Elindulás előtt nem árt ellenőrizni, hol kötelező a téli gumiabroncs
hirdetés
Bár idehaza még az igazi tél egyelőre csak kisebb ízelítőt adott magából, egyes szomszédos országokban már kezdetét vette a síszezon. A következő hónapokban magyarok ezrei kelnek útnak, hogy szenvedélyüknek hódolhassanak.
Elindulás előtt mindenképpen érdemes tájékozódni, mely országokban kötelező a téli gumiabroncs, hiszen ennek hiányát több európai államban szankcionálják. A Continental Hungaria most ebben kíván az autósok segítésére lenni a biztonságos közlekedés érdekében.
hirdetés
A magyarok egyik kedvenc síparadicsomában, Ausztriában a téli gumiabroncsokat november 1. és április 15. között kötelező felszereltetni. Ezek elmulasztása esetén 35-től 5 ezer euróig terjedő bírságot szabhat ki a rendőr közúti ellenőrzés során. „Nyugati szomszédunknál hasonló szigor vonatkozik a hóláncra is, melyből a fent említett időszakban legalább kettőt kocsiban kell tartani. Szükség esetén ezeket a hajtott tengelyre fel kell szereltetni“ – emelte ki Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője.
Németországban a téli gumiabroncsokat télies körülmények esetén szükséges használni. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy téli abroncsként személyautóknál a három hegycsúcsot és egy hópihét (3PMSF) ábrázoló szimbólummal ellátott termékeket fogadják el. A hóláncot pedig azokon a szakaszokon szabad használni, ahol ezt külön táblák jelölik. A nem megfelelő abroncsokkal történő közlekedés esetén 60 eurós, illetve nyári gumiabroncsokkal történő baleset okozásakor 120 eurós bírságot is kiszabhat a német rendőrség.
Szlovéniában november 15. és március 15 között kötelező a téli gumiabroncs, vagy a hólánc használata. A gumiabroncsok minimális profilmélysége nem lehet kisebb 3 milliméternél. A számos sípályával rendelkező Csehországban november 1. és március 31. között szükséges a téli gumiabroncsok használata télies időjárási viszonyok, illetve a „téli felszerelés kötelező” táblával ellátott útszakaszokon. Szerbiában az M+S jelölésű abroncsokat is elfogadják téli gumiabroncsként, ugyanakkor ezek használata november és április között kötelező.
Franciaországban, Olaszországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Ukrajnában nem kötelező a téli gumiabroncs, de egyes hegyvidéki szakaszokon ajánlott az évszaknak megfelelő abroncsok használata. Horvátországban viszont csak akkor fogadják el a nyári gumiabroncsokat télen is, ha profilmélységük nem kisebb 4 milliméternél. Emellett déli szomszédunknál minden utazónak be kell készíteni legalább két hóláncot. Svácjban ugyan nem kötelező téli abroncs, de ha valaki nem az évszaknak megfelelő, 3PMSF téli gumiabroncsokkal okoz balesetet, akkor az súlyosbító tényezőnek számít.
A népszerű sípályákkal rendelkező európai országok tehát eltérő szabályozást alkalmaznak a téli gumiabroncsokkal kapcsolatban. „Az M+S jelöléssel ellátott abroncsok különleges mintázati kialakításuk, alapanyag-összetételük és szerkezeti felépítésük révén sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs” – hívta fel a figyelmet Musztrai Ferenc. Hozzátette: havas és jeges körülmények között viszont a 3PMSF-jelöléssel ellátott téli abroncsok magasabb teljesítményt nyújtanak a szabványban előírt minimális értékeknél. Ezek a gumiabroncsok ugyanis még a leghidegebb időjárási körülmények között is kimagasló teljesítményre képesek a biztonság terén.
Annak ellenére, hogy Európa számos országában a szabályozások az M+S jelöléssel ellátott termékeket téli abroncsoknak tekinti, a Continental azt ajánlja, hogy téli körülmények között olyan abroncsokat használjanak az autósok, melyek oldalfalán az Alpesi szimbólum is megtalálható, valamint a termék mintázati mélysége meghaladja a 4 mm-t.
Szöveg: One on One Kommunikáció
Fotó: Continental