Tavaly egy millió vendéggel több érkezett a magyar fővárosba mint 2017-ben
hirdetés
A Mastercard legnépszerűbb úti célokat listázó felmérése szerint az utazási kedv világszerte magabiztosan növekedett az elmúlt évtizedben. Ezek alapján, 2009 óta kiugró arányban, 76 százalékkal emelkedett világszerte a külföldre utazók száma.
Magyarország, és azon belül is Budapest népszerűsége az átlagosnál jóval dinamikusabban növekedett: az ide a látogatók száma mintegy kétszeresére nőtt 2009 óta. Míg 2009-ben 3,6 millióan jöttek Budapestre, 2017-ben már 6 millióan, 2018-ban pedig majdnem ennek duplája, 7,1 millió vendég érkezett hozzánk. A Mastercard jelentése szerint egy év alatt a legalább egy vendégéjszakát itt töltő utazók száma 7,8 százalékkal, az elköltött összeg pedig 7,3 százalékkal emelkedett. Így Budapest Európában a hetedik leggyorsabban növekedő úti cél lett 2018-ban. A vendégek átlagosan 5 éjszakát töltenek a magyar fővárosban.
hirdetés
A Mastercard Global Destinations Cities Index nevű kutatása a világ 200 leglátogatottabb városát rangsorolja minden évben, amit a külföldi szállóvendégek létszáma, az eltöltött éjszakák száma és az utazók költései alapján állítanak össze. Az éves lista mellett idén az elmúlt évtized eredményeit is értékelték.
A Mastercard rangsorának élén idén ismét Bangkok áll: a thai fővárosba több mint 22 millióan látogatottak el, a második-harmadik helyen pedig Párizs és London végeztek valamivel több mint 19 millió látogatóval. A top 10-ben szereplő városok közül egyedül Londonba utaztak kevesebben, itt 4 százalékkal esett az oda érkező vendégek száma.
Ha a szállóvendégek költését nézzük, Dubai magasan vezeti a listát, ebben a városban naponta 553 dollárt költenek átlagosan a külföldiek. A szaúd-arábiai Mekka tartja tavalyi 2. helyét, Bangkok pedig a 3. ezen a listán.
Az összesített lista első 10 helyezettje 2018-ban |
||||
|
|
|
|
|
|
Nemzetközi szállóvendégek száma 2018-ban (fő) |
A 2019-es évre várt növekedés |
Eltöltött éjszakák átlagos száma |
Napi költés átlagos értéke (dollár) |
Bangkok |
22,78 millió |
3,34% |
4,8 éjszaka |
184 |
Párizs |
19,10 millió |
2,24% |
2,5 éjszaka |
296 |
London |
19,09 millió |
3,47% |
5,8 éjszaka |
148 |
Dubai |
15,93 millió |
1,68% |
3,5 éjszaka |
553 |
Szingapúr |
14,67 millió |
4,0% |
4,2 éjszaka |
272 |
Kuala Lumpur |
13,79 millió |
9,87% |
5,7 éjszaka |
142 |
New York |
13,60 millió |
2,94% |
7,9 éjszaka |
152 |
Isztambul |
13,40 millió |
8,14% |
5,8 éjszaka |
106 |
Tokió |
12,93 millió |
10,02% |
5,4 éjszaka |
196 |
Antalya |
12,41 millió |
14,0 éjszaka |
44 |
|
Budapest |
7,10 millió |
- |
4,9 éjszaka |
105 |
Városok listája az utazók napi költése alapján (dollár) |
|||
|
A szállóvendégek által elköltött összeg 2018-ban (milliárd dollár) |
A 2019-es évre várt növekedés |
Napi költés átlaga (dollár) |
Dubai |
30,82 milliárd |
4,18% |
553 |
Mekka, Szaúd-Arábia |
20,09 milliárd |
7,94% |
135 |
Bangkok |
20,03 milliárd |
8,67% |
184 |
Szingapúr |
16,56 milliárd |
2,66% |
272 |
London |
16,47 milliárd |
4,64% |
148 |
New York |
16,43 milliárd |
2,93% |
152 |
Párizs |
14,06 milliárd |
-0,78% |
296 |
Tokió |
13,77 milliárd |
12,74% |
196 |
Palma, Mallorca |
12,69 milliárd |
3,17% |
233 |
Phuket, Thaiföld |
12,01 milliárd |
9,16% |
247 |
Budapest |
3,67 milliárd |
- |
105 |
Az elmúlt tíz év távlatában
A Mastercard jelentéséből három jelentős trend rajzolódik ki: egyrészt az utazási kedv átfogó növekedése világszerte, másrészt a nagyvárosok dominanciája az úti célok tekintetében, végül az ázsiai csendes-óceáni térség népszerűségének növekedése.
2009 óta minden vizsgált országban átlagosan évi 6,5 százalékkal nőtt az oda érkező külföldi vendégek száma, akik évről-évre többet is költöttek 7,4 százalékkal.
Bár a kisvárosok idegenforgalma is jelentős mozgást mutatott, a top 10 legnépszerűbb úti cél mégis nagyrészt változatlan maradt: London, Párizs, és Bangkok 2010 óta áll az első három helyen, ebből Bangkok az utóbbi hét évben hatszor lett a legnépszerűbb város.
A legdinamikusabb növekedést az ázsiai csendes óceáni térségében fekvő városok mutatták: 2009 óta éves szinten 9,4 százalékkal emelkedett az ide utazók száma. A második helyen Európa áll, ahol ugyanez az arány 5,5 százalék.
A módszertanról
A Mastercard felmérése, ami nyilvánosan elérhető adatbázison valamint a Mastercard saját kutatásain alapszik, 200 országot rangsorol annak megfelelően, hogy hány külföldi vendéget fogadtak legalább egy vendégéjszakára, és az utasok mekkora összeget költöttek az adott célpontban az ott tartózkodásuk során. A jelentés előrejelzést is tartalmaz a látogatók és átutazók számának növekedéséről. A jelentés nem a Mastercard kártyaforgalmi adataira épül.
A Mastercard, mint globális technológiai partner, speciális információkkal segíti a turisztikai iparág helyi szereplőit. A technológiai vállalat kutatásában azt vizsgálta, hová utaznak a legtöbben, pontosan mire és mennyit költenek. Az ilyen, és ehhez hasonló statisztikák segítségével a helyi szereplők pontos képet kapnak az oda látogatók fogyasztói szokásairól, ami lehetővé teszi számukra, hogy később személyre szabott, valós igényekhez igazodó szolgáltatást nyújtsanak. Emellett, a Mastercard létrehozta a City Possible-t, ami a városok, kutató intézetek, és magán szervezetek közötti globális együttműködést segít elő.
Forrás: LocalTime PR, Mastercard