hirdetés

Partnereink

Mi történt a pénzügyeinkkel az elmúlt 10 évben?

hirdetés

Mi történt a pénzügyeinkkel az elmúlt 10 évben?

Tizedik éve támogatja a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztését és jövőjük építését játékos, digitális oktatással. A program 10. születésnapja alkalmából a K&H szakemberei visszapörgették a pénzügyi történelem lapjait és összegezték, melyek voltak a legnagyobb változások az elmúlt évtized pénzügyeiben és mindez hogyan hatott annak oktatására.

A most felnövekvő generációnak már egészen mást tanítunk a pénz értékéről és a pénzügyi lehetőségekről, mint egy évtizeddel ezelőtt. A fiatalok pénzügyi készségfejlesztését támogató K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő története során a program tartalma jelentősen átalakult, a pénzügyi ismeretanyag évről évre módosult. Hogy milyen változások miatt kell mást és máshogy tanítanunk a most felnövekvő generációnak?

hirdetés

Digitalizációval a mindennapokban

Az elmúlt években szemtanúi lehettünk az e-banki és mobilbanki megoldások térhódításának, egyre többen már appokon keresztül intézzük az ügyeinket és a kifizetéseinket. Bő tíz évvel ezelőtt még kétszerannyian fizettek készpénzzel, mint bankkártyával. 2015 eleje óta pedig háromszorosára nőtt az érintéses vásárlások aránya. Ma már a 18 éven felüli vásárlók 95 százaléka (3 millió ember) rendelkezik bankkártyával, akik jellemzően 3 célra használják kártyájukat a GKI Digital adatai szerint: hagyományos boltokban, online üzletekben és szolgáltatások (mozi, étterem) igénybevételekor. Csak készpénzfelvételre ma már elenyésző kisebbség használja a bankkártyáját.

Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója az elmúlt tíz év kapcsán kifejtette: „A digitális átalakulásnak köszönhetően új banki szolgáltatásokat használhatunk, és lényegesen elterjedtebbé vált a virtuális pénz használata. A pénzkezelésünk átalakulását pedig a pénzügyi oktatásnak is le kell követnie. A pénzügyi oktatási programunk egyik kiemelt célja megértetni a fiatalokkal a pénz értékét és megmutatni a pénzgazdálkodás lehetőségeit. Ez a cél nem változott az évek során, a kihívások, illetve a használt platformok viszont igen. Legutóbb 2018-ban új digitális ismeretanyagot fejlesztettünk, a gyerekek animációs vlogger figurától tanulhatnak a pénzügyekről, és mobilapplikációval segítjük az ismereteik elmélyítését.”

Digitalizációval az oktatásban

A bankok digitalizációjával párhuzamosan a K&H pénzügyi vetélkedőjének ismeretanyaga is egyre jobban az online bankolásra koncentrálódik, hiszen a mostani iskolás generáció felnőttként várhatóan már javarészt virtuálisan fogja kezelni a pénzügyeit. 2010-ben, a program indulásakor a vetélkedő fókusztémája még a családi költségvetés és árkalkulációk köré épült, míg 2019-ben már a digitális pénzügyekben való jártassággal szerezhették a legtöbb pontot a diákok.

Eközben az oktatási eszközök is digitalizálódtak: ma már szinte minden iskola rendelkezik legalább egy digitális táblával, illetve ICT-teremmel. Ez nem csak az oktatás hatékonyságát szolgálja, de a Z és Alfa generációs fiataloknak is testhezállóbb tartalomközlést biztosít. Ugyanígy a K&H vigyázz#KáPé applikációja is mobileszközön fejleszti a diákok pénzügyi ismereteit animációs oktatóvideók, játékok és kvízkérdések által.

Új pénzügyi kihívások és szokások

Tíz éves távlatban a pénz értéke jelentős változáson ment keresztül, de mennyiben változtak a kiadásaink és az életvitelünk? Mire kellett felkészíteni a fiatalokat akkor és most?

