Szakadék szélén az európai légitársaságok
hirdetés
A járványügyi korlátozások feloldásával újraindulhat a légiközlekedés is Európában, de a légitársaságok milliárdos veszteségeket szenvedtek el a leállás hetei alatt.
A legnagyobb fapados légitársaság, a Ryanair vezérigazgatója szerint, nem mindegy, milyen egészségügyi szabályok mentén, és milyen piaci versenyhelyzetben indíthatják újra járataikat.
hirdetés
Michael O'Leary volt az Euronews vendége.
"Fontos, hogy a szabályrendszer ne tartalmazzon olyan idióta korlátozásokat, amiket képtelenség betartani egy repülőgép fedélzetén. Egy alumínium csőben miként alkalmazzuk a társadalmi távolságtartást? Találkoztunk olyan előírással is, hogy minden repülőtéri becsekkolást követően gumikesztyűt, vagy kézi fertőtlenítőt kell használni. Ez teljesen értelmetlen és hatástalan. Csak azért készült, hogy a jogszabályalkotó azt a látszatot keltse; tett valamit. Pedig ez semmilyen hatékonysággal nem bír."
A Ryanair-főnök felettébb furcsának tartja azt is, hogy néhány piaci szereplő, mint az Air France, a Lufthansa, az Alitalia sokmilliárdos állami segélyhez vagy hitelhez juthat az Európai Bizottság áldásával.
"Fair lenne, ha az összes légitársaságot egyformán kezelnék a kormányok, és nem csak a nemzeti légitársaságokat injekcióznák, mint az Air France vagy a Lufthansa. Az Alitalia egy olyan visszaállamosított cég, amelyik története 74 éve alatt egyetlen fillér hasznot sem hozott. Miért nem fontos az összes légivállalat... Olaszországban a Ryanair a legnagyobb, ha jól tudom, az Easyjet a harmadik. Nem kérünk állami támogatást, de a helyi adók, és reptéri illetékek jelentős csökkentését szeretnénk látni Olaszországban - az Alitaliának beadott hatalmas, állami kokain-adag helyett" - fogalmazott Michael O'Leary.
Ujhelyi István, az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának MSZP-s alelnöke erre a felvetésre úgy reagált; "az európai turizmus 25 millió munkahelyet jelent, ennyi embernek nyújt megélhetést. Szilárd meggyőződésem, hogy szükségünk van ezeknek a munkahelyeknek a megőrzésére. Ezért kell megsegíteni az európai idegenforgalmi és utazási ágazatot. Tehát pénzre, pénzre, és harmadszor is pénzre van szükségünk. És nem csak tagállami, de európai szinten is."
Az újraindulás, és a támogatás ellenére a Lufthansa csoport 10 ezer, de a Ryanair is 3 ezer fős elbocsátást tervez. A maradók pedig bércsökkentésre készülhetnek.
A légitársaságok úgy számolnak, akár 2 év is kevés lesz, hogy a légiközlekedés visszaérjen a járvány előtti szintre.
Forrás: Euronews