Miként manipulálnak a boltokban?
hirdetés
Rengeteg akciós újság landol hetente a postaládánkba. Óriási akciókkal, hatalmas leárazásokkal csalogatnak minket a hipermarketek. Ilyenkor sokszor már alig várjuk, hogy eljöjjön a nap, mikor olcsóbban hozzájuthatunk kedvelt termékeinkhez. Ám azon a legtöbb vásárlómég talán sosem gondolkodott el, hogy ez vajon miért éri meg például az üzleteknek. Vajon valóban elengednek, néha pár százalék bevételkiesést csakhogy minél többször járjunk hozzájuk?
A marketing és reklám szakemberek pont az előbb említett hatásmechanizmusokat kihasználva dolgoznak ki olyan projectterveket, melyek alapja a vevőés bevétel orientált szemlélet. Vagyis minél több tőke, kevés időalatt. Ezért van például az, hogy a kelendőbb termékek árát melyek nagyon fogynak, egy időután megemelik, majd ezzel lineárisan a felhalmozódott egyéb árucikkek összegét lejjebb kóstálják. Magyarul, ha a hajlakk nagyon fogy, de a hajhab kevésbénépszerű, akkor a lakk árát növelik, még a habét annyival csökkentik. Aki addig lakkot vett természetesen továbbra is hazaviszi azt, ám a másik gyártmányt is nagyobb eséllyel teszi be a kosarába, hiszen akciós. Máskor a visszatartott árakat az általános fogyasztói cikkekre terhelik, mint a kenyér, cukor, liszt stb. így biztosra mennek, hiszen ezekre mindig szükség van.
hirdetés
Hasonlóan furfangos megoldás a baromfi pultnál is tapasztalható. Biztosan feltűnt már sokunknak, hogy a legtöbb helyen vörös színűa szalámik, felvágottak illetve húsok mögötti rész. Ennek nagyon egyszerűen a frissesség látszatának a keltése az oka. A piros szín ugyanis olyan hatást kelt, mintha az amúgy silányabb ételek most kerültek volna a vágóhidakról a boltokba.
A multiknak minden forint lényeges. Ezért sem riadnak vissza a különbözőmegtévesztésektől. Ötleteik tárháza pedig végtelen. A pontgyűjtőkuponoktól kezdve, melyeknek a minél többszöri visszatérés és egy adott összeg elköltése a lényege, egészen a rég lejárt szavatosságúcikkek átcímkézéséig. Figyeljünk oda mit, hol és mikor veszünk. Spórolni lehet. Sokan úgy indulnak el a hétvégi vásárlásokra, hogy előzetes tervet készítenek az útvonalról aszerint, hogy merre, mi van leértékelve. Ezt a kedvezményes lapokból állítják össze. Ez egy jótaktika lehet, ám ha például autóval közlekedünk főként városon belül, már árnyaltabb lehet a helyzet. Releváns, hogy úgyis azért spórolunk párszáz forintot, és mint tudjuk sok kicsi...
Tehát, ha szemfülesek vagyunk, akkor mindenképpen megtakaríthatunk kisebb összegeket, melyek a hónap végi büdzsébe még jól jöhetnek. Azonban igyekezzünk ellenőrizni a termékek eredeti árát is, hiszen így meggyőződhetünk róla, hogy nem-e akarnak minket félrevezetni.