Az elmúlt 50 év legnagyobb divatikonjai
hirdetés
A divat mindig változik, trendek jönnek-mennek, de a stílusikonok olyan állócsillagok, akikre évtizedek múltán is csodálattal tekint a világ divat iránt érzékeny fele. Az 1950-es évektől kezdve minden évtizedben tündökölt legalább egy olyan híresség, akinek stílusa meghatározta azt, hogy a hétköznapi nők milyen ruhákat vásárolna,k vagy hogyan hordják a frizurájukat, egyszóval stílusteremtők voltak. Ezeken a nőkön - színésznők, first lady-k, modellek - nem fogott az idő, legalábbis, ami a stílust illeti. Egy-két fortélyt, trükköt még ma is érdemes ellesni tőlük, de ne áltassuk magunkat - másolni őket lehetetlen.
Az ember maga a stílus - szokás mondani és nem cáfolják ezt az elmúlt fél évszázad divatikonjaiként emlegetett hírességek sem. Mindegyik eltérő karakter, más-más személyiség, titkuk pedig talán éppen abban rejlett, hogy önmagukat találták meg a divatban, illetve a divatot a saját nyelvükre tudták lefordítani.
hirdetés
Az 1950-es évek filmipara egy olyan fantasztikus nőt “teremtett”, mint Audrey Hepburn, aki vitathatatlanul nemcsak az elmúlt évtizedek, de minden idők egyik legikonikusabb személyisége a divatvilágban. Audrey stílusa egyszerűen időtlen: túlméretezett napszemüvegei, finom kesztyűi, tökéletesen szabott ruhái a mai napig példaként szolgálnak a divattervezőknek. Ő volt az egyik egelső híres nő, aki bevállalta a pixie hajvágást, ami akkoriban, mikor a nagybetűs nőt kizárólag hosszú hajjal tudták elképzelni, nagyon merész vállalkozás volt. Klasszikus, sikkes nőies stílusához törékeny alkata tökéletesen passzolt és ezt nemcsak az utókor fedezte fel, de fénykorában is számos elismeréssel jutalmazták. 1961-ben megválasztották az év legjobban öltözött nőjének és többször is elnyerte a 20. század legszebb nője címet. Rövid szabású nadrágjai és balerinacipői egészen új divatot teremtettek és a frufrut is csak Audrey Hepburn volt képes ilyen elegánsan viselni.
Grace Kelly a természetes szépség, a klasszikus elegancia és a tisztaság megtestesítője volt. Szintén az 1950-es években babonázta meg a divatvilágot egészen egyszerű stílusával. Sokak szerint éppen attól vált ikonikussá, hogy a vörös szőnyegen való csillogást leszámítva mindig a legpraktikusabb ruhákban jelent meg, ezek pedig sohasem mennek ki a divatból. Neki köszönhetjük a magas derekú szoknyák, az egyszerű gyöngysorok és a nőies szabású szövetkabátok elterjedését. Grace Kelly egyébként is kilógott az ‘50-es évek ünnepelt színésznőinek sorából, hiszen megengedhette magának, hogy több nyilvános eseményen is ugyanabban a ruhában jelenjen meg - és ezt senki sem rótta fel neki.
Ha divat és 1960-as évek, akkor Jackie Kennedy. Ez a korszak szinte különválaszthatatlan az amerikai first-lady-től, aki előtt és után sem született olyan miniszterelnök feleség, akinek a divatra ekkora ráhatása lett volna. Jackie imádta a francia divatházakat, mint a Chanel, Givenchy vagy a Dior. Stílusa sokban hasonlított Audrey Hepburnéhez, szintén nagy híve volt a hatalmas napszemüvegeknek és a nyakba kötött kendőknek. Amiben azonban úttörő volt, az a dobozszerű ki skalapok viselete, amit a ‘60-as években Jackie nyomán egyre többeken lehetett látni. Szettjei mindig egyszerűek és elegánsak voltak, általában egyetlen olyan meghatározó darabot viselt, ami aztán az egész összképet kiemelte az átlagosságból és a tökéletesség irányába vitte el.
