Ezt biztosan nem tudtad a színpszichológiáról (1. rész)
hirdetés
Gondoltad volna, hogy a színek jelentősen tudják befolyásolni gyakorlatilag az egész életünket? Bevezetőként annyit elárulok, hogy nem véletlen az, hogy a termék milyen színnel rendelkeznek, mint ahogy az sem, hogy a szupermarketben milyen színek az uralkodóak.
Több kutatás is készült már ezzel kapcsolatban, ezeknek pedig eredménye, hogy adott érzelmek sokkal jobban társíthatóak egy bizonyos színhez, mint az összes többihez. Például, ha valaki nagyon vidám, akkor azt a sárga szín fejezi ki, ellentétben a depresszióval, amelyet a szürke leginkább. Egy ember pedig lehet jellemezni akár a választott színei alapján is. A lakásban való színválasztás is tükrözi a hozzáállást, az érzelmeket, a viselkedést. A színválasztás azonban nem csak az adott megnyilvánulásunkat jelképezik, hanem a jövőben is befolyásolják majd a hangulatunkat. Tehát, ha vásároltál egy szürke színű tárgyat, akkor az folyamatosan a lehangoltságot fogja árasztani feléd. A Psychology World egyik cikkében írtak arról, hogy a színpszichológia nem csak a gyógyszeriparban, marketing világában van jelen, hanem például a termékcsomagolások színét is ezzel határozzák meg, illetve a hotelszobák színeit is a színpszichológia függvényében választják. Ennek alapján pedig a tudnodkell.info a következő információkat közölte:
hirdetés
- a vásárlók 85%-a dönt a termékek színe alapján
- vásárlásaink 93%-ában az áru kinézete szerint hozzuk meg döntéseinket
- a vásárlók 80%-a véli úgy, hogy a szín segít a márka felismerésében
- 52%-kunk nem megy vissza még egyszer abba az üzletbe, amely nem ízlésesen berendezett
- az emberek 42%-a a weblap dizájnja alapján alkot véleményt egy webáruházról
- ha belépünk egy üzletbe tudat alatt mintegy 90 másodperc alatt hozunk ítéletet a környezetről vagy egy áruról, és ebben legnagyobb részt a színek játszanak szerepet
- a színes hirdetéseket 42%-al többen olvassák el, mint a fekete fehéreket
Vegyük sorra a színeket, hogy lássuk milyen hatással vannak ránk.
Zöld. Nyugtató hatású, enyhíti a depresszió és a szorongás tüneteit. A megújulás és harmónia érzését adja, így nem véletlen, hogy az egészséget és nyugalmat szimbolizálja, valamint a béke és a természet színe. A sötétzöld férfias, de egyben konzervatív és jólétet sugároz. A leggyakoribb szín, amely körülvesz bennünket a természetben, ezért is használják sok esetben háttérként a belsőépítészek is.
Piros. Izgalmas, kalandos, erős, barátságos, dinamikus. A szerelmet és szenvedélyt szimbolizálja, mindemellett pedig ösztönző, stimuláló, energetizáló hatása van. Ez a szín figyelemfelhívó, mivel azonnal magára irányítja a szempárokat. Képes növelni a lelkesedést, emelni a vérnyomást, a légzést, a szívverést és a pulzusszámot is. Tettre ösztönöz, ennek törvényeként pedig növeli az önbizalmat is.
Kék. Az óceán és az ég színeként folyamatosan jelen van az egész világban. Békét és nyugalmat áraszt, talán ezért is az egyik legkedveltebb szín. Nyugtató kémiai anyagok termelését indítja el a testben, ezért is sokszor használják a kék színű festéket a hálóban. Növeli a munka hatékonyságát és támogatja az intuíciót is. Megbízhatóságot, elkötelezettséget, intelligenciát sugall. Ezért is javasolt állásinterjúra a kék szín választása, még akkor is, ha hideg színről beszélünk.