Magyarországon is nő a dízel autók vásárlása iránti érdeklődés
hirdetés
A felnőtt lakosság mintegy egytizede tervez személygépjármű vásárlást a következő 3 évben, ezek több mint háromnegyede várhatóan használt beszerzés lesz. A dízel és az egyéb hajtás aránya magasabb a jövőbeni beszerzési tervekben, mint a jelen állományban, derült ki a GKI Zrt. reprezentatív kutatásából, ami a lakossági mellett az üzleti beszerzési szándékokat is feltérképezte.
„A GKI Zrt. az egyik nagy hazai importőr kérésére tavaly ősszel végzett reprezentatív felmérést a lakosság és vállalatok körében a dízel autókkal kapcsolatos attitűdökről, illetve a jövőbeli vásárlási tervekről. A lakossági felmérés során 1000 háztartást kérdeztünk meg országosan reprezentatív mintavétellel, míg a vállalatok esetében 1052 vállalatvezető válaszolt kérdéseinkre. A kutatás eredménye azt mutatja, hogy noha jelenleg is nagyobb az érdeklődés a benzines autók iránt, de egyre többen vásárolnának dízel hajtású autókat. És még nagyobb a bizalom a dízel autók tulajdonosai között, akiknek 87%-a nem tervez cserét a dízelekkel kapcsolatos polémia ellenére sem.” – mondta Udvardi Attila, a GKI kutatásvezetője.
hirdetés
A lakossági felmérés adatai alapján a háztartások 9%-a tervezi a következő 3 évben gépkocsi vásárlását, vagyis országszerte 373 ezer családnál téma jelenleg az autóvétel. Amennyiben a tervek valósággá válnak, évente 125 ezer adásvételre számíthatunk a piacon, aminek döntő többsége, 77%-a várhatóan használt gépjárműve vonatkozik majd, míg újautóhoz a vásárlást tervezők közel negyede, 23%-a jut majd.
Ki, és milyen autót vesz?
Nem meglepő, hogy a 350 ezer Ft-nál nagyobb havi nettó háztartási jövedelemmel rendelkezők körében a legmagasabb a beszerzést tervezők aránya, de a dízeles gépjármű-tulajdonosok körében is az átlagánál többen jelezték a vételi szándékot.
Elsősorban a vidéki városban lakók szeretnének autót vásárolni - közülük 29% újat -, és leginkább a 30-39 év közöttiek. A demográfiai jellemzőket tovább boncolgatva kiderül, hogy az önálló vagy alkalmazott értelmiségiek, köztük leginkább a felsőfokú végzettséggel rendelkező, magasan képzett top menedzserek, középvezetők vagy több beosztottal bíró vezetők, és a gazdagabb inaktívok vannak magasabb arányban a leendő autóvásárlók között.
A beszerzési tervekben a benzines autók dominálnak 71%-kal, azonban a dízel autókkal kapcsolatos vásárlási hajlandóság is pozitív irányba változott: a dízel és az egyéb hajtás aránya magasabb a jövőbeni beszerzési tervekben, mint a jelen állományban. Dízel gépjárművet a beszerzést tervező háztartások közel 24%-a tervez vásárolni. Jönnek fel az alternatív hajtásúak is, az autóvásárlást tervezők 5%-a gondolkodik hibrid és elektromos autóban, jobbára használtautó beszerzés útján.
Más a helyzet a vállalati beszerzések, és azon belüli is a tehergépjármű vásárlás terén. Míg a lakosság többsége a benzin üzemű járműveket részesíti előnyben, addig a vállalati szektor esetében jelentős a dízel dominanciája. A legtöbb építőipari vállalat például elképzelni sem tudja a jövőt ezen hajtású járművek használata nélkül. Szintén népszerű a dízel a nagy flottakezelők körében, többnyire a 150-250 fős vállalkozásoknál. Ugyanakkor a szektor szereplői –főként a 150 fő alatti cégek - a hibrid és az elektromos technológiák irányában is nyitottak.
Szöveg, kép: LOUNGE Communication