A budapestiek még értékelik a piacokat
hirdetés
A GfK friss elemzése megállapítja, hogy csökkent a piacok, ezen belül a termelői piacok súlya a napi fogyasztási cikkek beszerzésében. Míg 2010-ben még a lakosság 72 százaléka, addig a tavaly július óta eltelt 12 hónapban 59 százaléka látogatott piacokat. A csökkenés a vidéki vásárlók számának visszaeséséből adódik, a budapestiek aránya stabil. Elsősorban a diszkontok és a szupermarketek vonnak el forgalmat a piacoktól.
Míg a bevásárlóközpontok, szupermarketek, hipermarketek megjelenésével egykoron a kisboltok, butikok eltűnésének rémképe terjedt évekig a sajtóban, addig most a piacok visszaszorulásáról szólnak a hírek. Valóban, ez a kiskereskedelmi csatorna is átalakulásokon megy keresztül. Egyrészt a terjedő kínai boltok, ahol minden olcsón beszerezhető, árban alulról támadják a piacokat, míg a gourmet üzletek, szaküzletek olyan minőséget és választékot kínálnak, amelyet a piacok nagy része nem tud nyújtani. Így két tűz közé kerülnek a piacok, amivel sokan nem tudnak versenyre kelni.
hirdetés
Ebbe a résbe próbál betörni a Hold Utcai Piac, amely újrapozícionálta magát, és a megszokott piaci élelmiszeripari termékek mellett a létesítmény egy teljes szintje már a market food-ról, azaz a piaci ételekről szól, gourmet, trendi, különleges, de egyben megszokott ételekről vagy mint a régi jó rántott hús, újragondolt kiadásban. Itt jól megférnek egymás mellett a rántott disznófül, Szabó Győző speciális gőzgombóca (steamball) vagy az orosz ételeket, a halakat és a steakeket árusító üzlet vagy akár kolbászozó. Amióta az új koncepció él, sikerült a piacnak a péntek délután és a szombat délelőtt mellett megerősítenie a hétköznapok látogatottságát is, és jelenleg alig van bérelhető helyük.
A Mammut 1 Bevásárlóközpont tőszomszédságában található Fény Utcai Piac más koncepcióval sikeres. Itt több mint 100 üzlet található, azaz a piacra látogatók gyakorlatilag szinte mindent megtalálnak, amit a hipermarketekben, szupermarketekben is keresnének. A klasszikus élelmiszerek, hús, zöldség-gyümölcs, sajt-tejtermékek, pékségek mellett divat, bőrdíszmű, gyógyszertár, állatgyógyszertár, kávézó, levesbár, lángosozók, éttermek, laptop szalon, bank, lottózó, delikát- és bio boltok, antikvitás egyaránt szerepelnek az üzletek között. A Fény Utcai Piacon igazi kistermelői és nemzetközi különlegességek, de a boltokban megszokott alacsonyabb árfekvésű termékek is előfordulnak. Így mindenki megtalálhatja magának a megfelelő portékát.
Ráadásul a piacoknak még mindig olyan személyes hangulata, pezsgése van, amelyet a nagyobb boltok sosem lesznek képesek megteremteni, és ami folyamatosan vonzza a látogatókat. Nem véletlen, a Fény Utcai Piac új szlogenje is ez lett: ’Ahol minden vásárlás fesztivál”. Ezen a piacon szinte minden négyzetmétert kiadtak, és itt is megjelent már a market food műfaja, amely arra az életérzésre kíván építeni, hogy nincs annál frissebb és finomabb, mint rögtön a piacról vásárolt húsokból, zöldségekből felépíteni egy vonzó, gyorsan elkészíthető menüt.
A Fény Utcai Piac saját piackutatása is azt jelzi, hogy a piac műfaja továbbra is vonzó a nagyközönségnek, a megkérdezett 500 II., I. és XII. kerületi lakos leginkább a háztáji élelmiszereket értékeli (57%), és azt, hogy a piacon máshol nem elérhető, különlegességek is előfordulnak. Az is pozitív számukra, hogy egy termékkategórián belül is nagy a választék. Míg egy szupermarketben központi beszerzés dönti el, hogy mit kínál a vevőknek, addig a Fény Utcai Piacon például közel 20 különböző hentes és zöldséges között lehet választani, akik esetenként tájvédelmi körzetből, ökofarmról vagy egy-egy kistermelőtől származó különleges élelmiszereket is ajánlanak. A jövőre nézve is biztató, hogy négyszer annyian vannak, akik több látogatást terveznek a Fény Utcai Piacra, mint akik kevesebbet (17 vs. 4%).
A megújulásra képes piacok tehát reneszánszukat élik, míg mások küszködnek, és az is biztos, hogy a piacoknak ma már a multinacionális cégek reklámgépezetével is versenyezniük kell, ha azt akarják, hogy ne darálják be őket nagy versenytársaik.
Szöveg, kép: arvalicom.com