Nem mindegy mit tankolunk, ha síelni indulunk
hirdetés
Télen az autók nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a jóval kedvezőtlenebb időjárási körülmények és az erős éjszakai fagyok miatt. Éppen ezért nem elég a téli szezon kezdete előtt gondoskodni az autó felkészítéséről, az évszak közben is oda kell figyelni a megfelelő üzemben tartásra azért, hogy elkerüljük az esetleges meghibásodásokat.
„Ebben a hónapban sokan indulnak útnak síelni, ezért azt javasoljuk, hogy a tulajdonosok fordítsanak kiemelt figyelmet az autó téli üzemeltetésére, hiszen így számtalan bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat és a családunkat is” – hívta fel a figyelmet Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki vezetője.
hirdetés
Bár már egyre ritkábbak a hosszan tartó kemény telek, az idei tél a legjobb példa arra, hogy még mindig számolni kell a napokra, vagy hetekre beköszöntő zord időjárással. A hideg évszakra történő felkészítés magában foglalja a téli gumiabroncsok felszerelésén túl a hűtőfolyadék, illetve a szélvédő mosó folyadék fagyáspontjának ellenőrzését. Régebbi autóknál pedig mindenképpen szükség van az autó fagyálló folyadékkal történő feltöltésére. Emellett a világító berendezések ellenőrzéséről is gondoskodni kell, akár az évszakban többször is, hiszen ezek ilyenkor nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, így akár hamarabb izzócserére, karbantartásra szorulhatnak.
Érdemes járatni a motort
A szabad ég alatt parkoló autókat tartósan megviselheti a hideg. Ilyenkor a motorban az illesztések szorosabbá válnak, emellett az olaj viszkozitása megnő. A mínuszok leginkább a műanyag alkatrészekre hatnak negatívan, ezért azok elveszíthetik rugalmasságukat, könnyebben repedhetnek meg, vagy akár el is törhetnek. „A kemény fagyok a motor kopásához is hozzájárulnak, ezért elindulás előtt érdemes legalább 1-2 percig járatni az erőforrást, hogy kialakuljon megfelelő kenés – hívta fel a figyelmet a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.
A téli hidegindítás elsősorban a dízel üzemű gépjárműveket érinti negatívan. Erre a benzinkutak is készülnek és úgynevezett „téli gázolajra” állnak át, melynek szivattyúzhatósági határhőmérséklete alacsonyabb. Ez a hazai időjárási körülmények nagy részében elegendő. „Ezen túl léteznek speciális adalékokkal ellátott üzemanyagok is, amelyeket azoknak ajánlom, akik fagyzugos területen laknak, vagy hegyekbe mennek kirándulni, síelni” – tette hozzá Simon Péter.
Jégmentesítés karcolás nélkül
Indulás előtt előfordulhat, hogy a sofőrnek azzal kell szembesülnie, hogy éjszaka ráfagyott a pára az autó szélvédőjére. A megfelelő jégmentesítéshez olyan eszközt kell választani, amely nem karcolja az üveget. „Számos olyan jégkaparó kapható, melynek vége puhább műanyagból készül, ezzel garantáltan nem tesz kárt az autós a szélvédőben” – jegyezte meg a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója. Hozzátette: A másik lehetséges alternatíva a jégoldó folyadék vagy spray használata, mellyel kényelmesebben és gyorsabban lehet megtisztítani a gépjármű ablakait. Vigyázni kell azonban az ablaktörléssel, ugyanis könnyedén tönkre tehetjük az ablaktörlő lapátokat, ha lefagyott szélvédőn kapcsoljuk be az ablaktörlést.
Ugyancsak jó megoldás lehet, ha a üzemmeleg motornál a hőmérséklet szabályzót a szélvédő fűtésére állítjuk. Ha az autó rendelkezik klímával, télen is célszerű azt bekapcsolni, mert így kevésbé párásodik a szélvédő. A fűtési rendszer azonban csak akkor fog hatékonyan működni, ha megfelelő állapotban van és a pollenszűrőt idejében cseréltük, így nincs eltömődve szennyeződésekkel és megfelelően bejut az utastérbe a levegő.
Ezekről ne feledkezzünk meg télen!
A téli időszakban rendkívül fontos időt szánni egy-egy alaposabb átvizsgálásra. Ilyenkor le kell ellenőrizni az ablakmosó folyadék fagyáspontját, hiszen ha olyan folyadék van a tartályban, amely bizonyos hőmérsékleti tartomány alatt megfagyhat, akkor az ablakmosó szivattyú akár tönkre is mehet. „Kiemelt figyelmet kell fordítani továbbá az akkumulátorra, melyet lehetőleg mindig szakemberrel ellenőriztessünk. Ha hosszabb ideig nem használjuk a gépjárművet, érdemes az akkumulátorát kiszerelni és melegebb helyre bevinni, vagy ha rendelkezünk akkumulátor töltővel hetente egyszer feltölteni” – figyelmeztetett Simon Péter.
Duna Autó Zrt.-ről bővebben
A cég történelme 1989-ig nyúlik vissza, kezdetben keleti márkákat: Kamaz és LIAZ tehergépjárműveket forgalmaztak, amelyeket idővel a Mitsubishi és Volvo tehergépjárművek váltottak fel. Később a figyelem a személygépjárművek felé terelődött. Jelenleg a Duna Autó Zrt.-nél 15 márka kínálatából választhatnak új autókat az érdeklődők és 19 márkaszervizben várják a szakképzett alkalmazottak az autójavítással kapcsolatos kérdéseket. Az országosan és regionális szinten is egyedülálló márkaválaszték (Alfa Romeo, Fiat, Honda, Hyundai, Kia, Lada, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Volvo, Das WeltAuto) és számos kiegészítő szolgáltatás mellett egy márkafüggetlen karambolos javítóközpont is helyet kapott az Óbuda szívében található cég, négyhektáros telephelyén. Hazák egyik legnagyobb márkakereskedésének szervizeiben évente 30 ezer autót javítanak meg.
A Duna Autó Zrt. több mint 250 embert foglalkoztat, emellett szívesen látnak érdeklődő, nappali tagozatos hallgatókat duális képzéskeretein belül a Zsigmond Király Főiskola gazdálkodási és pénzügyi alapképzési szakairól. A szakmai gyakorlaton terén pedig a Váci SZC Király Endre Szakgimnáziummal és Szakközépiskolával, a Fáy András Közlekedésgépészeti Szakgimnáziummal, valamint a Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnáziummal és Szakközépiskolával működnek együtt. A cég árbevétele tavaly 14 milliárd forint volt és bevételének egy részét társadalmi szerepvállalásra fordítja. Többek között szabadidős tömegrendezvényeket, egészségügyi és oktatási programokat is támogatnak.
Kép és szöveg: One on One Kommunikáció