Farrah Fawcett az 1970-es években nemcsak magas derekú farmerjaival, de kissé boglyasra szárított frizurájával is beírta magát a divattörténelembe. Ő volt Jennifer Aniston elődje, akinek frizuráját világszerte milliók kérték a fodrászoktól. Nem kismértékben éppen ezek a vad, szőke tincsek tették Farrah-t a ‘70-es évek egyik legnagyobb szexszimbólumává Amerikában. Mélyebben kigombolt ingei és jellegzetes, a domborulatokat kihangsúlyozó farmernadrágjai a szomszéd lány látszatát keltették, aki azonban mindenkinél dögösebb volt. Farrah Fawcett híres képe, amin egy fürdőruhát visel, világszerte 12 millió példányban kelt el. A divattervezők, amikor visszanyúlnak az 1970-es évek stílusához, elsőként Farrah képeit lapozzák fel.
Az 1980-as éveket Madonna határozta meg. A mindig különc énekesnő talán sohasem okozott annyi meglepetést, mint pályájának kezdetén, amikor szinte minden tinilányon volt valami “madonnás”. Legyen az a durván melírozott haj, a rengeteg bizsu vagy a fehérneműszerű felsőrészek, egy kicsit minden húsz alatti és feletti nő magáévá tett a Madonna-jelenségből. A lázadó, elsőre igénytelennek tűnő, másodikra nagyon is igényes stílus titka a legkülönbözőbb elemek kombinációjában rejlett. A finom, csipkés blúzhoz korábban senki sem mert volna szakadt farmert viselni, pláne nem megdobni az egészet az akkoriban sokakat felháborító, kereszt alakú fülbevalókkal és nyakláncokkal. Bár ez a korszak már divattörténelem, Madonna még ma is stílusikonnak számít, akinek legújabb szetjeit a divatlapok előkelő helyeken közlik. Egyedisége talán legjobban abban mutatkozik meg, hogy képes mindig megújulni, miközben hű marad önmagához.
Az 1990-es éveket nem éppen a divat legjobb évtizedeként tartják számon, de stílusikonokból ekkor sem volt hiány. Gondoljunk csak Diana hercegnőre, a Jóbarátokból - nemcsak frizurája miatt - világhírűvé vált Jennifer Anistonra vagy a hippi korszakot újra feltámasztó Drew Barrymore-ra. Ez utóbbi bohém stílusát olyan divatházak teremtették meg, mint a Dior, Versace vagy Roberto Cavalli, de talán mondhatjuk, hogy leghűségesebb mégis a Chanelhez volt. Ennek ellenére Drew Barrymore, mint a flanelinges, bőfarmeros, kopott pólós lány vált ismertté, akinek haja mintha nem mostanában látott volna fésűt - ezzel pedig nem egy követőt szerzett magának. Diana hercegnő szöges ellentéte volt a lázadó stílusnak, mégis tudott újat mutatni az egyenruhaszerű kosztümökhöz szokott felső rétegeknek is. Az általa viselt blúzokat sorra másolták a középkategóriás divatmárkák és alig valamivel megjelenésük után szinte azonnal elfogytak az áruházak polcairól. Az angol nők szinte lélegzetvisszafojtva várták, hogy az ő szeretett Diana hercegnőjükhöz csak egy picit is hasonlíthassanak, ha máshogy nem, legalább az öltözködésben.
SJP - elég csak ennyit mondani és azok, akik követik a divatot, máris egyként kiáltanak fel. Igen, ez bizony Sarah Jessica Parker, aki a 2000-es évek divatvilágát Carrie Bradshaw képében rázta fel. Nemcsak a Szex és New Yorkban, hanem a magánéletben is egyedi stílust követett és ezzel teremtett is nők milliói számára. Az unalmassá vált hétköznapi viseletekbe visszahozta a nőiességet, a merész, már-már bolondos megoldásokat, amiket valószínűleg csak kevesen tudtak úgy viselni, mint ő maga. A stílus egy megfoghatatlan ördögi kör. Még a legnagyobbaknak, köztük Sarah Jessica Parkernek is megvan a követendő példája, kedvenc stílusikonja. SJP például Kate Moss-ra esküszik.