Lányok a zenei csúcson
hirdetés
A kilencvenes évek sok tekintetben a nők évtizede volt. Aimee Marin és k.d. lang látszólag erőfeszítés nélküli dallamossággal egyesítette erős érzelmi töltésű szövegeit. A diszkó dívái sikeresen újították fel a bevált régi receptet a visszautasított szerelemről szóló vagy vegytisztán életvidám dalaikkal.
Michael Jackson húga, Janet mindenki másnál több arany- és platina kislemezt adott cl. Az olyan lánycsapatok, mint az En Vogue, a TLC és az Eternal csípős és szexi számai világszerte meghódították a hallgatókat, előkészítve a terepet a Spice Girls és az Ali Saints számára. Az utóbbi két együttesnek az első négy-négy kislemeze mind első helyezett volt a brit slágerlistákon, de még az ő sikerükön is túltett az évtized végén négy dublini lány, a B*Witched, nekik ugyanis - a pop-történelemben először - az első négy kislemezük már a megjelenés hetében a lista élére került. Kylie Minogue ausztráliai szappanoperák kölyöksztárjából lett énekesnő (akárcsak az ezredforduló tájának nagy meglepetése, Natalie Imbruglia), de ahogy felnőtt, bizonyítékát adta átváltozó képességének. Előbb, mint afféle parányi ausztrál Madonna hódított, aztán 1995-ben honfitársával, az alternatív rockzene komor világnagyságával, Nick Cave-vel énekelt duettet Where tbe Wild Roses Grow (Ahol a vadrózsák nőnek) címmel. Ausztráliából indult el a kilencvenes évek végének egyik legjobb együttese, a Savage Garden is.
hirdetés
A legifjabbak közt már a férfiak is szerepet kaptak
Az afroamerikai tapasztalatból is újító zene született. Az igazi rap, vagy a hip-hop kellemesnek éppen nem mondható, sokan vádolták nyers szexizmussal és számos hallgatót elriasztott azzal, hogy túlságosan lelkesedett a nagyvárosi utcák lövöldözős „kultúrájáért", de aki kész volt fülelni és okulni, az sok ragyogó pillanatot talált Icc Cube The Prodigy (A csodagyerek, 1993) vagy Ice T Home Invasion (Hazai invázió, 1993) című lemezén. Lehet, hogy ezek a számok túl kemények és nőgyűlölők, de őszintén tükrözik azt, amit a feketék megélnek a nagyvárosokban, és sugárzik belőlük az életigenlés.
A legfiatalabb vásárlóközönség örömére a kilencvenes években feléledt az együttesek egy bevált típusa, a fiúcsapat. Lehet, hogy mindet mérnöki pontossággal tervezték meg, és a szakemberek gondosan lecsiszoltak produkciójukról minden érdes felületet, de nagyritkán előfordul, hogy zeneileg sem rosszak. Egy fejjel kiemelkedett a többi közül a Take That, amíg 1996-ban fel nem oszlott. Első két albumuk, a Take That and Party (1992) és az Everything Changes (Minden változik, 1993) bekerült az első tíz közé az eladási listán. Énekesük, Robbie Williams később látványos szólókarriert futott be. A nyolcvanas-kilencvenes években robbanásszerűen fejlődött az elektronikus zene, bár a slágerlisták túlnyomórészt nem ezt tükrözték. Változatok sokasága alakult ki a bluse-tól és a goától a hardtrance-en és az acid jazzen át az ambientig és a gabbáig, még inkább megújítva a szélesebb értelemben vett populáris zene gazdag hagyományát. Nem utolsó sorban globális sikernek örvendett a Backstreet Boys fiúcsapat is, sikerük a 2000-es évek elején is töretlen volt.