hirdetés

Partnereink

Hogyan illeszkedhetünk be elektromos rollerrel a városi közlekedésbe?

hirdetés

Hogyan illeszkedhetünk be elektromos rollerrel a városi közlekedésbe?

A rollerekre vonatkozó KRESZ-szabályok még mindig nem tiszták, ám lassan kialakul a helyük a magyar városok közlekedési rendszerében. Mire érdemes addig is odafigyelnünk, hogy megelőzzük a baleseteket és elkerüljük a bírságot?

Ma már Budapesten is mindennapos látványt jelentenek a rollerezők, ahogyan az út mentén parkoló zöld járgányokat is megszokhattunk. Minek köszönhető, hogy a magyarok is ennyire megszerették ezt a közlekedési módot?

„Amikor az ember rááll a rollerre, azonnal megszületik egy életérzés. Felfedezünk egy olyan lehetőséget, ami korábban ismeretlen volt. Hamar rá lehet szokni a rollerezésre: akik kipróbálják, gyakran nyaralni is magukkal viszik, aztán az egész családnak vesznek, és 5-15 km-es viszonylatokban városi ingázásra használják, esetleg az alkalmazottak mozgatását is így oldják meg a cégükön belül a nagyobb telephellyel rendelkező vállalkozók, mára már rengeteg használati minta van” – mondja Róth Csaba, az 
E-TWOW elektromos rollerek hivatalos hazai forgalmazója.

Az e-rollerek által képviselt mikromobilitás fejlődésére hatással volt a Covid is, hiszen a vírusveszély idején az emberek nem akartak összezsúfolódni a tömegközlekedési eszközökön. A piac már csak azért is szépen növekszik, mert egyre többen szeretnének változtatni, egészségesebben, környezetbarátabb módon, például tisztább levegőjű városban élni – vélekedik Róth.

De milyen szabályok vonatkoznak az e-rollerekre?

Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól megtudhattuk: ahogy a legtöbb uniós országban, az e-rollerekre vonatkozó szabályzat nálunk is kidolgozás alatt van.

„A kölcsönzős rollerek tömeges elterjedése óta romlott az eszközök megítélése, mivel hirtelen sokan kezdték el használni őket, akik korábban soha nem rollereztek. Ez például ronthatja a közlekedési morált, főleg, hogy a kölcsönzős felhasználók nem mindig ugyanazon az útvonalon közlekednek, így nagyobb eséllyel találják magukat ismeretlen, veszélyes helyzetekben. Pedig ez a rollerezőkön múlik, nem magán az eszközön” – mondja Sugár István közlekedésmérnök, elektromos roller szakértő.

Sugár szerint olyan utat jár most be az e-roller, mint annak idején a kerékpár, aminek 20-30 évvel ezelőtt szintén be kellett ágyazódnia a városi közlekedés szövetébe. A roller hirtelen robbant be, ezért fontos mielőbb megtanulnunk, hogyan használjuk helyesen, és ebben a kölcsönzőknek, illetve a forgalmazóknak is felelősségük van.

„Fontos, hogy mi, e-rolleresek új elemek vagyunk a közlekedésben, így az autósok például a zebrán is meg fognak lepődni rajtunk. A zebrán éppen ezért egy gyalogos tempójában haladjunk át, tehát például lábbal rollerezzünk, vagy toljuk az eszközt. Ugyanígy kell viselkednünk a járdán is. Egy kis méretű elektromos rollerrel az ember nem lóg ki a tömegből, és nem foglal több helyet, mint egy gyalogos” – teszi hozzá Sugár István, aki szerint mindez a rollerező jól felfogott érdeke is, hiszen fix szabályozás hiányában a rendőr bármikor megbüntetheti.

„Ha egy könnyű elektromos rollerrel a kerékpársávot a biciklihez hasonlóan használom, a járdán sétatempóban haladok, sisakot veszek hozzá, nem száguldozom cikázva, és nem veszélyeztetem a többi közlekedőt, akkor a rendőr nagy valószínűséggel nem fog megbüntetni (2021. 07. 27-én nincs még érvényes szabályozás)” – mondja Róth Csaba, aki a gyerekek részére mindenképp kötelezővé tenné a sisakot, 12 év alatt pedig nem is engedélyezné az elektromos rollerek használatát. A 
Futurer nemsokára éppen ezért Rollersulit indít, ahol bárki megtanulhatja a biztonságos rolleres közlekedés alapjait.

