Olaszok és a divat: Száz féle férfiöltöny és ezer féle női ruha
hirdetés
Nagyon sokat beszélünk divatról, a sok újítást már-már lehetetlen követni. Divatbemutatók sokasága van nap, mint nap, és nemcsak külföldön, hanem hazánkban is. Jelenleg száz féle férfiöltönyt és ezer féle női ruhát találunk meg a piacon. A búsás áraktól a tűrhetőig minden megvan. Egyes esetekben csak a márkát, a nevet kell megfizetni, máskor tényleg a minőség kerül sokba. Sokan úgy vélik, hogy a mai divat alapjait Franciaország mellett Olaszországban fektették le.
Ki ne ismerné például Giorgio Armanit? A sikeres divattervező útja kissé rögös volt, kreativitásának és üzleti érzékének köszönhető az, hogy neve már egyet jelent a minőségi öltönnyel. Hiszen általánosságban elterjedt az, hogy akinek Armani öltönye van, az bizony ad magára rendesen. Na de honnan indult és hogyan érte el a csúcsot? 80 éve született Észak-Olaszországban. Szülei orvosi pályára szántak és nagyon sokat dolgoztak azért, hogy biztosítani tudják az anyagiakat. Giorgio azonban fotós szerettet volna lenni, ezért abbahagyta tanulmányait. 1957-ben behívták katonának. Miután visszatért kirakattervezőként dolgozott Milánóban, majd a La Rinascente férfidivat osztályán volt beszerző. Első komoly megrendelését a Nino Cerruttitól kapta, a Hitman férfikollekciót készítette el. Sikere minden elképzelést felülmúlt, ezért olyan neves divatházaknál is elhelyezkedhetett, mint az Ungaro vagy a Zenga. Fizetésével és munkakörülményeivel több, mint elégedett volt, ám mint az emberek nagy része, úgy gondolta, hogy többet akar. Elkezdett saját kollekción gondolkozni. Egyre inkább úgy érezte, hogy muszáj valami egyedit alkosson. Ő maga is úgy tartja, hogy párja Sergio Galeotti támogatása nélkül nem vágott volna bele. Ám mégis megtette, és így születtet meg 1974-ben az Giorgio Armani divatmárka, majd egy év múlva a női részleg is. Elegáns és kényelmes öltözékei magabiztosságot adott viselőinek, gyorsan terjedt a híre. Az igazi sikert és elismerést az jelentette, hogy az Amerikai dzsigolóban ő öltöztethette Richard Geer-t. Nem sokkal később már majdnem egész Hollywood az ő ruháiban járt. Később olyan híres-neves filmben is készített öltözékeket, mint az Al Capone. A kiegészítőkkel való hódítása már csak hab volt a tortán. Az öltöny sikerének hatására, parfümöket, az ékszereket, a fehér nemüket és a gyermekruhákat is kapkodták. Ma már az Armani öltöny nagyon sok mindent önmagában foglal. Gyakran hallunk utalásokat a hollywoodi filmekben is. Giorgio Armani mai Olaszország harmadik leggazdagabb embere, a Forbes becslése szerint vállalkozása 7,2 milliárdot ér.
hirdetés
A másik híres divattervező olaszhonból Gianni Versace. Jelenleg kifejezetten luxus kategóriájú ruházati és kiegészítő cikkeket forgalmaz. Az ő élete már nem volt annyira kalandos, anyja révén örökölte tehetségét és tanult bele a divatszakmában. Az őt felkaroló divatház a Genny and Callagnah volt, majd Milánóban mutatta be saját kollekcióját. Hasonlóan Giorgiohoz ő is meleg volt. Párja Antonio D'Amico volt, akire végrendeletében havi 26 ezer dollárt hagyott, aki ebből saját divatcéget alapított. Cégének jelentős részét családjára (húgára, bátyjára és unokahúgára hagyta). A dolog érdekessége, hogy unokahúgának van döntő szava a főbb ügyekbe mióta 18 éves. Sajnos ő már nem él, ugyanis 1997-ben, kb. 50 évesen lelőtte egy idegbeteg, aki később öngyilkos lett. A Versece cég azonban mind a mai napig fennáll, és a világvezető divatházai között van.
Végszóként elmondanám, hogy ez csak kettő a híres divattervezők közül. Nekik bejött az élet, sok társukkal ellentétben nem csak egy-két vonalat szabtak át. Saját alkotásuk volt, mellyel meg tudták hódítani az egész világot. Magyarországon is vannak elismert, népszerű emberek a divatvilágban, ilyen például Lakatos Márk is.