hirdetés

Partnereink

Hogyan illeszkedhetünk be elektromos rollerrel a városi közlekedésbe?

hirdetés

Hogyan illeszkedhetünk be elektromos rollerrel a városi közlekedésbe?

A rollerekre vonatkozó KRESZ-szabályok még mindig nem tiszták, ám lassan kialakul a helyük a magyar városok közlekedési rendszerében. Mire érdemes addig is odafigyelnünk, hogy megelőzzük a baleseteket és elkerüljük a bírságot?

Ma már Budapesten is mindennapos látványt jelentenek a rollerezők, ahogyan az út mentén parkoló zöld járgányokat is megszokhattunk. Minek köszönhető, hogy a magyarok is ennyire megszerették ezt a közlekedési módot?

„Amikor az ember rááll a rollerre, azonnal megszületik egy életérzés. Felfedezünk egy olyan lehetőséget, ami korábban ismeretlen volt. Hamar rá lehet szokni a rollerezésre: akik kipróbálják, gyakran nyaralni is magukkal viszik, aztán az egész családnak vesznek, és 5-15 km-es viszonylatokban városi ingázásra használják, esetleg az alkalmazottak mozgatását is így oldják meg a cégükön belül a nagyobb telephellyel rendelkező vállalkozók, mára már rengeteg használati minta van” – mondja Róth Csaba, az 
E-TWOW elektromos rollerek hivatalos hazai forgalmazója.

Az e-rollerek által képviselt mikromobilitás fejlődésére hatással volt a Covid is, hiszen a vírusveszély idején az emberek nem akartak összezsúfolódni a tömegközlekedési eszközökön. A piac már csak azért is szépen növekszik, mert egyre többen szeretnének változtatni, egészségesebben, környezetbarátabb módon, például tisztább levegőjű városban élni – vélekedik Róth.

De milyen szabályok vonatkoznak az e-rollerekre?

Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól megtudhattuk: ahogy a legtöbb uniós országban, az e-rollerekre vonatkozó szabályzat nálunk is kidolgozás alatt van.

„A kölcsönzős rollerek tömeges elterjedése óta romlott az eszközök megítélése, mivel hirtelen sokan kezdték el használni őket, akik korábban soha nem rollereztek. Ez például ronthatja a közlekedési morált, főleg, hogy a kölcsönzős felhasználók nem mindig ugyanazon az útvonalon közlekednek, így nagyobb eséllyel találják magukat ismeretlen, veszélyes helyzetekben. Pedig ez a rollerezőkön múlik, nem magán az eszközön” – mondja Sugár István közlekedésmérnök, elektromos roller szakértő.

Sugár szerint olyan utat jár most be az e-roller, mint annak idején a kerékpár, aminek 20-30 évvel ezelőtt szintén be kellett ágyazódnia a városi közlekedés szövetébe. A roller hirtelen robbant be, ezért fontos mielőbb megtanulnunk, hogyan használjuk helyesen, és ebben a kölcsönzőknek, illetve a forgalmazóknak is felelősségük van.

„Fontos, hogy mi, e-rolleresek új elemek vagyunk a közlekedésben, így az autósok például a zebrán is meg fognak lepődni rajtunk. A zebrán éppen ezért egy gyalogos tempójában haladjunk át, tehát például lábbal rollerezzünk, vagy toljuk az eszközt. Ugyanígy kell viselkednünk a járdán is. Egy kis méretű elektromos rollerrel az ember nem lóg ki a tömegből, és nem foglal több helyet, mint egy gyalogos” – teszi hozzá Sugár István, aki szerint mindez a rollerező jól felfogott érdeke is, hiszen fix szabályozás hiányában a rendőr bármikor megbüntetheti.

„Ha egy könnyű elektromos rollerrel a kerékpársávot a biciklihez hasonlóan használom, a járdán sétatempóban haladok, sisakot veszek hozzá, nem száguldozom cikázva, és nem veszélyeztetem a többi közlekedőt, akkor a rendőr nagy valószínűséggel nem fog megbüntetni (2021. 07. 27-én nincs még érvényes szabályozás)” – mondja Róth Csaba, aki a gyerekek részére mindenképp kötelezővé tenné a sisakot, 12 év alatt pedig nem is engedélyezné az elektromos rollerek használatát. A 
Futurer nemsokára éppen ezért Rollersulit indít, ahol bárki megtanulhatja a biztonságos rolleres közlekedés alapjait.

