hirdetés

Partnereink

Szigorúbb előírások kellenek az autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésére

hirdetés

Szigorúbb előírások kellenek az autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésére

Évente közel 16 millió új személygépkocsit vettek az uniós lakosok. A jelenlegi uniós szabályokkal lehetetlen elérni azt a célt, hogy a 2030 első felére megszűnjön a benzines és dízeles autók értékesítése az Európai Unióban.

A jelenlegi uniós szabályokkal nem lehet elérni azt a kitűzött célt, hogy a 2030-as évek első felében megszűnjön a benzines és dízeles autók értékesítése az Európai Unióban. Erre a következtetésre jutott az a tanulmány, amelyet a mai napon hozott nyilvánosságra az az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E).

hirdetés

Évente közel 16 millió új személygépkocsit vettek az uniós polgárok az utóbbi években. Idén ez kevesebb lesz a járvány miatt, és változik az egyes hajtások aránya is az eladott autók között.   T&Eúj tanulmánya szerint várható, hogy a szigorodó uniós előírásoknak köszönhetően idén és jövőre megugrik a tölthető villanyhajtású gépkocsik piaci részesedése. 2022-től azonban már leállhat ez a növekedés, ha nem hoznak még szigorúbb előírásokat.

A vonatkozó uniós szabályozás célja, hogy az EU-ban eladott új gépkocsik átlagfogyasztása minél kisebb legyen. Ezért azt írja elő a rendelet, hogy ha egy autógyár által eladott autók átlagos széndioxid-kibocsátása nagyobb 95 gramm/kilométernél (ami mintegy 4 liter benzinnek vagy gázolajnak felel meg 100 kilométeren), akkor büntetést kell fizetnie. A típusengedélyt kapott, forgalomba hozható robbanómotoros gyártmányok átlagos széndioxid-kibocsátása ennél nagyobb, ezért az autógyárak rá vannak szorítva villanyhajtású modellek beillesztésére a kínálatba. Nemcsak akkumulátorosok (BEV) jöhetnek szóba, hanem tölthető hibridek (PHEV) is, melyek túlnyomó részének a kibocsátása 50 gramm körül van.

2020 első félévében már érezhető volt a piacon az eltolódás. Az BEV és a PHEV modellek piaci részesedése a Volvónál elérte a 23, a BMW-nél a 13, a Hyundai-Kiánál a 11, összességében pedig a nyolc százalékot. A nyáron bejelentett állami támogatások csak megerősítették a villanyhajtás részesedését. (Magyarországon is rövid idő alatt kimerült az a keret, amit a villanyautók támogatására szánt a kormány.)

A T&E kutatói szerint a szabályozásba beépített rugalmasság eredményeképpen éves szinten ledolgozhatónak látják a kibocsátás jó részét és csak a többi eltérést kell a BEV-k és PHEV-ek eladásának növelésével ellensúlyozni. De ehhez is el kell érni a tölthető villanyhajtású modellek 9 százalékos részesedését a 27 tagállamban. A tendencia a kutatók szerint 2021-ben is folytatódik, az éves piaci részesedés elérheti a 15 százalékot. Az EV és a PHEV modellek piaci részesedése azonban a 2021 utáni években már nem kell, hogy tovább növekedjen a kibocsátási korlát teljesítéséhez. Árnyalja a képet – növeli a valós kibocsátást –, hogy a mindennapos használatban a PHEV modellek közül sokat alig töltenek, inkább csak benzinnel vagy gázolajjal hajtják őket.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse megállapította: „Mindebből az következik, hogy a 95 grammos határt fölül kell vizsgálni, és minél előbb tovább kell csökkenteni annak érdekében, hogy a gyártási kapacitás a harmincas évek első felében lehetővé tegye a robbanómotoros gépkocsik forgalomba hozásának betiltását az Unióban. A tiltás nélkül ugyanis nem lehet nettó nulla kibocsátásúvá tenni az Európai Unióban a közlekedést 2050-re, anélkül pedig az átlaghőmérséklet emelkedését se lehet lesz másfél fok Celsius alatt tartani."

Forrás: Aeffect Communications

 

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szabadidő

Névnap 05.16.

Ma Botond, Mózes napja van.

Veszélyben a német spárgaszezon

Késő tavasszal dübörög a spárgaszezon Németországban. A piacokat ellepik a spárgára éhes németek, a termőföldeket pedig a spárgát a földből kihúzó kel...

  • 2021-05-16 13:58
Dér Heni: „Fogalmam sem volt, hogy egy babakocsin és kiságyon kívül még mire lehet szüksége egy kisbabának"

A várandósság minden kismama számára más, mindenki más ütemben és intenzitással éli meg a változásokat. A kisbabás, illetve az azt megelőző várandós m...

  • 2021-05-16 12:21
Hogyan lehet a legtöbbet spórolni ingatlanvásárláskor?

A koronavírus-járvány lecsengésével az ingatlanpiac is elkezdett visszarendeződni, a növekvő kereslet mellett, lassú áremelkedés is tapasztalható már....

  • 2021-05-16 10:53
Így készül a vegán bounty

Ha a csokoládé és a kókusz kombinációjáról beszélünk, rögtön a Bounty jut eszünkbe. Érdemes otthon kipróbálni, mert csak 5 hozzávalót igényel! Ráadásu...

  • 2021-05-16 09:33
A Rák bizonyítani akar

Ha úgy gondolja, be kell bizonyítania, hogy milyen értékes ember, fontolja meg alaposan, hogy mi lehet ennek az oka. Ön természetéből adódóan barátság...

  • 2021-05-16 07:16

hirdetés

Riportfilm a popkultúra szereplőivel

Ismert zenészek, valamint koncert- és fesztiválszervezők részvételével készült az a húszperces riportfilm, amelyet május 12-én este 7-kor a YouTube-on...

  • 2021-05-15 22:48
Papírzacskóval a fejükön dalolnak a magyar hírességek!

A Griffin család hamarosan visszatér, és nincsenek egyedül! Május 17-én 22:00-kor debütál a Comedy Centralon a nagysikerű Family Guy 19. szezonja, ame...

  • 2021-05-15 21:48
Egyre többet fizetünk a sztárokért az interneten

Az elmúlt egy évben Magyarországon is látványosan emelkedett azoknak az ismert embereknek a száma, akik erősítették vagy éppen megteremtették az inter...

  • 2021-05-15 20:14
Rodinnel nyit a londoni Tate Modern

Csaknem öt hónap után újra látogatható a londoni Tate Modern. A francia szobrászat kemelkedő alakja, Auguste Rodin munkásságát bemutató, a pandémia mi...

  • 2021-05-15 18:44
Magasan a becsült ár fölött kelt el egy Basquiat-festmény New Yorkban

Magasan a becsült ár fölött kelt el egy New York-i árverésen Jean-Michel Basquiat In This Case című festménye: 93,1 millió dollárért, vagyis mintegy 2...

  • 2021-05-15 17:29

Minden cikk

hirdetés

hirdetés