  • lakás: alig fél évtized alatt kétszeresére nőttek az albérletárak, így egy pályakezdő Budapesten átlag 160 ezer forintos bérleti árra számíthat, míg Nyugat-Magyarországon 100-120 ezer forint, Kelet-Magyarországon 70-80 ezer forint az átlag. Ehhez számolódnak még a rezsi, internet és egyéb költségek.
  • rezsi: a KSH adatai szerint 2010-2017 között a háztartási energia ára évente átlagosan 5,6 százalékkal nőtt. Egy önálló háztartás fenntartását tervező fiatalnak így ez a kiadás még hangsúlyosabb lesz a költségvetésben.
  • utazás: az elmúlt évekbenjelentősen nőtt a magyarok utazási kedve, egy 2019-es felmérés szerint átlagosan 155 ezer forintot költünk egy-egy utazásra. Emellett az utasbiztosítások igénybevétele is jelentősen nőtt. A pozitív tendencia még nem azt jelenti, hogy a felnövekvő generációnak ez már egyértelmű lesz, fontos elmagyarázni nekik is az utasbiztosítás hasznát, amikor utazásra készülnek.
  • vásárlás: jól jellemzik a digitális pénzhasználat irányába történt elmozdulást a GKI Digital e-kereskedelemre vonatkozó kutatási adatai is: míg 2013-ban még 200 milliárd forint volt az online kereskedelem forgalma és 17 millió vásárlás zajlott online, addig 2018-ban már 425 milliárd forint forgalom mellett 38 millió darab online vásárlás történt.

A K&H Csoport pályakezdők (19-29 évesek) körében végzett ifjúsági index felmérése szerint 2012-2019 között a megtakarítások összege átlag 204 ezer forintról 517 ezer forintra növekedett. A megtakarítással rendelkezők aránya pedig 34%-ról 57%-ra nőtt ugyanezen időszak során.

Ez alapján pozitív tendencia rajzolódik ki a fiatalok pénzügyi tudatosságáról, amelyhez a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő is nagy mértékben hozzájárult. Az idei vetélkedőre már lehet jelentkezni, a nevezéseket 2020. január 21-ig várják a szervezők.

Forrás: LWp Kommunikáció

Fotó: Statistics Photo

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szépség

Névnap 01.29.

Ma Adél napja van.

Nem bírod a hideget? Szaunázz!

Az északról származó, hosszú múltra visszatekintő szaunázás nagyszerűen átmelegít, sőt felfrissít: nem véletlen, hogy a hideg, téli időszakban különös...

  • 2020-01-28 16:11
Hogyan tarthatjuk be pénzügyi fogadalmainkat?

Az új év beköszönte jelentős szerepet tölt be az emberek életében, megünneplése és az újévi fogadalmak is nagy hagyománnyal bírnak. Ez a misztikus nap...

  • 2020-01-28 14:31
WHO: egyelőre nincs globális vészhelyzet a koronavírus miatt

Az Egészségügyi Világszervezet még nem beszél globális vészhelyzetről a koronavírus terjedése miatt. A súlyos légzőszervi megbetegedést okozó vírus ug...

  • 2020-01-27 18:54
Pénzt gyűjtöttek a MOM Park vásárlói

A karácsonyi időszak évek óta a jótékonyság jegyében telik a MOM Parkban. A budai bevásárlóközpont kiemelt figyelmet fordít arra, hogy vásárlóik aktív...

  • 2020-01-27 17:45
Kezdjük pulykahússal a napot!

Ha új év, akkor új élet. Az eseményben szegény január alkalmat ad rá, hogy átgondoljuk szokásainkat, és egészségünk érdekében friss szabályokat vezess...

  • 2020-01-27 15:08

hirdetés

Tartsd a söröm a Firkinben!

„Hold My Beer Tour 2020” - január 31-én nyitja nemzetközi koncert évadát a Firkin zenekar az A38 hajón.

  • 2020-01-27 13:10
Holokauszttúlélők büszke tekintete

75 Izraelben élő holokauszttúlélő nagyméretű portréjából nyílt kiállítás a németországi Essenben "Túlélők - Az élet arcai a holokauszt után" címmel.A ...

  • 2020-01-27 10:40
20°C-ban alszanak leginkább a magyarok!

A legtöbb magyar 20 fokos hálószobában alszik – ez derül ki az E.ON megbízásából készült reprezentatív felmérésből. Eszerint az ennél hidegebb hőmérsé...

  • 2020-01-27 08:51
A téli sportok fenntarthatóságán dolgozik a Mastercard és a Nemzetközi Síszövetség

A fizetéstechnológiai cég segítségével teljesen készpénzmentessé válik a Hahnenkamm versenynek otthon adó Kitzbühel, és a szakértők szerint a következ...

  • 2020-01-27 07:20
Ezek voltak 2019 legmenőbb sporttevékenységei

Az edzőteremben onnan lehet tudni, hogy itt a január, hogy se előtte, se utána nem áll sorba annyi ember, nem próbálnak annyian bejutni a jóga, spinni...

  • 2020-01-24 12:19

Minden cikk

hirdetés

hirdetés