hirdetés

Partnereink

A legtöbbet a digitális hirdetésekre költenek Közép- és Kelet-Európában

hirdetés

A legtöbbet a digitális hirdetésekre költenek Közép- és Kelet-Európában

A gazdasági jólétnek és a digitális fejlődésnek köszönhetően 2018 során a reklámipari kiadások értéke elérte a nettó 13,8 milliárd eurót, vagyis a hirdetők körülbelül 3 milliárd euróval többet költöttek a közép-és kelet európai térségben, mint öt évvel ezelőtt.

A televízió elsősége továbbra is töretlen, a digitális kiadások robbanásszerű növekedést mutattak, miközben a kültéri hirdetések a harmadik helyre léptek elő a televíziós és az online felületek mögött, a nyomtatott média pedig jelentősen visszaesett.

hirdetés

A weCAN, Közép- és Kelet-Európa független reklámügynökségeiből álló hálózataként november 7-én, bukaresti konferenciáján mutatta be az immár ötödik évfordulóját ünneplő éves jelentését, a CANnual Report-ot. A tanulmánykötet 15 közép- és kelet-európai hirdetési piac eredményeit vizsgálja a 2014-2018-as időszakban, továbbá előrejelzésekkel is szolgál a következő öt esztendőre vonatkozóan. A médiafogyasztási szokásokkal, valamint a reklámipari kiadásokkal kapcsolatos adatokon túlmenően, a kiadványban helyet kaptak a weCAN szakértőinek és más iparági vezetőknek a cikkei is, így megtalálható benne Agnieszka Kosiknak, a Facebook Lengyelország vezetőjének, Vadász Illésnek, a Google Magyarország iparági vezetőjének, Mojca Briščiknek, a Golden Drum Festival elnökének, és Dr. Kozák Ákosnak, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatójának egy-egy írása is.

Növekedés és digitalizáció

A CANnual Report arról számol be, hogy 2018 folyamán a reklámipari kiadások teljes értéke elérte a nettó 13,8 milliárd eurót, vagyis a hirdetők 3 milliárd euróval többet költöttek a térségben, mint öt évvel korábban.

Ez a növekedés részben a régió 2014 és 2018 között megfigyelhető gazdasági fejlődésének köszönhető, valamint a digitalizációnak, amely jelentős hatással bírt a médiafogyasztási szokásokra. A rendszeresen internetezők aránya a régióban öt év alatt 10 százalékkal nőtt.

Két mérföldkő öt év alatt

Leghamarabb a visegrádi országok hirdetőinek sikerült alkalmazkodniuk a digitális korszakhoz. A Cseh Köztársaság volt az első olyan piac, ahol az online kiadások meghaladták a televízióban elköltött összegekét, őt követte Magyarország 2015-ben, majd Lengyelország 2018-ban, míg Szlovákia felzárkózása csupán a közeljövőben várható. Rajtuk kívül még három országnak sikerült elérnie ezt a mérföldkövet 2014 óta: Litvániának 2016-ban, Ukrajnának és Oroszországnak pedig 2018-ban. Ez utóbbi egyébként valódi digitális szuperhatalommá nőtte ki magát, és a régió összes online hirdetési kiadásainak csaknem felét tudhatja magáénak.

A médiafogyasztási szokásoknak megfelelően a hirdetők továbbra is jelentős összegeket fordítanak a televíziós reklámokra. 2018-ban összesen nettó 5,5 milliárd eurót, vagyis 14 százalékkal többet, mint öt évvel korábban. A tévés megjelenés elsősorban délen népszerű. A televíziós költési rangsor első helyein Románia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Szerbia, Szlovénia és Horvátország állnak.

Az elmúlt évek fényében nem számít egyedüli mérföldkőnek a közép- és kelet-európai országok reklámpiacainak történetében az, hogy az online kiadások utolérték a televíziós kiadásokat. A CANnual Report arra is rámutat, hogy a folyamattal párhuzamosan a nyomtatott sajtóra fordított hirdetési összegek folyamatosan csökkentek (-28%), a kültéri reklámok pedig mérsékelt előretörést produkáltak (+10%), ráadásul a teljes költés tekintetében a részarányuk is növekedett regionális szinten.

Az online média olymértékben kebelezte be a nyomtatott sajtótermékek közönségét, hogy a kültéri hirdetések felzárkóztak a harmadik legnépszerűbb helyre, közvetlenül a televízió és az online felületek mögé, leelőzve a nyomtatott médiát.  

Forrás: Good Option PR

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Könyvajánló

Névnap 11.14.

Ma Aliz napja van.

Bejelentették az Extreme E széria első két helyszínét

A Continental és az Extreme E széria szervezői bejelentették az elektromos off-road versenysorozat első két helyszínét. Eszerint a versenyzőknek az És...

  • 2019-11-13 21:43
Miben rejlik a szérumok titka?

Az ősz csupaszín, csupaillat, csupaszépség napjai egyet jelentenek az elmúlással. Mégis olyan ez az évszak, mint egy gyönyörű hölgy. Már nem fiatal, d...

  • 2019-11-13 19:36
Nem lehet ráismerni a MOM Parkra

Ünnepi díszbe öltözik a budai oldal egyik legkedveltebb bevásárlóközpontja, a MOM Park. Nem is akármilyen külsőt ölt idén, ugyanis teljes pompájában f...

  • 2019-11-13 17:15
Ezek idén a legmenőbb karácsonyi élményajándékok

Ismét közeledik a karácsony, és újra azon törhetjük a fejünket, mit is ajándékozhatnánk szeretteinknek. Ne hagyjuk az utolsó hetekre az ötletelést és ...

  • 2019-11-13 15:24
Csodabogarak az M2 Gyerekcsatornán

Új animációs filmsorozat, az Apolló és a csodabogarak érkezik az M2 Gyerekcsatornára november 25-én. Antoon Krings nagysikerű könyvén (eredeti címén D...

  • 2019-11-13 12:46

hirdetés

Milyen élményre vágynak a magyarok?

Vannak emberek, akik egy hétköznap esti családi társasjátékot pont annyira képesek élvezni, mint amekkora élményt másoknak egy baráti társaságban felf...

  • 2019-11-12 11:45
Orosz Cirkusz a Jégen!

December 15-én dupla előadással érkezik hazánkba a BOK Sportcsarnokba a világ első jégcirkusza, hogy egy lenyűgöző jégshow keretében éljük át a legsze...

  • 2019-11-12 09:41
Most igazán örülhetnek a Gorillaz rajongók!

Az 1998-ban alakult Gorillaz igazi rekorder a maga nemében, a brit csapat első lemeze hétmillió példányban kelt el, ezzel a teljesítményével pedig bek...

  • 2019-11-10 16:02
Megint valami új, ami elsőként jelent meg Magyarországon

Magyarországon elsőként az MKB Banknál igényelhető Mastercard World Elite bankkártya. Az új plasztik kifejezetten a magyarországi prémium célcsoportra...

  • 2019-11-10 12:26
Boccherini, Bach, Mozart, Vivaldi és Haydn művei csendülnek fel

A népszerű Zenemánia sorozat bevezetés a zene világába, kötetlen, beszélgetős hangversenyek formájában. Ebben az évadban a zene sokszínűsége a fő téma...

  • 2019-11-10 10:42

Minden cikk

hirdetés

hirdetés