Télen milliméterekben mérik a biztonságot
hirdetés
Mivel egyre hidegebbek lesznek az őszi reggelek, elérkezett az ideje, hogy a biztonságos közlekedés érdekében autóinkat téli abronccsal szereltessük fel. Jeges, zúzmarás, vagy havas úton a nyári gumival felszerelt autónak háromszor annyi fékútra van szüksége, mint a téli abroncsokon futó gépkocsiknak. Az Abroncs Kereskedőház szakértői szerint nyári gumikon, vagy 4 milliméter alatti profilmélységű téli abroncsokon közlekedni a következő hónapokban nagy felelőtlenség.
Megkezdődött a téli kerékcsere időszaka.
hirdetés
A nagyobb flottákkal rendelkező cégek már időben készülnek a télre. A következő pár napban ugyanis még sorban állás nélkül ki tudjuk cseréltetni abroncsainkat, a hónap végén az autósok várhatóan megrohamozzák a szervizeket. Az általános elfogadott ajánlás szerint, ha a kinti hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá esik, érdemes felszerelni a téli gumit. Általában október második fele, november első három hete a szerelési szezon csúcsa. Aki már most lecseréltette abroncsait, annak sem kell félnie attól, hogy elkopna a langyosabb őszi időjárás miatt.
Télen nyárival életveszélyes.
Sajnos a magyar autósok nagyjából 25-30 százaléka télen is nyári gumikon közlekedik, amely nagy kockázatot jelent minden úton lévő számára, hiszen a háromszoros féktáv gyakorlatilag életveszélyes helyzetet eredményez, hangsúlyozta Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője. Pusztán a feltételezett óvatos vezetésre alapozni nagy felelőtlenség, hiszen váratlan helyzetben nemcsak a sofőr reflexein, hanem az autó, illetve az abroncs állapotán is múlik, hogy meg tudunk előzni-e egy balesetet. A hideg évszakban nemcsak a hó miatt kell téli abronccsal járni, hanem azoknak a hidegebb és gyakran csapadékosabb időjáráshoz kifejlesztett speciális anyagösszetétele miatt is.
Mikor selejtezzünk?
Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. A 4 mm alatti mintázat mélységű téli abroncsok már nem működnek megfelelően hóban, latyakban. A jobb állapotú abroncsokat mindig a hátsó tengelyre szereltessük, és fogadjuk meg a szakember tanácsát, ha már cserére érett az abroncs és új abroncsot vásárolnánk. Ha nyolc-tízévesek elmúltak az abroncsaink, akkor kopottságtól függetlenül cseréljük le őket, mert rugalmasságuk csökkenésével drasztikusan csökken a tapadási képességük.
Milyen abroncsot válasszunk?
Vásárlás előtt a biztonsági szempontokat érdemes figyelembe venni és kérjük szakemberek segítségét. Ha magunk akarjuk eldönteni, melyik típust vásároljuk meg, mindig gondoljunk a vezetési és felhasználási szokásainkra és ez alapján válasszunk gyártót. Keressük a legjobb ár-érték arányú abroncsot, hiszen nem mindig a legdrágább a legjobb. A négyévszakos abroncs némileg kompromisszumos választás, azoknak viszont tökéletes, akik keveset autóznak, azaz alkalomszerűen, rövid távokon használják autójukat, főleg városban.
Télváró tennivalók.
Az abroncsok cseréjén felül azonban akad még tennivaló az autó körül. Ellenőrizni kell például az akkumulátor feszültségét, mert idővel csökken a kapacitása, és egy idősödő darab hidegben már indítási problémákat okoz. Átlagosan egy 4-6 éves akkumulátornál érdemes számolni a megelőző cserével. Még a hideg hónapok küszöbén meg kell mérni a hűtőfolyadék fagyási pontját, amit bármelyik benzinkúton vagy szervizben kérésre elvégeznek. Ha nem elég alacsony a fagyási pont, a jég javíthatatlan károkat okozhat a motorban. Érdemes még az őszi csapadékos időjárás előtt ellenőrizni az ablaktörlők állapotát, és nyáriról télire cserélni az ablakmosó folyadékot. Ebben az esetben is kellemetlen meglepetést okozhatnak a szétfagyó tartály és csövek. Ha a szélvédőn valamilyen sérülés látható, fontos kijavíttatni, mert amikor autó fűtése belülről meleget nyom a hideg üvegfelületre, ezek tovább repedhetnek. A gumielemeket ápolófolyadékkal, vagy egyszerű patikai glicerinnel áttörölve megelőzhető az ajtók befagyása.
Szöveg, kép: KRQ Communications