7%-os csökkenéssel zárta a tavalyi évet a magyar gumiabroncspiac
hirdetés
A tavalyi évben a magyarországi személygépjármű-gumiabroncspiac 7%-kal csökkent a gyártói oldalon 2019-hez képest. A nyári abroncsok forgalma 3%-kal, a téli abroncsoké 12,8%-kal csökkent, míg a négyévszakos abroncsok forgalma 28,4%-kal nőtt.
„A négyévszakos abroncsok vásárlása évről évre trendszerűen növekszik, ez a tendencia 2020-ban sem változott, a vásárlók egyre nagyobb része részesíti előnyben ezt a kompromisszumos megoldást. Éves visszatekintésben elmondható, hogy a 2017-es év feletti (+4,3%), de a 2018-as évnél alacsonyabb (-7,7%) szintre esett vissza a magyarországi gumiabroncspiac" – mutat rá Tokaji Vilmos, a Continental Hungaria Kft. délkelet-európai régióért felelős értékesítési igazgatója.
hirdetés
Előretörésben a SUV szegmens
A nyári abroncsok esetében a személyabroncsok forgalma 4,5%-kal csökkent, a kisteher gumiabroncsok forgalma stagnált. Ezzel ellentétben az SUV abroncsok értékesítése 6%-kal növekedett. Keréktárcsa-átmérő szerinti bontásban nézve a nyári abroncsok piacán a kisebb méretek (15" és alatta) csökkenés figyelhető meg, míg az 17" és nagyobb abroncsok minden keréktárcsaátmérő kategóriában legalább 6%-ot növekedtek. Kiemelendő a 19"-23" közötti tartomány, ahol minden méretkategóriában minimum 17%-os volt a növekedés a tavalyi évben.
Átfogó csökkenés a téliabroncsok piacán
A téli abroncsok esetén összességében 12,8%-kal csökkent a forgalom a gyártói oldalon. Ha a kategóriákat vizsgáljuk, akkor a személyabroncsok értékesített darabszáma 14%-kal, a SUV abroncsok volumene 3,4%-kal, míg a kisteher abroncsok 9,6%-kal csökkent. Keréktárcsa-átmérő szerinti bontásban nézve mindössze a 18" tudott enyhén növekedni (+1,6%), 21"-22" de az utóbbiak csak nagyon kis részét teszik ki a piacnak. Ezeken kívül minden méretben erőteljes – jellemzően 10% körüli csökkenés jellemezte a piacot.
Négyévszakosabroncs-piac
Az elmúlt években tapasztalt növekedés tovább folytatódott a négyévszakos-abroncsok szegmensében. A több mint 28%-os növekedésből a személyabroncs kategória 34,2%-kal, a SUV abroncsok értékesítése 37,9%-kal vette ki a részét.
A kereskedőket is új kihívások elé állította a 2020-as év
A COVID-19 hatása miatt az új jármű értékesítés és az autóhasználat csökkenése a hazai gumiabroncspiac csökkenését eredményezte. A tavaszi szezont vegyesen értékelték a kereskedők, amit jellemzően a tavalyinál magasabb készletszintekkel zártak. „A téli hónapok bizonytalan környezetben érték a partnereinket, mivel a COVID-19 vészhelyzet hatásai miatt is nehéz volt felmérni a várható keresletet. Annak ellenére, hogy egyre többen cserélnek tervezetten abroncsot szezonálisan, még mindig nagy jelentősége van az időjárásnak. Az október-november enyhe maradt, ezért és a lezárások miatt is elmaradtak a 2019-es téli szezonra jellemző több hetes előjegyzési határidők" – mutat rá Tokaji Vilmos, a Continental Hungaria Kft. délkelet-európai régióért felelős értékesítési igazgatója.
Forrás: One on One Kommunikáció