„A tesztpontunkon természetesen ingyenesen kipróbálhatóak a rollerek. Missziónknak tekintjük, hogy megfelelő módon beilleszkedjenek a városi közlekedésbe” – mondja Róth, aki szerint az E-TWOW rollerek óriási előnye, hogy extrém módon terhelhetőek: hosszú távon elbírnak egy 100 kilós felnőttet is, alig kell őket szervizelni, általában akár 4 000-5 000 kilométert is megtesznek bármilyen műszaki probléma nélkül. Így gyakorlatilag a 3 év jótállás nem kihívás egy E-TWOW esetében.

„Az igazi, könnyű, városi felnőttroller szerintünk mindenképp teljesen összecsukható, és 15 kiló alatti. Csak felkapod, magaddal viszed a kocsiba, a lakásba, a tömegközlekedésre, a munkahelyedre. A több ezer wattos, robogó súlyú rollerektől jogosan félnek az emberek, egy ilyen könnyű darabról viszont elég leugrani, és könnyen megelőzhetjük az esetleges balesetet” – zárja Sugár István.

Egyre többen szeretnénk elkerülni a szűnni nem akaró dugókat, a parkolási nehézségeket és élhetőbbé tenni a várost. A Futurer rolleresei 2014 óta rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek ahhoz, hogy át tudják adni az ehhez a hatékonyabb és sokkal rugalmasabb közlekedési módhoz a szükséges tudást bárkinek, aki úgy dönt, rollerezne.
És hogy mi a tanulság? Közlekedj okosan!

Forrás: akoczka.com

hirdetés

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szabadidő

Névnap 12.03.

Ma Ferenc, Olívia napja van.

Bagdy Emőke kapta idén a Duna-díjat

Tizedik alkalommal ítélte oda a közmédia kuratóriuma a Duna-díjat, amit azok nyerhetnek el, akik példaértékű munkájukkal, tevékenységükkel sokat tette...

  • 2021-12-03 14:12
Életmentő személyes tárgyat ajánlott fel Hommonay Zsolt

Még a hideg idő sem tartja távol a motorozástól a közkedvelt énekes-színészt, Hommonay Zsoltot, aki kedvenc bukósisakjával érkezett meg a Duna Televíz...

  • 2021-12-03 12:55
Lemondott a Twitter vezérigazgatója és társalapítója, Jack Dorsey

Jack Dorsey, a Twitter társalapítója és legismertebb arca azonnali hatállyal lemond vezérigazgatói posztjáról – jelentette be a cég hétfőn. Dorsey azo...

  • 2021-12-03 11:27
Mik a koronavírus omikron variánsának a fő tünetei?

Enyhe tünetekre panaszkodtak azok a Covid19-betegek, akiket a koronavírus legújabb, omikron variánsa fertőzött meg, erről Angelique Coetzee, egy dél-a...

  • 2021-12-03 10:11
Megfeszítve dolgozik a Rák

Teljes gőzzel dolgozik a projektjein, de időnként az önbizalomhiány lelassítja a dolgokat. Márpedig a mai nap egyike azoknak a napoknak, amikor a bizo...

  • 2021-12-03 08:17

hirdetés

Ákos arra biztat, erősítsük meg a szellemi immunrendszerünket

A zene kulturális szerepéről és a gyermekei jövőjét érintő aggodalmáról is mesélt a Kossuth Rádió Nagyok című zenés portréműsorában Kovács Ákos. A Kos...

  • 2021-12-03 07:22
Mézes tejfölös pudingos szelet

Könnyen és gyorsan elkészül, nagyon finom sütemény. Nem maradhat le az ünnepi asztalról sem!

  • 2021-12-02 23:00
Tartalmas sárgaborsó-főzelék a hűvös estékre

A sárgaborsó (vagy felesborsó, kinek-mi) az egyik legalulértékeltebb alapanyag, pedig fehérjében gazdag, szuper hüvelyes. Legtöbbször főzeléket készít...

  • 2021-12-02 07:48
Közeledik a karácsony, ezek a legnépszerűbb játékok

Az ünnepek közeledtével toplista készült arról, hogy melyek a legnépszerűbb fiús, lányos és kreatív játékok a szülők szerint. Több mint 5 ezer szülő v...

  • 2021-12-01 22:00
December elején nyit az első magyar kriptotőzsde

Az áttörés éve lett 2021 a hazai kriptopiac világában. Az idei esztendőben egymástól függetlenül fél tucat kriptopénz, úgynevezett token elindulásáról...

  • 2021-12-01 20:39

Minden cikk

hirdetés

hirdetés