A gyerek átlag alatti intelligenciája autizmusra utalhat
hirdetés
Az autizmus olyan fejlődési zavar, amelyben a fiatal gyermekeknél nem alakulnak ki a rendes szociális kapcsolatok, megszállottan és szertartásosan viselkednek és az intelligenciájuk általában átlag alatti.
Az autizmus jelei általában az első életév során, de mindig 3 éves kor előtt jelentkeznek. A betegség 2-4-szer gyakrabban fordul elő fiúkban, mint lányokban. Az autizmus különbözik az értelmi fogyatékosságtól vagy az agysérüléstől, habár néhány autista gyermek ezen betegségekben is szenvedhet. Az autizmus oka ismeretlen. Nem megfelelő szülői magatartás azonban nem okoz autizmust. Egypetéjű ikreken végzett vizsgálatok azt mutatták, hogy a betegség részben genetikai eredetű lehet, mert ha az egyik ikerben már megjeleni, gyakran a másikban is kialakul. A legtöbb esetben nincs nyilvánvaló ok, néhány eset mégis összefüggésben lehet vírusfertőzéssel (például veleszületett rubeóla vagy citomegalovírus betegség), feniIketonuriával (öröklődő enzim betegség) vagy fragilis X-szindrómával (kromoszóma betegség).
hirdetés
Nem barátkozik, nem bújik
Az autista gyermek szereti a magányt, nem alakít ki közeli személyes kapcsolatokat, nem akarja, hogy ölelgessék, kerüli a szemkontaktust, ellenáll a változásoknak, különösen kötődik megszokott tárgyakhoz és bizonyos cselekedeteket és szertartásokat állandóan ismétel. A gyermek a többiekhez képest később kezd el beszélni, sajátos nyelvet használhat vagy képtelen, illetve nem hajlandó beszélni. Ha beszélnek hozzá, a gyermek gyakran nehezen érti meg a mondottakat. A neki mondott szavakat ismételheti és helytelenül használja a névmásokat, különösen jellemző, hogy „én" helyett „te"-t mond, amikor magáról beszél. Az autizmus tünetei fiatal gyermekekben az orvost a szoros megfigyelés alapján vezetik a diagnózishoz. Nem áll rendelkezésre specifikus vizsgálat az autizmus igazolására, az orvos mégis végezhet bizonyos vizsgálatokat agyi rendellenességek után kutatva. A legtöbb autista gyermeknek kiegyensúlyozatlan a szellemi teljesítménye, így az intelligenciájuk vizsgálata nehéz. A vizsgálatokat időnként meg lehet ismételni.
Az autista gyermekek általában a standard IQ tesztek során jobbak a teljesítmény feladatokban (mozgási és térbeli teljesítmény vizsgálatok), mini a szóbeli feladatokban. A vizsgálatok szerint az érintett gyermekek kb. 70%-a valamilyen fokban értelmi fogyatékos azaz 70-nél alacsonyabb IQ-val rendelkezik.
Az autista gyermekek kb. 20-40%-ánál, különösen akiknek az IQ-ja 50 alatt van, a serdülőkor elérése előtt görcsrohamok indulnak. Néhány autista gyermeknek kitágultak az agykamrái, amit komputertomográfiás vizsgálattal ki lehet mutatni. Autista felnőttekben a mágneses rezonancia vizsgálat az agy további rendellenességeit mutathatja. Az autizmus egyik változata, amelyet néha gyermekkori kezdetű átható fejlődési zavarnak vagy atípusos autizmusnak neveznek, később, de 12 éves kor előtt, kezdődhet. A csecsemőkorban induló autizmushoz hasonlóan az atípusos autizmusban szenvedő gyermekek sem alakítanak ki rendes szociális kapcsolatokat, és gyakran bizarrul modorosak, szokatlan a beszédstílusuk. Ilyen gyermekeknek lehet Tourette-szindrómájuk, vagy hiperaktivitásuk is. Az orvosnak nehéz az egyik betegség tüneteit a másiktól elkülöníteni.
Az autizmus speciális és gyógypedagógiai fejlesztéssel orvosolható
Az autizmus tünetei általában egész életen át fennállnak. Több szakértő véleménye szerint a prognózis leginkább attól függ, hogy a gyermek hétéves korára milyen mértékben tanul meg beszélni. Az átlag alatti intelligenciájú gyermekeknek - például, akiknek standard IQ vizsgálatokkal IQ-juk 50 alatti - a felnőttekhez hasonlóan általában állandó intézeti ellátásra van szükségük. A közel átlagos vagy magasabb IQ-val rendelkező autista gyermekekre gyakran jó hatással van a pszichoterápia és a speciális, gyógypedagógiai fejlesztés. A beszéd-, a fiziko- és a foglalkozásterápiát korán kezdik. Néha jelbeszédet használnak a néma gyermekkel történő kommunikációhoz, habár ennek előnye ismeretlen. Viselkedésterápiával lehet hozzásegíteni a súlyosan autista gyermekeket, hogy megtanuljanak boldogulni otthon és az iskolában. Ez a kezdés akkor is eredményes lehet, amikor az autista gyermek próbára teszi még a legszeretőbb szülök és legodaadóbb tanárok türelmét is. Néha gyógyszeres kezelés is hasznos lehet, habár az alapbetegséget nem lehet befolyásolni vele.