hirdetés

Partnereink

Átrendezi a magyar és a régiós hirdetési piacot is a koronavírus

hirdetés

Átrendezi a magyar és a régiós hirdetési piacot is a koronavírus

Főleg az állami reklámköltésnek - ami 2019-ben 10 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban - köszönhetően a tavaly még szárnyaló hazai hirdetési piac a koronavírus-járvány miatt idén már komoly visszaeséssel számol. 2020-ban a teljes magyar média szektor bevételének 38 százalékos csökkenése várható – derül ki a kelet-és közép-európai reklámpiacok folyamatait, trendjeit összefoglaló és elemző, hiánypótló kiadvány, a CANnual Report 2020-as kötetéből, amelyet november 19-én mutattak be a 15 ország független reklámügynökségeiből – köztük a hazánkat képviselő Café Communications – álló hálózat, a weCAN éves, ezúttal online megtartott találkozóján.

Most tavasszal, a járvány kitörésekor a magyar reklámpiac viszonylag hamar és jól reagált a kialakult helyzetre. A hirdetők felismerve az új helyzetet, olyan jellegű tartalmakat kezdtek gyártani, amelyekben az általánosabb márkaüzenetek mellett reagáltak a pandémia hatásaira is. A tévés megjelenések döntő részét az eredeti tervek szerint futatták, és az egyéb médiatípusoknál lefoglalt kampányok esetében sem hajtottak végre radikális megszorításokat. Többek közt azért sem, mert elég kedvezőtlen feltételek mellett tudták volna lemondani a megrendeléseiket. Csak májusban lehetett tapasztalni nagyobb visszaesést. Akkor 16 százalékkal költöttek kevesebbet, mint egy évvel korábban. Már ezzel is kalkuláltak az ügynökségek az újratervezések során. Arra jutottak, hogy az éves bevételük 10 százalékkal fog elmaradni a 2019-es eredményekhez képest, míg a teljes kommunikációs szektor ennél nagyobb, összességében 38 százalékos visszaesésre számít – derül ki a 2020-as CANnual Reportból.

hirdetés

A kiadvány arra is rámutat, hogy a médiafogyasztási szokások is átalakultak a járvány miatt. Miután a mozi és a közterület a lezárások miatt szinte teljesen kiesett, felerősödtek az otthonról, kényelmesen elérhető kommunikációs felületek. Ennek megfelelően az online és tévés platform sokat profitált a kialakult helyzetben. Mind az eltöltött idő, mind a fogyasztók száma jelentősen nőtt ezeken a csatornákon. Meglepő módon ez a trend olyan korosztályokra – főleg fiatalokra – is igaz, akik korábban kevesebb időt töltöttek a képernyő előtt. A legkiemelkedőbb változást a 4 - 12 éveseknél lehetet tapasztalni, akik most napi 1 órával többet televízióznak, mint általában. Holott a tévézésre fordított idő, amúgy sem alacsony Magyarországon. A hazai nézők még mindig napi átlag több mint 4 órát tévéznek, vagy háttértévéznek. Bár már megjelent egy olyan, a magyar médiafogyasztók 10 százalékát képező réteg is, amelynek tagjai a tévéadások helyett inkább más, online elérhető mozgóképes tartalmakat keresnek, követnek figyelemmel. Valamint nem szabad elfelejteni azt sem, és erre a pandémia rá is segített, hogy a streaming szolgáltatások előfizetői tábora hazánkban is dinamikusan nő.

Tavaly ugyanakkor valamennyi médiatípus 2-31 százalék közötti növekedést tudott felmutatni. A legnagyobb, 31 százalékos bővülést a digitális reklámpiacon lehetett tapasztalni, viszont a befolyó bevételek elsősorban a globális szereplőknél csapódtak le. A múlt évben a hazai online hirdetésekre költött reklámforintok 57 százaléka landolt a Google-nél, a Facebooknál és a többi nagy nemzetközi vállaltnál.

A televíziós reklámpiac kicsit visszafogottabban, de 2018-hoz képest újabb 6 százalékkal gyarapodott, illetve a nyomtatott sajtó is sikeres évet tudhatott maga mögött a 2 százalékos növekedési rátájával. A közterületi reklám is nőtt 3 százalékkal az új adónemek megjelenésének ellenére. A költségnövekedés sokak hirdetési kedvét lohasztotta le. Hasonlóképpen szerény évet zártak a rádiók. Ebben a szegmensben a növekedés üteme lelassult, és mindössze 2 százalékkal haladta a meg az azt megelőző évét.

