Van új a nap alatt a divat terén?
hirdetés
A jól ismert táskagyártó cégek gyakran jönnek ki új modellekkel, vagy épp klasszikus darabjaikat tervezik újra és újra. Az egyik legnagyobb klasszikus modell, a clutch a kézitáskával egyetemben a 20-as, 30-as évek legnépszerűbb darabja volt, amelyet vagy a kézben, vagy a hónalj alatt viseltek. A második világháború tájékán a clutch szép lassan átadta a helyét a válltáskának.
A 40-es évek végén aztán újra divatba jött. Manapság ez a tipikus alkalmi táska. A kézi- és válltáskáknak létezik néhány ikonikus klasszikusa. A világ talán leghíresebb táskája a Chanelsteppelt bőr válltáskája, amely aranyszínű lánccal került forgalomba 1955 februárjában, eleinte 2.55-ös modell néven. Egy másik nagy klasszikus a Hermés Kelly táskája. Ez a modell kézitáska formájában már a 30-as években is létezett, 1955-től azonban a Kelly nevet viseli, mert Grace Kelly egyik kedvenc darabja volt. Viszonylag új, de máris klasszikus az 1998-ban megjelent Baguette a Fenditől. A rövid vállpánttal készült táska úgy illeszkedik a hónalj alá, mint egy igazi francia bagett. A hátizsák - amely időről időre visszatér a divatba, legutóbb például 2013-ban szólt nagyot a nemzetközi kifutókon - már 1985-ben is foglalkoztatta a tervezőket. A Prada ebben az évben készítette el első hátizsákját, fekete nylonból. Szintén ikoni-kus darab a Louis Vuitton Spee-dyje 1932-ből, ezzel vált ugyanis az addig leginkább bőröndjeiről és utazótáskáiról híres vállalat igazi divatcéggé. A Dior házLady Diorja is szinte már klasszikus darab volt, amikor 1995-ben a francia first lady, Bernadetté Chirac ajándékozott egyet Lady Dianának. Diana annyira kedvelte és olyan sokat hordta a táskát, hogy azóta Lady Dior a modell neve. A Gucci Jackie táskája szintén a first ladynek, Jackie Kennedynek köszönheti keresztnevét. A 60-as években Jackie-t nagyon gyakran fotózták ezzel a típussal, így hatalmas népszerűséget csinált a táskának. Az új változatot 2009-ben mutatta be a Gucci.
hirdetés
Vágó Réka szerint „ezek a signature táskák hosszú folyamatok eredményeként váltak ikonikussá, nagyon hosszú történetük van. Az új modellek között is vannak már olyanok, amelyek majdhogynem klasszikusok - de persze nem azok. Ezeket hatalmas marketingkampányokkal vezették be, és milliárdokat áldoztak arra, hogy nevet szerezzenek nekik. Ilyen például a Céline trapéz alakú táskája. Nem azért klasszikus, mert Jane Birkin felvette és klasszikust csinált belőle, hanem mert elképesztő meny-nyiségú pénzt költöttek arra, hogy mindenhol megjelenjen, így lett ez az új, úgynevezett »it bag«". A tervező szerint a táska ma egyszerre használati tárgy és státusszimbólum. Szó szerint az egyik legkézenfekvőbb lehetőség, hogy megmutassuk, kik vagyunk és milyenek vagyunk az alapján, amit a kezünkben viselünk.
A sokszínű 20. század
Az art deco a 10-es években vált népszerűvé szerte a világon, olyannyira, hogy a 20-as, 30-as években is tartotta magát. A kubizmus, a geometrikus formák, az új anyagok és az élénk alapszínek a divatban is nagy változást hoztak. Ebben az időszakban nagy népszerűségnek örvendtek a króm- és alumíniumtáskák, piros, kék, fekete és ezüst színekben. A húszas években a batik a bőr- és a textilből készült táskákon is divatba jött. Nagyszerű példája ennek Agathe Wegerif bársonytáskája vagy a dekoratőr Cris Agterberg bőrtáskája. Az első világháború után hirtelen nagyon megnőtt a női kozmetikumok népszerűsége, köszönhetően az emancipációnak és a filmsztárok megjelenésének. A húszas években a női kistáska - amit akkoriban a hiúság táskájának is neveztek - számtalan rekesszel került forgalomba, amelyekben elfért a púder, a rúzs, a parfüm és a pufni. A táska formája a japán inrót idézte, a kicsi dobozét, amelyben gyógyfüveket és illatos vizeket tartottak.
Forrás: City Shoes
Kép: maikupon.hu