Virtuális kalandozás, mint vakációs program
hirdetés
Itt a nyár, de nem mindenki olyan szerencsés, hogy hetekig távoli tájakon kalandozzon. Sokaknak csak néhány napig, legfeljebb egy-két hétig tart a nyaralás, a többi időt pedig jobb híján el kell ütni valamivel. Ha már a táborok is véget értek, akkor maradnak a szabadidős programok. Ezek között persze olyan is található, amelynek segítségével képzeletben szintén kalandozhatunk egy kicsit a világban, legalábbis a virtuális valóságban.
Ahogy ma, a digitalizált világunkban már nem csak száraz információk, papírba zárt szövegek és fotók alapján lehet ismerkedni a földrajzzal, és más kultúrák kincseivel, úgy miért ne lehetne a kalandozás és az utazás is virtuálisan átélhető?
hirdetés
A virtuális valóság (virtual reality – VR), a számítógép által alkotott mesterséges világ amúgy is állandó szereplője a mai fiatalok életének, hiszen nagyon sokan hódolnak ennek a hobbinak, amely során a VR szemüveg és a kontrollerek segítségével a fizikai korlátok eltűnnek, és a felhasználó aktív részesévé válik a virtuális környezetnek.
Az Asia Centerben nemrég megnyílt Magyarország legnagyobb VR Játék- és Élményközpontja, a VR-Max, amely 340 m² alapterületen, 8 nagyméretű VR állásban és több, mint 50 VR játék és élményprogrammal, egyéni és csoportos játékokkal várja az érdeklődőket. Szülinapi bulik, gyerekzsúrok, csapatépítések mellett egy különleges programot is meghirdettek. A 2019/2020-as tanévben ugyanis az általános iskolák felső tagozatosait és a középiskolásokat is várják ingyenesen elérhető, úgynevezett virtuális földrajzórákra, amelyek keretében a diákok a Google Föld VR (angolul Google Earth VR) program segítségével pillanatok alatt eljuthatnak Földünk bármely szegletébe, és három dimenzióban csodálhatják meg Földünk természeti csodáit, építészeti nevezetességeit, miközben földrajz szakos tanárok és egyetemisták által összeállított narratívát hallanak a látottakról. A túrát követően arra is van lehetőség, hogy a diákok szabadon „repülhessenek” a Google Earth VR virtuális terében a tájak, városok felett, „street view” üzemmódban járókelőként megnézhessenek egy utcaképet, vagy név szerint megkereshessék úticéljukat, amelyet követően a program pillanatok alatt céljukhoz repíti őket. A virtuális földrajzórák az adott korcsoportnak megfelelő tematikával rendelkeznek és földrajz szakos tanárok, illetve egyetemisták közreműködésével kerülnek kifejlesztésre.
Mindez a 2016 óta elérhető Google Earth VR számítógépes programnak köszönhető, amely VR-szemüveg segítségével virtuális földgömbként használható. A Föld háromdimenziós modelljére mértékhelyes műholdképek, légi felvételek és térinformatikai adatok vannak vetítve. A programban a Föld minden részéről leolvashatók a földrajzi koordináták, és az adott pont magassága. A felhasználók által kiválasztott, elkészített és beküldött épületekről 3D modelleket is tartalmaz.
A Google Earth VR az általa nyújtott, információban és részletekben gazdag megjelenítésnek köszönhetően a felejthetetlen élményen túl így kiválóan alkalmas oktatási célokra, akár a földrajz, akár építészet, vagy a művészettörténet terén, maradandó élményt nyújtva a tanulóknak és hozzájárulva ahhoz, hogy felkeltse az adott tantárgy iránti érdeklődésüket.
Amíg viszont elérkezik az új tanév, az érdeklődő fiúk-lányok bármikor vakációs programként is átélhetik, hogy milyen lenne most éppen vulkánt mászni, a sivatagban bandukolni, vagy éppen a trópusokon koktélt szürcsölni. És ha tetszett az élmény, már lehet is szeptember elején jelezni az osztályfőnöknek vagy a földrajztanárnak, hogy az osztály is szeretné kipróbálni az ingyenesen elérhető virtuális világjárást.
Forrás: Arterego