„A tesztpontunkon természetesen ingyenesen kipróbálhatóak a rollerek. Missziónknak tekintjük, hogy megfelelő módon beilleszkedjenek a városi közlekedésbe” – mondja Róth, aki szerint az E-TWOW rollerek óriási előnye, hogy extrém módon terhelhetőek: hosszú távon elbírnak egy 100 kilós felnőttet is, alig kell őket szervizelni, általában akár 4 000-5 000 kilométert is megtesznek bármilyen műszaki probléma nélkül. Így gyakorlatilag a 3 év jótállás nem kihívás egy E-TWOW esetében.

„Az igazi, könnyű, városi felnőttroller szerintünk mindenképp teljesen összecsukható, és 15 kiló alatti. Csak felkapod, magaddal viszed a kocsiba, a lakásba, a tömegközlekedésre, a munkahelyedre. A több ezer wattos, robogó súlyú rollerektől jogosan félnek az emberek, egy ilyen könnyű darabról viszont elég leugrani, és könnyen megelőzhetjük az esetleges balesetet” – zárja Sugár István.

Egyre többen szeretnénk elkerülni a szűnni nem akaró dugókat, a parkolási nehézségeket és élhetőbbé tenni a várost. A Futurer rolleresei 2014 óta rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek ahhoz, hogy át tudják adni az ehhez a hatékonyabb és sokkal rugalmasabb közlekedési módhoz a szükséges tudást bárkinek, aki úgy dönt, rollerezne.
És hogy mi a tanulság? Közlekedj okosan!

Forrás: akoczka.com

hirdetés

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szabadidő

Névnap 10.27.

Ma Szabina napja van.

Őrülten finom: Nutellás-mogyorós kekszszalámi

Ki ne kóstolt volna életében legalább egyszer kekszszalámit? Gyerekként az osztálybulik elmaradhatatlan kelléke, felnőve pedig szuper gasztroajándékot...

  • 2021-10-26 22:17
Garzonboomot okozhat és több tízezer fiatal lakásvásárlását segítheti az MNB javaslata

Budapesten, Veszprémben és Győrben a fiatalok jelenlegi átlagfizetésével számolva csak az önrész előteremtéséhez legalább két évre van szükség.

  • 2021-10-26 21:01
Szomszédoknak, időseknek segítettek és múzeumban önkénteskedtek

Segíts, ha bírsz – ez a jeligéje az M2 Gyerekcsatorna új közösségépítő kampányának, amelynek célja az önkéntes munka megalapozása, eszmeiségének elült...

  • 2021-10-26 19:50
A Rozmaring kunyhó bábjai környezetbarát szemlélet mentén születtek

Puha anyagok, színes textilek, gombszemek, sablonok és szivacsok – így fest egy bábkészítő mester munkaasztala. Az M5 kulturális csatorna Mesterember ...

  • 2021-10-26 18:22
Búvár néven új vasúti mozdonyt helyeztek üzembe

Vasúti eszközök és gabona szállítására egyaránt alkalmas a Jelzőőr Kft. legújabb, Búvár névre hallgató, normál nyomtávú mozdonya. A vasúttársaság mozd...

  • 2021-10-26 17:02

hirdetés

Így lehet fenntartható életet élni a járvány után

Ugyan a COVID-19 továbbra is az életünk része, de muszáj már most elgondolkoznunk: mit üzen számunkra az elmúlt 1,5 év, és van-e „zöld” jövőnk? Ha ige...

  • 2021-10-26 14:21
A munkakörülmények javulása meglátszik a dolgozók munkáján is

Ma már egy jó munkahely ismérve a megbízhatóság, megbecsülés és nem mellesleg a gyerekbarát hozzáállás. Szerencsére egyre több cég fordít nagy figyelm...

  • 2021-10-26 12:04
Három tudományos kötet jelent meg

Az elmúlt időszak emlékéveihez kapcsolódó történelmi-tudományos kötetek jelentek meg idén, bemutatójukra Budapesten, a Bethlen Gábor Alapkezelő székhá...

  • 2021-10-26 10:32
Őszi tökmagos gombakrémleves

Igazi őszi klasszikus pirított tökmaggal, vajon megforgatott gombával és tökmagolajjal megbolondítva. Hűvös estékre tökéletes választás!

  • 2021-10-26 09:19
Tudd meg, melyik mitikus teremtmény szimbolizálja a csillagjegyedet

A görög mítoszok alapvetően azért íródtak, hogy bemutassák az emberi létezést. A mitikus lények tükröt mutatnak az emberiség jó és gonosz jellemvonása...

  • 2021-10-26 07:29

Minden cikk

hirdetés

hirdetés