hirdetés

Partnereink

Hogyan legyünk tudatos vásárlók az ünnepekkor?

hirdetés

Hogyan legyünk tudatos vásárlók az ünnepekkor?

Sokan már a Black Friday őrült akcióival megkezdik a karácsonyi bevásárlást, remélve, hogy a kedvezményesen beszerzett ajándékok csökkentik az ünnepekkel járó anyagi terhet. A karácsonyi fények káprázatában és a reklámok tömkelegében nem olyan egyszerű felmérni valós igényeinket, mint gondoljuk. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő célja, hogy a gyerekeknek alternatívát nyújtson társadalmunk fogyasztói mintáira és felhívja az figyelmet a túlfogyasztás veszélyeire.

A túlfogyasztás és az ezzel együtt járó túlköltekezés ellen csakis tudatossággal lehet védekezni - a vetélkedő szervezői összegyűjtöttek néhány tippet: hogyan legyünk tudatosak az ünnepekkor is.

hirdetés

Ellenőrizzük, amit az akció ígér!

Az akciókat érdemes egész évben tudatosan kezelnünk, de az ünnepi időszak külön kihívásokat tartogat számunkra. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő egyik kiemelt témája a digitalizáció, mely merőben átalakította vásárlási szokásainkat is. Évről évre több pénzt költünk el különböző webshopokban, a hazai online kiskereskedelem 2018-ban elérte a nettó 425 milliárd forintos éves forgalmat. Az interneten keresztül lebonyolított tranzakciók lehetséges veszélyeiről mindenki hallhatott már, de ezek odafigyeléssel és rutinellenőrzéssel kivédhetők. Tudatosságunk, azonban nem merülhet ki ennyiben.

Az akciók által gerjesztett pszichológiai nyomás alól csak odafigyeléssel szabadulhatunk – nem árt erről a gyerekekkel is beszélgetni. Hajlamosak vagyunk megvenni valamit pusztán az akció kedvéért, még akkor is, ha egyébként bőven ráért volna a beszerzése. Ellenőrizzük az árösszehasonlító oldalakon, hogy nem csak a karácsonyi akció előtt pár nappal emelkedett-e meg az áhított termék ára, nagyobb gyerekeknek ennek használata is megmutatható. A kihagyhatatlanság érzését fokozhatja az az etikátlan kereskedelmi gyakorlat, mely során az adott termék vagy szolgálatás mellett feltüntetik, hogy hány ember nézi éppen az ajánlatot vagy hány darab van még készleten, belehajszolva ezzel a vásárlót egy meggondolatlan kiadásba.

„Amennyiben a tudatosságra kondicionálás már gyerekkorban megkezdődik, úgy felnőttként sokkal kevesebb kellemetlen pillanattal kell szembenéznünk” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója. „Tudatossággal legyőzhetővé válik mélyen gyökerező vágyunk az ingóságok halmozására, ezáltal sokkal kedvezőbb pénzügyi helyzetbe kerülhetünk. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő immár tizedik éve igyekszik felkészíteni a gyerekeket egy olyan felnőtt életre, mely nem ismeri a túlfogyasztást. A vetélkedő életszerű és játékos példáin keresztül a gyerekek betekintést nyerhetnek a pénzügyek világába, és megtanulhatják a racionális pénzkezelés trükkjeit.”

Legyünk tisztában azzal, hogy akciók nélkül is befolyásolhatnak!

Természetesen nem egyedül az akciók ejthetnek minket rabul. Ismerős az érzés, amikor egy csokireklámot látva legszívesebben már vennénk a cipőnket és szaladnánk el a boltba. A gyerekek minden nap ezt érzik, ha belépnek egy üzletbe. Persze ehhez már boltba sem kell menni: algoritmusoknak köszönhetően pont olyan online hirdetésekkel bombáznak, amik potenciálisan érdekelhetnek bennünket. Könnyedén azon kaphatjuk magunkat, hogy már fél órája böngészünk egy webshopot, és esélyes, hogy kosarunkban is landol pár dolog.

Kalkuláljunk előre!

December vége felé legtöbbünk csak félve meri megnézni bankszámla egyenlegét. A kellemetlenségek elkerülése végett mindenképpen szükségünk van egy költségvetésre, melyben meghatározzuk, hogy mennyit költünk ajándékokra, mennyit dekorációra és mennyit a rokonok megvendégelésére. Ha előre eltervezzük, hogy kit mivel lepünk meg, elég kicsi az esélye, hogy elszaladna velünk a ló. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakértői a tanéven átívelő verseny során végig nagy hangsúlyt fektetnek a pénzügyi tervezés fontosságára – ez kicsiben már a gyerekeknek is tanítható, akár karácsonykor is.

