hirdetés

Partnereink

Félnek felnőtthöz fordulni a neten zaklatott gyerekek

hirdetés

Félnek felnőtthöz fordulni a neten zaklatott gyerekek

Nem mernek a neten zaklatott gyerekek felnőtthöz fordulni segítségért, sok esetben az online bántalmazás a valós életben is folytatódik és gyakran előfordul, hogy az elkövető „barátnak” mondja magát – ezek az UNICEF Magyarország #nemvagyegyedül kampányának főbb tapasztalatai.

Közel száz segélykérő üzenet érkezett be a kampány során a gyerekektől. Olyan fiataloktól várta a szervezet a leveleket, akik úgy érzik, hogy maguk is elszenvedői az internetes zaklatás, vagyis a cyberbullying jelenségének. Az üzeneteket színészeknek, modelleknek, ismert embereknek, influencereknek címezték, akik szakértők segítségével válaszoltak olyan videóüzenetben, amelyet kizárólag a segítségkérő kapott meg. A kezdeményezéshez csatlakozott Vecsei H. Miklós, Puskás Peti, Dukai Regina, Rubint Rella, Fenyvesi Zoli, Magyarósi Csaba, Lina és Panni, FollowAnna, Abosi Barni, Kettner Henry, Basky Balázs (Roar), Galcsik Győző, a BSW, Bánki Beni, Bánki Csani és Siklósi Örs (AWS). 

hirdetés

„Az üzenetet írók kétharmada lány volt. A levelekből ítélve a zaklatás legfőbb kiindulópontja az iskolai közösség. Elmondhatjuk, hogy az iskolai bántalmazás már nem ér véget a kicsengetéssel, vagy a nyári szünettel. Az áldozatok nem zárhatják magukra az ajtót, úgy érzik sehol sincsenek biztonságban, mert a cyberbullying bármikor újra felbukkanhat” – mondta Kovács Annasára, az UNICEF Magyarország gyermekjogi munkatársa.

Feltűnő, hogy az elektronikus bántalmazás sokszor az offline valóságban is folytatódik, több gyerek számolt be kortársai által elkövetett fizikai abúzusról a lelki mellett. Érkeztek levelek iskolai konfliktusokról, amelyekben a gyerekek úgy érezték, hogy tanáraik szégyenítették meg őket. A gyakran szűkszavú üzenetek arról árulkodtak, hogy minden gyereknek, aki segítséget kért, komoly bátorságra volt szüksége ahhoz, hogy leírja, mi történt vele, és ezáltal fejben újra átélje a bántalmazást.

Több gyerek írt arról, hogy bizonytalan a szexuális beállítottságában, ezért kirekesztettnek érzi magát, gyakran csúfolják és ennek a kezeléséhez kért segítséget a hírességektől. Gyakran felbukkanó téma volt az is, hogy a barátok, barátnők csak négyszemközt kedvesek, társaságban ők is piszkálódnak.    

Magas számban jelentkeztek olyan fiatalok  is, akik nem elszenvedői, hanem szemtanúi a bántalmazásoknak, barátként, vagy támogatóként együtt éreznek az áldozattal. Ők tehetnék a legtöbbet, hogy megtörjék az erőszak körét, azonban sokszor úgy érzik, hogysem a saját felnőtt környezetüktől, sem az intézményektől nem kapnak elég figyelmet és segítséget ahhoz, hogy előálljanak a problémával. Sokan – az áldozatok és azok barátai – is félnek a felnőttekhez fordulni, mert úgy érzik, hogy környezetük árulkodósnak tartja majd őket és így még rosszabbra fordul a helyzetük.

A cyberbullying a fiatalokat érintő egyik legelterjedtebb probléma: a magyar 10-18 évesek 88%-ának van profilja közösségi médiában, 20%-uk már áldozatul esett az elektronikus bántalmazásnak, 10%-uk pedig maga is megpróbált ártani másoknak a cybertérben. Az elektronikus megszégyenítés eszköztára kimeríthetetlen. A legtöbb áldozat arról számolt be, hogy üzenetekkel zaklatták, a nevében kommenteltek, posztoltak tartalmakat, vagy olyan képeket, videókat tettek közzé, amelyek számára kellemetlenek, kínosak.

A #nemvagyegyedül kampány a Generali Biztosító közreműködésével valósult meg, és az UNICEF Magyarországon kívül a Kék-Vonal Alapítvány szakmai segítségével és a POME (youth marketing ügynökség) megvalósításával jött létre. A Kék-Vonal Alapítvány képzett önkéntesei továbbra is várják azoknak a jelentkezését, akik úgy érzik, szívesen megbeszélnék problémáikat egy szakértővel.  

 „Megdöbbentő volt tapasztalni, hogy a legtöbb bántalmazást az úgynevezett barátok követik el, olyan emberek, akiket amúgy az áldozat a belső körének gondol. Fontos, hogy ne csak az áldozatokhoz szóljunk, hanem mindenkihez, aki érintett: a szülőkhöz, pedagógusokhoz, áldozatokhoz, elkövetőkhöz és néma tanúkhoz. Mindannyian tehetünk azért, hogy a cyberbullying minél kevesebb gyermek és felnőtt életét keserítse meg” – mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.

„Egyre nagyobb méreteket ölt a gyermekek fejlődésére jelentős hatást gyakorló cyberbullying, és ahogy az előzetes kutatások is és a #nemvagyegyedül kampány is igazolta, nem mernek segítséget kérni a gyermekek – még szüleiktől sem. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a fiatalok felvilágosítása mellett a szülők tájékoztatásának is figyelmet szenteljünk. Már egyszerű lépésekkel is sokat tehetünk azért, hogy erősítsük gyermekeink, a fiatalok és egyben saját digitális biztonságunkat is. Büszkék vagyunk rá, hogy mi, a Generali újra egy jó ügyért tehettünk: a kampány népszerűsítését célzó tartalmak, videók, hirdetések a mi közreműködésünkkel jöhettek létre” – mondta Árr Mariann, a Generali Biztosító marketingvezetője.