A piaci folyamatokat tekintve a CANnual Report elemzése szerint Magyarországon az állami reklámköltés továbbra is emelkedik. 2019-ben 10 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Csupán a Miniszterelnöki Hivatal 2,5-szer többet költött hirdetésekre, mint 2018-ban (27 millió euróhoz képest 65 millió eurót). Ezzel együtt újabb médiumok kerültek állami vagy az államhoz közeli vállalkozások kezébe, illetve megerősödtek az állami média- és reklámügynökségek is. Utóbbiak ráadásul olyan piaci ügyfeleket is szereztek, amelyek többsége ugyan nemzetközi, de mivel a magyar adózásnak és szabályoknak kell megfelelniük, szívesen igazoltak át hozzájuk.

Az idei CANnual Report nemzetközi kitekintést nyújtva rámutat arra is, hogy a Magyarországéhoz hasonló növekedési ütem jellemezte a teljes közép-és kelet európai reklámpiacot az elmúlt öt évben. A hirdetésre fordított összeg nagyságba ebben a régióban 2019-ben elérte a 15,2 milliárd eurót. Ezt a folyamatot akasztotta meg határainkon túl is a koronavírus felbukkanása. A járvány csak a március – májusi időszak alatt 19 százalékos visszaesést hozott a közép-és kelet európai reklámpiacon a múlt év azonos időszakához képest. A reklámstop viszont nem ugyanúgy sújtotta a különböző szektorokat. A telekommunikációs, az FMCG, a gyógyszer márkák, illetve a fertőtlenítő-és higiénés termékeket gyártók hirdetési továbbra is jelen vannak a médiában. A turizmus, az idegenforgalom, vagy éppen az autóipar reklámjai viszont szinte teljesen eltűntek. A régió többi, bezárkózó nemzeteinél pedig hasonlóan alakultak a médiafogyasztási szokások, mint Magyarországon.

 Forrás: Good Option PR

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Bulvár

Névnap 04.19.

Ma Emma napja van.

Újabb varázslatos gyermekkönyvvel jelentkezik J. K. Rowling

2021. október 12-én több mint 20 országban egyszerre jelenik meg J. K. Rowling legújabb, gyerekeknek szóló regénye, a The Christmas Pig. A történet a ...

  • 2021-04-19 14:21
Óvatosan szépülnek a magyar nők

A magyar nők egyre inkább a természetes szépségük kiemelésére törekednek. Siklós Júlia professzionális sminktetováló és oktató - a szakmában töltött 1...

  • 2021-04-19 11:08
Építkezők, felújítók, figyelem: szigorúbban veszik a villamossági szabályokat

2020 szeptemberében jelentős szigorításon estek át a villamosbiztonsági szabályozások, ugyanakkor a koronavírus-járvány hevében erről csak nagyon keve...

  • 2021-04-19 08:03
Ingatlan, mint befektetés a járvány árnyékában

Így egy évvel a koronavírus megjelenése után már nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy egy komoly gazdasági válságot élünk át éppen. Nem vigasztal senk...

  • 2021-04-19 06:50
Hogy készül a klasszikus lebbencsleves?

Ismerjük a mondást, "ahány ház, annyi szokás", de nekünk ez a kedvenc verziónk! :)

  • 2021-04-16 19:16

hirdetés

Ezek a legfontosabb kültéri felújítási munkák tavasszal!

A záporok, a tűző napsütés mind-mind károsíthatják a kültéri bútorok, kerítések felületét, ezért érdemes még tavasszal átvizsgálnunk minden darabot, é...

  • 2021-04-16 16:04
Nagyon sokan csökkentenék napelemmel az energiaköltségeiket

A megkérdezettek kétharmada szeretne otthonába napelemes rendszert telepíteni, mert környezettudatos és megtérülő beruházásnak tartja - derült ki az E...

  • 2021-04-16 13:15
Több mint 200 pszichológus segít ingyen a magyar egészségügyi dolgozókon

Majdnem kétszázötven magyar pszichológus, pszichiáter és mentálhigiénés szakember ajánlotta fel ingyenes segítségét a járvány alatt a betegekért küzdő...

  • 2021-04-16 10:42
Innovációs díjat nyert a Gierlinger Prémium kockázott Bacon

Inno d’Or – Év Innovációja 2021 címet nyert el csomagolás főkategóriában a négykamrás csomagolású Gierlinger Premium kockázott bacon.

  • 2021-04-16 08:09
A Kosnak pihenésre is szüksége van

Hagyja, hogy a nap magától alakuljon, és ne próbálja meg semmilyen irányba terelni a dolgokat. Álljon ellen annak a késztetésnek, hogy szabadidejét mu...

  • 2021-04-16 06:25

Minden cikk

hirdetés

hirdetés