Többet költünk magunkra, mint valaha
hirdetés
Érdekes módon egyre többet költünk a saját magunk kényeztetésére, mint eddig bármikor, mit sem érdekelve minket a satnya gazdasági helyzetünk. Ezt a kijelentést a MasterCard legutóbbi felmérései is alátámasztják. A felmérés alapján a vásárlók 42%-a rendszeresen kényezteti magát egy új meglepővel. Ez a százalék már majdnem 10%-os növekedést mutat a tavalyi felmérésekhez viszonyítva. Ennél is megdöbbentőbb tény az, hogy a férfiak jobban jutalmazzák magukat, mint a nők.
A MasterCard legújabb adatai megcáfolják a régi sztereotípiát miszerint a nők többet költenek magukra. Az új felmérés, mely 17 európai országba vizsgálta a vásárlási szokásainkat, pontosabban azt, hogy mennyire is vagyunk hajlamosak megajándékozni magunkat hihetetlen eredményeket mutatott. A kimutatás szerint a nők sem vásárolnak gyakrabban élvezeti cikket, mint a férfiak. Európában a nők 8%-a vásárlás során 30 000 forintnál is többet költ magára, de a megdöbbentő az, hogy a férfiaknál ez a százalékszám többet mutat, mint a nőknél: 18%. „Ezek a vásárlások általában nagyon impulzívak, hirtelenjében hozzuk meg a velük kapcsolatos döntéseket. Éppen ezért az ilyen esetekben is a kártyahasználat a kézenfekvő fizetési forma, hiszen így nem kell azon aggódnunk, hogy lesz-e nálunk elég készpénz, akár bolti, akár online vásárlásról van szó” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „A kényeztető vásárlásnak ráadásul olyan pozitív hatásai is vannak, melyekre nem is gondolnánk elsőre: amellett, hogy nekünk, fogyasztóknak jól eső érzést okoznak a hosszú, rideg téli hónapokban, a kereskedők is profitálnak belőle, hiszen fellendíti a decemberi túlköltekezés után rendszerint visszaeső forgalmat.”
hirdetés
A számok valóban igazat mondanak, de hiába nagyobb költekezők a férfiak, de inkább a nők azok akik annak érdekébe vásárolnak, hogy jobb legyen a kedvük. A nőknek a fele a férfiaknak csak a harmada vallotta azt, hogy az élvezeti cikkek vásárlásával az a céljuk hogy magukat vidítsák. Európában a törököket teszi a legboldogabbá a vásárlás. Négy törökből három minimum havonta egyszer meglepi magát.
Fontos megemlíteni, hogy ez a fajta rendszeres költekezés bűntudatot is okozhat. Érdekességként a nők nagyobb százaléka mintegy 16% gondolja azt, hogy inkább spórolni kellet volna, a férfiaknál ez a szám csak a 12%-ot éri el. A svéd nőknél a legnagyobb ez az arány a nők, akik rosszul érzik magukat 26%. Ellentétben a törökök úgy gondolják, hogy a boldogságnak ára van a bűntudatban szenvedő nők százaléka csak 8%.
A felmérés szerint a férfiak értelem szerűen inkább élményekre költenek, mint például különleges utazások, elektronikai, technikai eszközök. A nők inkább magazinokkal, édességekkel és szépészeti cikkekkel kényeztetik magukat. Ebből kifolyólag a férfiak költekezése a szabadidő tevékenységekhez áll közelebb, míg a nőknél ez a költekezés inkább a mindennapi tárgyakra irányul. Ezt a listát a férfiak közül a görögök vezetik, közülük majdnem minden második férfi költ utazásra. A nők közül a legapróbb csecsebecséket a román nők veszik: 57%-uk költ különböző szépészeti anyagokra.
Ezt az információt birtokolva lehet érdemesebb elgondolkodni mind a két félnek, hogy mire is költünk nagyon sokat és mire kéne kicsit többet költeni. De a jó hír az, hogy bár növekvő a százalék, de nem mi költünk magunkra a legtöbbet, de azért nem is hanyagoljuk el magunkat.