Elkezdődött a Lánchíd felújítása, 2023-ra újul meg Budapest szimbóluma
hirdetés
Több évnyi huzavona után szerdán elkezdődött a Széchenyi Lánchíd felújítása. Magyarország legrégebbi állandó Duna-hídján a gyalogosok már nem mehetnek át, júniustól pedig az autóforgalom is megszűnik.
A felújítás során alapjaiban újul meg a Lánchíd: „Teljesen elbontják a járdákat, teljesen elbontják az útpályát. Rozsdásodásmentesítik az acéllemezeket, de ezzel párhuzamosan természetesen a műemléki renováció is megtörténik. És talán sokakat érdekel, természetesen az oroszlánokat is felújítják majd a kőművesmesterek" - sorolta a rekonstrukció elemeit az Euronewsnak Borsi Dávid, a BKK szóvivője.
hirdetés
Ezen kívül mindkét oldalon restaurálják az aluljárókat, kiszélesítik Budán és Pesten is a lépcsőket, a pesti oldalon pedig az északi és a déli járda között új zebra létesül. A lehorgonyzókamrákat szigetelik, a Duna medrét kitakarítják. Elbontják és felújítják a korlátokat is, a láncok pedig új festést kapnak. A régi izzókat ledes izzókra cserélik, így takarékosabb lesz a díszkivilágítás.
A gyalogosok a felújítás végéig nem sétálhatnak át a Lánchídon, júniusig azonban ingyen használhatják a tömegközlekedési eszközöket a két hídfő között. A járművek várhatóan 2022 decemberében térhetnek vissza a hídra a júniusi lezárás után.
Ideje volt
Az utoljára 33 éve felújított híd állapota mára nagyon leromlott, a rozsda sok helyen teljesen átmarta a fémelemeket. Tavaly januárban súlykorlátozást kellett bevezetni a hídon, azóta 5 tonnánál nehezebb járművek nem haladhatnak át rajta, a tömegközlekedési eszközökön kívül.
Már a 2012-es hídjelentés is azt tartalmazta, hogy azonnal meg kell kezdeni a felújítást, az azonban egyre csak húzódott, a finanszírozása pedig a kormány és az ellenzéki vezetésű főváros politikai konfliktusainak középpontjába került. A tenderen győztes cég 2023 augusztusára ígéri a munkálatok végét, és 18,8 milliárd forintos költséggel számol.
A kormány szerint ez 5 milliárd forinttal drágább, mint a még Tarlós István idején kiírt pályázatra érkezett legolcsóbb ajánlat Lánchídra vonatkozó része. Tüttő Kata főpolgármester-helyettes ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a kormány által hangoztatott árkülönbségnek több oka is van.
Legfőképpen az, hogy a kormány száma csak magára a hídra vonatkozik, „oroszlántól oroszlánig". A felújítást így nem lehetett volna kivitelezni, további feladatok is bekerültek a tenderbe, például a gyalogos-aluljárók felújítása. A híd állapota ráadásul tovább romlott, és az anyagköltségek is drágultak az előző pályázat óta.
Oroszlántól oroszlánig ráadásul az eredeti pályázatkiírás alapján sem lehetett volna felújítani a Lánchidat. Az a terv a mostaninál is több elemre terjedt ki (például a villamos aluljárójára), sőt, még az Alagút felújítását is hozzá lehetett volna tenni. Az Alagút nélkül ez 35 milliárd forintba került volna, azzal együtt nagyjából 50-be. Ennyi pénze nem volt a fővárosi önkormányzatnak, amelyet az állam elvileg 6 milliárd forinttal támogat a felújításban. Ezért kellett új pályázatot kiírni, mondta Tüttő.
„A híd felújításából 5 milliárd forint a műemlékvédelmi, örökségvédelmi rész. Például, olyan speciális bányából kell hozni a mészkövet, ami már kimerült. Olyan kandelábereket kell újraalkotni, amire egyedi eszközöket kell gyártani" - tette hozzá a politikus.
Még szebb lesz, mint amilyen volt
Budapest vezetése és a BKK a fővárosiakra bízza, hogy melyik, a Lánchíddal kapcsolatos irodalmi idézet jelenjen meg a felújításhoz kapcsolódó felületeken.
Március 31-ig lehet szavazni a bit.ly/lanchidszavazas oldalon arra, hogy Krúdy Gyula Hídavatás című írásának, Kosztolányi Dezső A Hét című irodalmi folyóiratban megjelent cikkének, Száraz György Budapest-esszéjének vagy Szerb Antal A százéves Lánchíd című írásának egy részlete legyen a híd felújításának mottója.
Budapest egyik leghíresebb látványossága az 1914-es rekonstrukció tervei alapján újul meg, így régen nem látott díszítőelemek kerülnek vissza az építményre. Kandeláberekből például több lesz majd, mint amennyit megszokhattunk az elmúlt évtizedekben.
Forrás: Euronews