A szexuális nevelésnek több típusa is van – Te ismered ezeket?
hirdetés
Céljától és módszerétől függően a nevelés igen különböző lehet. A nemi nevelés típusai a nemiséggel kapcsolatos, alapvető beállítottságot fejezi ki. Ez a beállítottság lényegében háromfajta lehet: pozitív, negatív vagy semleges.
Ennek megfelelően a nemi nevelésnek 3 alaptípusát ismerjük: a fejlesztő-segítő (progresszív), a távoltartó-elnyomó (represszív) és a magára hagyó-közömbös (passzív) nevelés.
hirdetés
Mi jellemzi az egyes típusokat? Ezeket a típusokat érdemes párhuzamba állítani a K. Lewin és munkatársai által megállapított nevelési stílusokkal: az autokrata, demokratikus és a „laissezfaire” stílussal. A gyakorlatban természetesen ritkán látunk tiszta típust, de legtöbbször mégis elég egyértelműen be lehet sorolni az adott nemi nevelést az említett típusok valamelyikébe.
A fejlesztő-segítő (progresszív) nevelés pozitívan értékeli a nemiséget, s ennek megfelelően nem elnyomni, hanem fejleszteni kívánja az egyén nemi életét, mint közérzetének, egészségének fontos tényezőjét. Ez a felfogás eredetére nézve a reneszánszig és a felvilágosodás koráig nyúlik vissza. Jellemzői: A koedukáció, a tervszerű nevelési ráhatások, törekvés a pozitív nemi attitűdök és a viselkedés kialakítására.
A távoltartó-elnyomó (represszív) nevelés a nemiséggel kapcsolatos negatív beállítottságon alapul. Eredete egyrészt a vallások testellenes dualizmusára, másrészt a mechanisztikus, biológiázó emberképre, a nemiség pusztán biológiai szemléletére vezethető vissza. Célja a „bűnös nemi ösztön” elnyomása, fékentartása, a fiatalok megvédése a nemiség veszélyeitől. Eszközei: az izolálás (fiúk és lányok elkülönítése, a szexuális ingerek és információk minél teljesebb távoltartása), a nemi megnyilvánulások (pl. szexuális játékok, önkielégítés stb.) büntetése; negatív attitűdök, félelem és bűntudat ébresztése a szexualitással kapcsolatban. Nem csoda, hogy az ilyen nevelés gyakran okoz általános szorongást és neurotikus zavarokat.
A magára hagyó, közömbös (passzív) nemi nevelés az előző két típussal szemben nem igyekszik aktívan befolyásolni a szexuális attitűdöket és viselkedést. Ez lehet elvekkel indokolt, tudatos semlegesség (pl. „a nemiség magánügy” elve alapján), de gyakran a bizonytalanság és ambivalencia kifejezője. A látszólagos közömbösség mögött meghúzódhat egy negatív beállítottság, amelynek számára a nemiség tabu, s ezért képtelen vele foglalkozni. Ám az sincs kizárva, hogy alapjában véve pozitív beállítottságot takar és a nemiség zavartalan kibontakozását célozza.
A felnőtté válás két alapfeladata: a pályaválasztás és a pályaválasztás sikeres megoldása. Ezek közül az utóbbira készít fel a progresszív nemi nevelés, a párválasztási érettség kialakításával. Ez a személyiség olyan fejlettségi állapota, amelynek egyik jellemzője a stabil intimkapcsolat igénye, vagyis a párkereső törekvés. A másik az egyén képessége arra, hogy hozzáillő partnert találjon, s vele kölcsönösen kielégítő, intim testi és lelki kapcsolatban éljen. A személyiségnek ez a dimenziója a pályaválasztási érettséggel együtt a pszichoszociális érettség lényegét képezi, néhány olyan tényezővel együtt, mint a személyi autonómia, az alkalmazkodás és önkontroll készsége, a kapcsolatkészség és a magas fokú tudatosság.