hirdetés

Partnereink

A legtöbbet a digitális hirdetésekre költenek Közép- és Kelet-Európában

hirdetés

A legtöbbet a digitális hirdetésekre költenek Közép- és Kelet-Európában

A gazdasági jólétnek és a digitális fejlődésnek köszönhetően 2018 során a reklámipari kiadások értéke elérte a nettó 13,8 milliárd eurót, vagyis a hirdetők körülbelül 3 milliárd euróval többet költöttek a közép-és kelet európai térségben, mint öt évvel ezelőtt.

A televízió elsősége továbbra is töretlen, a digitális kiadások robbanásszerű növekedést mutattak, miközben a kültéri hirdetések a harmadik helyre léptek elő a televíziós és az online felületek mögött, a nyomtatott média pedig jelentősen visszaesett.

hirdetés

A weCAN, Közép- és Kelet-Európa független reklámügynökségeiből álló hálózataként november 7-én, bukaresti konferenciáján mutatta be az immár ötödik évfordulóját ünneplő éves jelentését, a CANnual Report-ot. A tanulmánykötet 15 közép- és kelet-európai hirdetési piac eredményeit vizsgálja a 2014-2018-as időszakban, továbbá előrejelzésekkel is szolgál a következő öt esztendőre vonatkozóan. A médiafogyasztási szokásokkal, valamint a reklámipari kiadásokkal kapcsolatos adatokon túlmenően, a kiadványban helyet kaptak a weCAN szakértőinek és más iparági vezetőknek a cikkei is, így megtalálható benne Agnieszka Kosiknak, a Facebook Lengyelország vezetőjének, Vadász Illésnek, a Google Magyarország iparági vezetőjének, Mojca Briščiknek, a Golden Drum Festival elnökének, és Dr. Kozák Ákosnak, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatójának egy-egy írása is.

Növekedés és digitalizáció

A CANnual Report arról számol be, hogy 2018 folyamán a reklámipari kiadások teljes értéke elérte a nettó 13,8 milliárd eurót, vagyis a hirdetők 3 milliárd euróval többet költöttek a térségben, mint öt évvel korábban.

Ez a növekedés részben a régió 2014 és 2018 között megfigyelhető gazdasági fejlődésének köszönhető, valamint a digitalizációnak, amely jelentős hatással bírt a médiafogyasztási szokásokra. A rendszeresen internetezők aránya a régióban öt év alatt 10 százalékkal nőtt.

Két mérföldkő öt év alatt

Leghamarabb a visegrádi országok hirdetőinek sikerült alkalmazkodniuk a digitális korszakhoz. A Cseh Köztársaság volt az első olyan piac, ahol az online kiadások meghaladták a televízióban elköltött összegekét, őt követte Magyarország 2015-ben, majd Lengyelország 2018-ban, míg Szlovákia felzárkózása csupán a közeljövőben várható. Rajtuk kívül még három országnak sikerült elérnie ezt a mérföldkövet 2014 óta: Litvániának 2016-ban, Ukrajnának és Oroszországnak pedig 2018-ban. Ez utóbbi egyébként valódi digitális szuperhatalommá nőtte ki magát, és a régió összes online hirdetési kiadásainak csaknem felét tudhatja magáénak.

A médiafogyasztási szokásoknak megfelelően a hirdetők továbbra is jelentős összegeket fordítanak a televíziós reklámokra. 2018-ban összesen nettó 5,5 milliárd eurót, vagyis 14 százalékkal többet, mint öt évvel korábban. A tévés megjelenés elsősorban délen népszerű. A televíziós költési rangsor első helyein Románia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Szerbia, Szlovénia és Horvátország állnak.

Az elmúlt évek fényében nem számít egyedüli mérföldkőnek a közép- és kelet-európai országok reklámpiacainak történetében az, hogy az online kiadások utolérték a televíziós kiadásokat. A CANnual Report arra is rámutat, hogy a folyamattal párhuzamosan a nyomtatott sajtóra fordított hirdetési összegek folyamatosan csökkentek (-28%), a kültéri reklámok pedig mérsékelt előretörést produkáltak (+10%), ráadásul a teljes költés tekintetében a részarányuk is növekedett regionális szinten.

Az online média olymértékben kebelezte be a nyomtatott sajtótermékek közönségét, hogy a kültéri hirdetések felzárkóztak a harmadik legnépszerűbb helyre, közvetlenül a televízió és az online felületek mögé, leelőzve a nyomtatott médiát.  

Forrás: Good Option PR

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Könyvajánló

Névnap 07.02.

Ma Ottó napja van.

A L’Oréal bemutatja fenntarthatósági céljainak új generációját

A L'Oréal elindítja új fenntarthatósági programját „L'Oréal a jövőért” néven, amely a Csoport legújabb céljait határozza meg 2030-ig. Tekintettel a nö...

  • 2020-06-30 18:23
EP: bocsánatkérésre szólították fel a WHO vezetőjét

Bocsánatkérésre szólították fel az Egészségügyi Világszervezet vezetőjét az Európai Parlamentben tartott meghallgatáson. A bírálatok szerint a WHO gya...

  • 2020-06-30 15:02
Így előzhetjük meg a penész megjelenését nyáron!

Legtöbbször a csapadékosabb, őszi idő beköszöntével kezdünk el foglalkozni a falfelületeinket csúfító penészfoltokkal, pedig a nyári hónapokban kellen...

  • 2020-06-30 12:52
Új, környezetbarát csomagolótermékeket kínál a SPAR

Ismét bővült a SPAR környezetbarát termékeinek köre. Az áruházlánc új, élelmiszerek csomagolására és tárolására szolgáló megoldásaival a háztartásokba...

  • 2020-06-30 12:05
Irány a tenger! – új kollekcióval jelentkezett a Praktiker

Új nyári kollekcióval jelentkezett a Praktiker, amely a tengerek hangulatát és az idilli nyaralások végtelen nyugalmát hozza el az otthonokba. Az új l...

  • 2020-06-30 12:04

hirdetés

Fertőtlenít és kozmetikum. Vajon mi lehet ez?

A koronavírus járvány kezdete óta kiemelt szerepet kapott a fertőtlenítés, főleg a tárgyakon, épületekben. A bőrünknek a fertőtlenítő hatású szappan j...

  • 2020-06-30 10:51
Újra nyitva a Closer

A Godot Kortárs Művészeti Intézetben június 22-től újra látogatható Kleb Attila Closer című fotókiállítása, melyen a hazai és nemzetközi művészvilág i...

  • 2020-06-28 19:19
Mennek idén táborba a gyerekek?

Nem csak egy rendhagyó tavaszt tudhatunk magunk mögött, az idei nyár is eltér a megszokottól. Az iskolák bezárása miatt otthonról tanuló gyerekek felü...

  • 2020-06-28 15:48
WHO: újabb járványok szednek majd sok millió áldozatot

A koronavírus-járvány súlyos gazdasági, társadalmi és politikai következményeire, illetve újabb járványok lehetőségére figyelmeztetett a WHO főigazgat...

  • 2020-06-28 14:21
Világraszóló felfedezés Stonehenge közelében

Hatalmas, több ezer éves tárnarendszert fedeztek fel régészek az angliai Stonehenge közelében.

  • 2020-06-28 12:25

Minden cikk

hirdetés

hirdetés