Advent hetei azonban számos járulékos költséggel is járnak. Egyik ilyen az önjutalmazás. Persze semmi probléma nincs azzal, ha saját örömünkre veszünk ezt-azt. De mielőtt beszereznénk a vágyott terméket vegyünk egy mély levegőt és gondoljuk végig, hogy valóban szükségünk van-e rá. Még jobb, ha alszunk rá párat, ugyanis impulzusszerű vásárlásainknak három egyszerű kimenete lehet: megveszünk valamit és hosszú távon elégedettek vagyunk, megveszünk valamit és bűntudatunk van, megveszünk valamit és elfelejtjük. Adjunk magunknak időt, legyünk türelmesek, legyünk tudatosak. Hiszen minek is költenénk valamire, amivel jobb esetben is csak közömbösek leszünk.

Lassítsunk le!

A karácsonyi bevásárlás hallatán legtöbben fejvesztett rohanásra és tömegben való lökdösődésre, őrült parkolóhelyvadászatra asszociálunk. Amellett, hogy anyagilag is jobban járunk, az előre tervezéssel ezt is elkerülhetjük. Ha rászánunk pár órát és átgondoljuk az összes felmerülő költséget, hagyva magunknak egy kis mozgásteret, pár nap alatt elintézhetjük az ajándékok beszerzését, majd az ünnepre való felkészülés többi fázisát. Ezzel az energiabefektetéssel sokkal szebbé és meghittebbé tehetjük az adventi időszakot.

Forrás: K&H, LWp Kommunikáció

Fotó: Free Photostock

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Könyvajánló

Névnap 07.06.

Ma Csaba napja van.

Évente több mint 2500 csecsemőt hordanak ki külföldi szülők számára az ukrán béranyák

Több száz csecsemő várakozik külföldi szüleire Ukrajnában. A babákat béranyák hozták világra, és a járvány miatt korlátozások következtében egyelőre ő...

  • 2020-07-05 18:02
Magyarország lélegeztetőgép-nagyhatalom

Huszonkét vizsgált, eltérő fejlettségű ország átlagában 26 lélegeztetőgép jut 100 ezer lakosra. A legtöbb az Egyesült Államokban: 54. De csak majdnem ...

  • 2020-07-05 15:25
Tarol a paradicsom és az eper

A fiatalabbak több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, a paradicsom és az eper a kedvenc, tarol a csirkehús, növekszik a halfogyasztás – derült ki a...

  • 2020-07-05 14:17
Így lehetünk sikeresek a koronavírus után a munkaerőpiacon

Alkalmazkodóképesség, nyitottság az új ismeretek és kiemelten a technológia világa iránt – a magyar top vállalatok 90%-a számára informatikai eszközök...

  • 2020-07-05 12:33
Fokozatosan újranyitja ügyfélszolgálati irodáit az E.ON

Július 6-ától a megfelelő biztonsági óvintézkedések mellett újranyitnak az E.ON központi személyes ügyfélszolgálati irodái.

  • 2020-07-05 10:57

hirdetés

A vevők és eladók közti növekvő szakadék miatt csökkenhetnek a lakásárak

A vásárlási szándék látványos erősödése ellenére nem születik több adásvétel, mert az eladók nem alkalmazkodtak a piaci trendhez, azaz a vásárlóerőhöz...

  • 2020-07-05 09:48
A L’Oréal bemutatja fenntarthatósági céljainak új generációját

A L'Oréal elindítja új fenntarthatósági programját „L'Oréal a jövőért” néven, amely a Csoport legújabb céljait határozza meg 2030-ig. Tekintettel a nö...

  • 2020-06-30 18:23
EP: bocsánatkérésre szólították fel a WHO vezetőjét

Bocsánatkérésre szólították fel az Egészségügyi Világszervezet vezetőjét az Európai Parlamentben tartott meghallgatáson. A bírálatok szerint a WHO gya...

  • 2020-06-30 15:02
Így előzhetjük meg a penész megjelenését nyáron!

Legtöbbször a csapadékosabb, őszi idő beköszöntével kezdünk el foglalkozni a falfelületeinket csúfító penészfoltokkal, pedig a nyári hónapokban kellen...

  • 2020-06-30 12:52
Új, környezetbarát csomagolótermékeket kínál a SPAR

Ismét bővült a SPAR környezetbarát termékeinek köre. Az áruházlánc új, élelmiszerek csomagolására és tárolására szolgáló megoldásaival a háztartásokba...

  • 2020-06-30 12:05

Minden cikk

hirdetés

hirdetés