Halaszthatatlan a fővárosi útdíj bevezetése
hirdetés
Évente legalább 250 milliárd forintot takaríthatnának meg a budapestiek, és minden bizonnyal jóval kevesebb lenne az asztmás gyermek, ha bevezetnék Budapesten a kilométer- és szennyezésarányos városi útdíjat. Ennek érdekében együttműködésre kéri a Kormányt és a Fővárosi Önkormányzatot a Gulyás Gergely miniszternek és Karácsony Gergely főpolgármesternek írt levelében a Levegő Munkacsoport.
A civil szervezet javaslata szerint a fővárosi útdíj hasonló elvek alapján működne, mint a tehergépkocsik elektronikus útdíja: mértéke a megtett út hosszától, a jármű környezetvédelmi besorolásától, megengedett össztömegétől, valamint a helytől és az időtől függene (például magasabb lenne csúcsidőben, mint azon kívül), és Budapest egész területén alkalmazásra kerülne.
hirdetés
Az útdíj bevezetésének hatására lényegében megszűnnének a dugók, amivel évente legalább 170 milliárd forint veszteség kerülhető el. Jelentősen csökkenne a levegőszennyezés is, így évi 75 milliárd forint kártól mentesülnénk.
Ahhoz, hogy az útdíj bevezetését a fővárosi lakosság támogassa, elengedhetetlen az útdíjból származó bevétel értelmes, átlátható felhasználása is: elsősorban a tömegközlekedés vonzerejének növelésére kellene fordítani.
Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse elmondta: „A városi útdíjfizetés rendszere igazságos, érvényesíti »a használó fizet« és »a szennyező fizet« elvet, ráadásul a budapesti lakosok túlnyomó részének előnyös lenne. Ez különösen szembetűnő, ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos munkanapon a budapesti lakosoknak csak kevesebb, mint 20 százaléka ül személygépkocsiba, az autózás okozta hátrányok (elsősorban a légszennyezés) viszont a lakosság 100 százalékát sújtják. A 20 százalék autózó pedig rendszeresen dugókban tölti az idejét és stresszel."
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint a legfontosabb szempont a lakosság egészsége kell, hogy legyen: „Budapesten az asztmás gyermekek száma évről évre nagymértékben növekszik, 2001 és 2017 között (azaz mindössze 16 év alatt) megkétszereződött. Az adatok arra utalnak, hogy amennyiben nem történik érdemi intézkedés, akkor ez a szomorú tendencia tovább fog folytatódni. A Kormány és a Fővárosi Önkormányzat kinyilvánított közös célja egy gyermekbarát politika folytatása, a városi útdíj pedig éppen ezt a különösen érzékeny, ráadásul a szennyezést semmilyen módon befolyásolni nem tudó társadalmi réteget védené."
A civil szervezet a Kormány és a Fővárosi Önkormányzat mielőbbi válaszát várja arról, miként fognak együttműködni annak érdekében, hogy 2021-ben Budapesten bevezetésre kerüljön a kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj.
Forrás: Aeffect Communications