Számunkra nagy öröm volt egy olyan kampányt létrehozni az UNICEF és a Generali támogatásával, melyben valóban úgy érezhettük, hogy a célzott edukatív youth tömegkommunikációval párhuzamosan konkrét segítségre szoruló gyermekek “lelkeinek megmentésén” fáradozhattunk. Büszkék vagyunk rá, hogy - fiatal kreatív kollégáinkkal együtt-  a kampány megalkotásában részt vehettünk. – mondta Bendl Mátyás, a POME ügyvezetője.

Rubint Rella: Rossz érzés volt feltépni azokat a sebeket, amiket nekem is okoztak ismeretlenek az interneten, és ugyanilyen fájdalmas volt olvasni a fiatalok üzeneteit is, akik hozzám fordultak segítségért. Bízom benne, hogy a támogatásommal és a tanácsaimmal tudtam segíteni nekik abban, hogy könnyebben feldolgozzák ezeket a támadásokat, és hogy érezzék, nincsenek egyedül.

Puskás Peti: Megható és egyben elgondolkodtató kapni ilyen személyes üzeneteket. Egyrészt jó érzés, hogy ennyire számít a véleményünk, másrészt számunkra is egy fontos visszajelzés, milyen fontos ügyelni arra, hogy mit közvetítünk rajongóink számára.

Siklósi Örs: Elkeserítő volt olvasni azokat a leveleket, amiket nekem címeztek. Szomorú volt látni, hogy mennyire rossz emberek tudnak lenni az amúgy egyáltalán nem rossz emberek. A fiatalok még nem látják át a súlyát, nem érzik, hogy ezzel mennyire maradandó károkat okoznak egy másik emberben. Nagyon fontos, hogy kellő segítséget nyújtsunk a bullying szenvedőinek, de ugyanannyira fontosnak tartom azt is, hogy a másik oldalnak is példát mutassunk. Nem hiszek már abban, hogy vannak rossz emberek. Abban hiszek, hogy erősen félrevezetett emberek vannak, akiket még vissza lehet terelni a közösség számára is pozitív irányba haladó útra.

Fenyvesi Zoltán: Jó érzés volt, hogy sokan fordultak hozzánk segítségért és, hogy megosztották velünk a problémáikat. Remélem, hogy tudtunk nekik segíteni legalább egy kicsit.

Szöveg, fotó: Red Lemon Media

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Könyvajánló

Névnap 10.22.

Ma Előd napja van.

Ők a költözések nyertesei

Érdekesen alakultak az országon belül a költözések tavaly, Budapest például meglepetést okozott - derül ki az ingatlan.com legfrissebb elemzéséből, am...

  • 2019-10-21 08:51
Százezreket érint Magyarországon az inkontinencia

3600 fő bevonásával készült hazai felmérés a vizeletvisszatartási problémában, közismert nevén inkontinenciában szenvedőkről. A betegségben egyébként ...

  • 2019-10-18 20:55
Az emberek többsége jobban bízik a robotokban, mint a főnökében

Az Oracle és a Future Workplace kutatócég immár második alkalommal végezték el az ‘AI at Work’ című közös, globális felmérésüket, amelynek eredményei ...

  • 2019-10-18 19:53
Miért nem nőnek fel a férfiak? Csenki Attila megmondja!

Pénteken este újabb rekeszizomedző produkcióval jelentkezik a Comedy Club, a Comedy Central standupos műsorfolyama. Csenki Attila, az örök felháborodo...

  • 2019-10-18 17:21
Casio digitális zongorát kapott három népszerű magyar zenekar

A CASIO számára kiemelten fontos a hazai könnyű zenei élet támogatása, ezért három nagyértékű digitális zongorát ajándékozott magyar zenekarok számára...

  • 2019-10-18 14:03

hirdetés

Martin Grubinger és Eötvös Péter a Nemezti Filharmonikusok koncertjén

Hogyan hangzik egy várakozni tilos tábla, ha egy szakavatott muzsikus ráüt? Milyen egy bőgő oroszlán a pódiumon? Utóbbitól nem kell félni, nem ugrik a...

  • 2019-10-18 11:13
Újabb 14 üzletében telepít önkiszolgáló kasszákat a SPAR

A kiskereskedelmi lánc 2017 szeptemberében az érdi hipermarket áruházában indította el az önkiszolgáló gyorspénztári vásárlás lehetőségét. Az idei új ...

  • 2019-10-18 08:16
Színházjegyet szinte csak online veszünk

A vígjáték és a musical egyértelműen vezet a Bónusz Brigád és a GKI Digital kutatása szerint, melyben a magyar internetezők színházba járási szokásait...

  • 2019-10-17 21:41
Magyar ezüstérem a nemzetközi gyerekfoci tornán

A felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia a 2. helyen, míg az ETO FC Győr csapata a 17. helyen végzett az idei Danone Focikupa a Gyermekekért tornán...

  • 2019-10-17 18:51
Soma Mamagésa: Kajarendelő-szűz vagyok!

Steiner Kristóf eheti vendége a Kristóf’s Kitchen in The Studiosban Spitzer Göngyi Soma Mamagésa, akiért a műsorvezető hosszú évek óta szenvedélyesen ...

  • 2019-10-17 17:36

Minden cikk

hirdetés

hirdetés