvicscsomagolókkal és ételtárolókkal bővült az INTERSPAR hipermarketek termékköre. Az áruházlánc folyamatosan frissíti az élelmisze...

  • 2020-08-05 21:19
Házi kedvencek mellé is ideális lehet a Sencor új állóporszívója

Egy jó vezeték nélküli állóporszívóval nagyon sok idő, pénz és energia spórolható meg. Ráadásul kényelmesebbé és egyszerűbbé teszi a takarítást. A Sen...

  • 2020-08-05 18:10
Megtartják a Bőköz Fesztivált

Megtartják az V. Bőköz Fesztivált a meghirdetett időpontban szeptember 3. és 6. között az előzetesen kiadott programmal Kémesen, Szaporcán, Tésenfán é...

  • 2020-08-05 15:49
Sharenting – szülőnek lenni a közösségi média rivaldafényében

Hogyan befolyásolhatja a gyermekeink közeli és távoli jövőjét, ha az életük minden pillanatát megosztjuk a közösségi oldalakon? Hogyan tudjuk csökkent...

  • 2020-08-04 16:34

Minden cikk

hirdetés

hirdetés