hirdetés

Partnereink

Szigorúbb előírások kellenek az autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésére

hirdetés

Szigorúbb előírások kellenek az autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésére

Évente közel 16 millió új személygépkocsit vettek az uniós lakosok. A jelenlegi uniós szabályokkal lehetetlen elérni azt a célt, hogy a 2030 első felére megszűnjön a benzines és dízeles autók értékesítése az Európai Unióban.

A jelenlegi uniós szabályokkal nem lehet elérni azt a kitűzött célt, hogy a 2030-as évek első felében megszűnjön a benzines és dízeles autók értékesítése az Európai Unióban. Erre a következtetésre jutott az a tanulmány, amelyet a mai napon hozott nyilvánosságra az az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E).

hirdetés

Évente közel 16 millió új személygépkocsit vettek az uniós polgárok az utóbbi években. Idén ez kevesebb lesz a járvány miatt, és változik az egyes hajtások aránya is az eladott autók között.   T&Eúj tanulmánya szerint várható, hogy a szigorodó uniós előírásoknak köszönhetően idén és jövőre megugrik a tölthető villanyhajtású gépkocsik piaci részesedése. 2022-től azonban már leállhat ez a növekedés, ha nem hoznak még szigorúbb előírásokat.

A vonatkozó uniós szabályozás célja, hogy az EU-ban eladott új gépkocsik átlagfogyasztása minél kisebb legyen. Ezért azt írja elő a rendelet, hogy ha egy autógyár által eladott autók átlagos széndioxid-kibocsátása nagyobb 95 gramm/kilométernél (ami mintegy 4 liter benzinnek vagy gázolajnak felel meg 100 kilométeren), akkor büntetést kell fizetnie. A típusengedélyt kapott, forgalomba hozható robbanómotoros gyártmányok átlagos széndioxid-kibocsátása ennél nagyobb, ezért az autógyárak rá vannak szorítva villanyhajtású modellek beillesztésére a kínálatba. Nemcsak akkumulátorosok (BEV) jöhetnek szóba, hanem tölthető hibridek (PHEV) is, melyek túlnyomó részének a kibocsátása 50 gramm körül van.

2020 első félévében már érezhető volt a piacon az eltolódás. Az BEV és a PHEV modellek piaci részesedése a Volvónál elérte a 23, a BMW-nél a 13, a Hyundai-Kiánál a 11, összességében pedig a nyolc százalékot. A nyáron bejelentett állami támogatások csak megerősítették a villanyhajtás részesedését. (Magyarországon is rövid idő alatt kimerült az a keret, amit a villanyautók támogatására szánt a kormány.)

A T&E kutatói szerint a szabályozásba beépített rugalmasság eredményeképpen éves szinten ledolgozhatónak látják a kibocsátás jó részét és csak a többi eltérést kell a BEV-k és PHEV-ek eladásának növelésével ellensúlyozni. De ehhez is el kell érni a tölthető villanyhajtású modellek 9 százalékos részesedését a 27 tagállamban. A tendencia a kutatók szerint 2021-ben is folytatódik, az éves piaci részesedés elérheti a 15 százalékot. Az EV és a PHEV modellek piaci részesedése azonban a 2021 utáni években már nem kell, hogy tovább növekedjen a kibocsátási korlát teljesítéséhez. Árnyalja a képet – növeli a valós kibocsátást –, hogy a mindennapos használatban a PHEV modellek közül sokat alig töltenek, inkább csak benzinnel vagy gázolajjal hajtják őket.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse megállapította: „Mindebből az következik, hogy a 95 grammos határt fölül kell vizsgálni, és minél előbb tovább kell csökkenteni annak érdekében, hogy a gyártási kapacitás a harmincas évek első felében lehetővé tegye a robbanómotoros gépkocsik forgalomba hozásának betiltását az Unióban. A tiltás nélkül ugyanis nem lehet nettó nulla kibocsátásúvá tenni az Európai Unióban a közlekedést 2050-re, anélkül pedig az átlaghőmérséklet emelkedését se lehet lesz másfél fok Celsius alatt tartani."

Forrás: Aeffect Communications

 

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szabadidő

Névnap 01.20.

Ma Fábián, Sebestyén napja van.

Fék nélkül csökkentek év végén is a bérleti díjak

Ahogy arra számítani lehetett, az albérletpiaci árak lejtőn maradtak az KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint.

  • 2021-01-18 21:39
Mire számítson holnap a Kos?

A változás stresszes lehet, és ez érvényes a pozitív változásokra is. Ez azt jelentheti, hogy maga mögött hagyja a jól ismert, kitaposott ösvényt, és ...

  • 2021-01-18 20:34
Tejszínes-bazsalikomos cukkinikrémleves

Egy igazi nyári krémleves, ami melegen és jéghidegen is isteni, egy kis bazsalikommal felturbózva. Ez a mi bazsalikomos cukkinikrémlevesünk!

  • 2021-01-18 17:26
30 éve várják a Gulag gyermekei, hogy hazaköltözhessenek

Ma, január 18-án újratárgyalja az orosz parlament a törvényjavaslatot, melyet a köznyelv csak "Gulag gyermekeiként" ismer. A "Gulag gyermekei" 30 éve ...

  • 2021-01-18 15:20
Ismét sokan menekültek a hegyekbe a szobafogságból Magyarországon

Az év harmadik hétvégéjén is sokan vették a hegyek felé az irányt Magyarországon, hogy kiszabaduljanak a járvány miatti szobafogságból. A legtöbb euró...

  • 2021-01-18 13:28

hirdetés

Elsüllyedt egy teherhajó a Fekete-tengeren

Elsüllyedt egy teherhajó vasárnap a Fekete-tengeren, Törkörszág partjai közelében - jelentette az Anadolu török hírügynökség. Legkevesebb négyen megha...

  • 2021-01-18 12:00
Egyre több oltóanyaggal oltanak Európában

Oltanak Európában: már a második adagot kapják Spanyolországban és Olaszországban is. Szerbiába megérkezett a kínai vakcina is.

  • 2021-01-18 10:36
Az utóbbi idők legjelentősebb régészeti felfedezése Szakkarában

Egy 4200 éves halotti templomot fedeztek fel egyiptomi régészek a szakkarai nekropoliszban, a Kairótól délre fekvő ősi temetőben, ahol 2007 óta folyna...

  • 2021-01-18 09:02
„Vendégségben Önnél” a Nemzeti Filharmonikusok online kamarahangversenyei

Reméljük, hamarosan újra élvezhetjük a koncertek, kiállítások, fesztiválok, színházak nyújtotta élményeket. Ám addig sem kell megvonunk magunktól mind...

  • 2021-01-17 14:18
A Continental bemutatja a „Vision 2030" stratégiai programját a Gumiabroncs üzletág számára

A Tőkepiaci Napok kapcsán a Continental ismertette a Gumiabroncs üzletágra vonatkozó új stratégiai programját. A „Vision 2030" a szervezet és az össze...

  • 2021-01-17 11:21

Minden cikk

hirdetés

hirdetés