hirdetés

Partnereink

Jóval bátrabb klímavállalást vár az uniós közvélemény a tagállamoktól

hirdetés

Jóval bátrabb klímavállalást vár az uniós közvélemény a tagállamoktól

Egy 12 országra kiterjedő közvélemény-kutatásban a megkérdezettek nagy többsége szerint a mostaniaknál bátrabb éghajlatvédelmi célok kitűzésére lesz szükség a tagállamokban a Párizsi Klímaegyezményben rögzített célok eléréséhez.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) megrendelésére a YouGov végezte a felmérést, amely szerint a válaszolók 68 százaléka akarja, hogy hazája szigorítsa az éghajlatvédelmi célokat, 84 százalékuk pedig támogatja az erőteljesebb fellépést a közlekedés és az épületfűtés széndioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.

hirdetés

Bár az EU kitűzött egy új éghajlatvédelmi célt, a széndioxid-kibocsátás 55 százalékos csökkentését 2030-ig a 2009. évihez képest, az azonban még nem tisztázott, hogy ezen belül melyik tagállam mennyit csökkentsen. Az is aggályos, hogy a legújabb tudományos kutatások szerint legalább 65 százalékos csökkentésre van szükség a Párizsi Klímaegyezményben rögzített, legfeljebb 1,5 Celsius fokos hőmérséklet-emelkedés érdekében. A közvélemény-kutatás alapján a T&E felszólítja az Európai Bizottságot, hogy hallgasson Európa polgáraira, és sürgesse a tagállami felelősség érvényesítését, valamint azt, hogy a tagállamok az eddigieknél ambiciózusabb célokat tűzzenek ki és hajtsanak végre.

A véleményt nyilvánítók 68 százaléka gondolja úgy, hogy nagyobb tagállami erőfeszítésre van szükség az Unió vezetői által elfogadott új közös klímacél elérésére. Csak a válaszadók 24 százaléka véli azt, hogy a tagállamokban most kitűzött célkitűzések elégségesek, és mindössze nyolc százalékuk szerint lenne náluk kevesebb is elég. Olaszország (85%) és Spanyolország (79%) polgárai értenek leginkább egyet a tagállami emissziós célok növelésével. A 2004 óta csatlakozott tagállamokban szintén számottevő az erősítés tábora: Romániában 73, Lengyelországban 68, Magyarországon pedig 67 százalék. E cél támogatottsága Dániában és Hollandiában a legalacsonyabb, de ezekben az országokban is számottevő: 49, illetve 46%.

Sofie Defour, a T&E klímaprogramjának vezetője kijelentette: „A nemzeti éghajlatpolitika fő mozgatórugói a kötelező intézkedések – mint például a dízelüzemű céges autók támogatásának megszüntetése – és ezek az uniós polgárok széles körű támogatását élvezik. Az Európai Bizottságnak ezt figyelembe kell vennie."

Az összes vizsgált országban a megkérdezettek átlagosan 84 százaléka támogat olyan intézkedéseket, mint az alacsony kibocsátási övezetek bevezetése és az évenkénti villanyautóeladás alsó korlátjának meghatározása. Jóval kevésbé, bár még így is jelentős számban értettek egyet a válaszadók az üzemanyagok és a fűtőanyagok árát jelentősen megemelő új uniós szintű díjazási elképzeléssel: 41 százalékuk támogatja és 59 százalékuk ellenzi (Magyarországon ugyanannyian támogatják, mint amennyien ellenzik.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse megállapította: „A közvélemény-kutatás eredményeinek ismeretében igen kockázatosnak tartjuk a magyar kormánynak a Nemzeti Energia- és Klímatervben rögzített előirányzatát, amely szerint hazánkban a közlekedés széndioxid-kibocsátása 30 százalékkal növekedne 2030-ig. A Levegő Munkacsoport a T&E-vel együttműködve, annak tagszervezeteként részletes javaslatokat dolgozott ki a közlekedés dekarbonizációjára. A kormánynak haladéktalanul meg kellene kezdenie ezek érdemi megvalósítását."

Forrás: Aeffect Communications

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Könyvajánló

Névnap 05.10.

Ma Katalin, Kitti napja van.

Ezért vall kudarcot a legtöbb életmódváltás

Ha az életmódváltás és a fogyás valóban olyan egyszerű lenne, mint pusztán a pozitív/negatív kalóriaegyensúly követése és a rendszeres testmozgás beik...

  • 2021-05-10 19:30
Balázs Andi ma már ki meri mondani, ha nincs jól

Humor, lazaság, kiegyensúlyozottság, örök fiatalság – ezek a fogalmak jól jellemzik Balázs Andreát. A színésznő az elmúlt időszakban jött rá élete nag...

  • 2021-05-10 17:44
Kovács Áron: A betegség elvette a gyerekkorom szabadságát

Kovács Áron kilenc évesen szembesült azzal, hogy cukorbeteg. Egy csapásra felnőtt, amikor megtanulta, hogy felelősséggel tartozik saját maga iránt. A ...

  • 2021-05-10 15:59
A milliomosok csábítására épít a legújabb luxus társkereső oldal

A cég közlése szerint nagy hangsúlyt fektetnek arra is, hogy ma az emberek már tisztában legyenek azzal, hogy egy sugar kapcsolat merőben mást jelent,...

  • 2021-05-10 14:22
Ezért ne rettegj a fogorvostól koronavírus idején (sem)

A koronavírus-járvány magyarországi megjelenésekor az élet számos területén lettünk tele különböző kérdésekkel, félelmekkel és főleg változásokkal. Az...

  • 2021-05-10 12:05

hirdetés

Durva visszaesés a budapesti forgalomban, dupláztak a megyék a lakáspiacon

Az idén - a járványhatás visszaszorulásával - élénkülés jöhet, főként a tranzakciók száma emelkedhet, jelentősebb, a korábbi éveket jellemző rendkívül...

  • 2021-05-10 11:04
Tárkonyos zöldségleves csirkegombóccal

Isteni finom leves, ami méltó kezdése lehet a hétnek, ráadásul nem is bonyolult elkészíteni.

  • 2021-05-10 09:20
Anyagi felendülés a Halaknál

Ma kellemes meglepetés érheti, ha rájön, hogy sokkal jobb pénzügyi helyzetben van, mint gondolta. Felfedezhette az egyik rejtett tehetségét a pénzkeze...

  • 2021-05-10 07:25
Folly tobozok érkeztek a debreceni Természettárba

A Folly Arborétum és a Természettár együttműködésének köszönhetőn 18 db különféle cédrus és fenyőtoboz utazott különleges gonddal becsomagolva Debrece...

  • 2021-05-10 00:52
Háztáji finomságok a fővárosban is: jön a Rozmaring Pünkösdi termelői vásár

Nagy érdeklődésre tartott számot az első, Húsvéti termelői vásár március végén a Rozmaring Kertvendéglőben, ahol a budapestiek is megismerhették a vid...

  • 2021-05-09 23:35

Minden cikk

hirdetés

hirdetés