hirdetés

Partnereink

A felhőkarcolók világa

hirdetés

A felhőkarcolók világa

Az első felhőkarcolók még alig tízemeletesek voltak, ezeket ma már alig vennénk észre a városi épületek között. A maiak közül a legmagasabbak több mint 400 méteresek és száznál is több emeletesek.

Már a középkori építőmesterek is képesek voltak rá, hogy fenséges, égbe nyúló székesegyházakat emeljenek, de lakás és iroda céljára szolgáló felhőkarcolókat csak az 1800-as évek vége óta terveznek az építészek. A zsúfolt városközpontokban, ahol kevés volt a szabad terület, csak felfelé lehetett terjeszkedni, ezért volt szükség a több lakó- és munkaterületet kínáló magas építményekre. Ahhoz azonban, hogy felhőkarcolókat lehessen építeni, két feladatot meg kellett oldani: biztonságos építkezési módokat kellett keresni, és ki kellett találni, hogyan lehet lépcsőmászás nélkül feljutni a felsőbb emeletekre.

hirdetés

Vázszerkezetek

A hagyományos épületek főfalainak nagy terheket kell hordozniuk: rajtuk nyugszik a felsőbb szerkezet súlya; a földszinti falaknak tehát igen vastagoknak kell lenniük. Minél több emelet van, annál vastagabb alsó falakra van szükség, így pedig csökken a helyiségek mérete, vagyis hiába magas a ház, az építtető viszonylag kevés teret nyer. Ennek a gondnak a megoldására végül is kidolgoztak egy új építési technikát, a vázszerkezetes módszert. Az épület súlyát egy vasvázzal tartatták meg, alsóbb részeire tehát kisebb teher nehezedett, így még az igen magas ház falai is viszonylag vékonyak maradhattak.

Felvonók

A felhőkarcolók építésének azonban nem sok haszna lett volna, ha az emberek csak gyalog, lépcsőn kecmereghettek volna föl a legfelső emeletekre. A rendszeres lépcsőmászás nagyjából ötemeletes magasságig elviselhető, s ez határt is szabott az épületek magasságának, mielőtt feltalálták az emeletek közti kényelmes közlekedés gépi eszközét. A személyszállító felvonók gondolata már az ókori görögöket is foglalkoztatta. Ám a gépészet csak az 1800-as évek elejére vált annyira fejletté, hogy a házakba felvonót építhettek. Az akkori szerkezetek azonban még korántsem voltak tökéletesek. Némelyikük elviselhetetlenül lassú volt, a gyorsabbak meg veszélyesek, mert gyakran elszakadt a felvonókötél, és ez végzetes következményekkel járt az utasokra nézve. Ezért az első felvonók inkább csak teherliftek voltak. Az első utasfelvonókat az 1850-es években állították üzembe, miután ElishaOtis amerikai mérnök feltalált egy automatikus biztonsági berendezést, amely megakadályozta, hogya felvonó lezuhanjon, ha elszakad a kötele. A kétkedők meggyőzésére Otis maga szállt be a felvonóba, azután elvágatta a köteleket; a kocsi nem zuhant le, hanem megrándult, majd megállt a levegőben, mert a biztonsági berendezés lefékezte. A bemutató sikeres volt, és Amerika-szerte mind több házba szereltek be utasfelvonót. A kényelmes lift és a vázszerkezetes építkezési mód együttesen lehetővé tette, hogy a házakat a korábbiaknál jóval magasabbra építsék.

Felhőkarcolók főként olyan városokban épülnek, ahol a tetemes telekárak miatt érdemesebb magasépületet emelni, mint nagyobb telket vásárolni, és ugyanazt a lakó- vagy irodai teret alacsonyabb épületekbe foglalni Chicago és New York sokáig versengett egymással felhőkarcolóik magasságában; később a Távol-Kelet is belépett ebbe a vetélkedésbe, s ma Sanghaj és Kuala Lumpur áll a két első helyen. Az észak-amerikai városok közül nevezetes felhőkarcolói vannak Los Angelesek, Houstonnak, Seattle-nek, Torontónak és Dallasnak is.

Korlátok

Az épületek lehetséges magasságát több tényező is korlátozza. A New York-i Manhattan kerület felhőkarcoló-erdejét például nem lehetett volna Londonban megépíteni, mert ott mások a talajviszonyok. A Manhattan-sziget alapja egy hatalmas gránittömb, London viszont lágy agyagrétegre épült, és az nem tart meg 60 emeletesnél magasabb épületet. A szélnyomás szintén korlátot szab az épületek magasságának. Ha a felhőkarcoló tetejét egy-egy nagyobb széllökés éri, az az épület aljára is óriási erővel hat - annál nagyobbal, minél magasabb az épület. Ennek az erőnek a nagysága körülbelül az épület magasságának négyzetével arányos, vagyis egy 100 emeletes épület tetejét érő szél nagyjából négyszer akkora erővel hat az épület alapjára, mint egy 50 emeletes felhőkarcoló esetében.

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Bulvár

Névnap 09.19.

Ma Vilhelmina napja van.

A New York Times a SodaStream szénsavasító gépét választotta a legjobbnak

A New York Times szakújságírói a SodaStream Spirit One Touch készülékét választották a legjobb szódakészítő gépnek. „Megtiszteltetés számunkra, hogy e...

  • 2020-09-19 14:03
Koronaszégyen: az eltitkolt betegség jelenti az új kihívást a munkáltatóknak

Háromszor többen keresnek rá a táppénz, karantén, koronavírus szókapcsolatokra Magyarországon most, mint a nyár közepén. Vagyis ahogy nő a hivatalos e...

  • 2020-09-19 11:00
Piaci szakemberek kellenek a műszaki felsőoktatásba

Annak érdekében, hogy a műszaki felsőoktatásból kikerülő diákok tudása minél jobban megfeleljen a piaci igényeknek, a mainál megfelelőbb módon kellene...

  • 2020-09-19 09:57
Az első 100 nap a Dunakeszi Járműjavítóban: ambiciózus tervek megvalósításának a kezdete

A TMH Hungary 100 napja vette át a magyar vasúti személykocsi gyártás és javítás egyik alappillérének számító intézményének, a Dunakeszi Járműjavítóna...

  • 2020-09-18 20:43
Van-e még koronavírus-mentes ország a világon?

A 2019. decemberében Kínából indult koronavírus-járvány a világ nagy részén meghatározza a mindennapokat, a már megfertőzöttek száma közelíti a harmin...

  • 2020-09-18 17:19

hirdetés

Míg máshol stagnál, Dubajban a járvány alatt is virágzik az ingatlanpiac

A koronavírus-járvány világszerte lesújtó hatással volt a jövedelmező ingatlanpiacra. A Target Dubai eheti riportjában azt vizsgáljuk meg, hogyan telj...

  • 2020-09-18 14:55
A bőrgyógyászok szerint a kézfertőtlenítő jobb a bőrnek, mint a szappan

Eldőlhet egy hónapok óta tartó vita. A kézfertőtlenítő jobb, mint a szappan - legalábbis az általunk megkérdezett bőrgyógyászok szerint. Az alapvető k...

  • 2020-09-18 13:20
Autósportok szerelmeseinek szánták az új limitált szériás Casio karórákat

A Casio Edifice márka idén ünnepli 20 éves fennállását. Ebből az alkalomból a japán óramárka két limitált szériás változatot is piacra dobott, amelyek...

  • 2020-09-18 11:54
A General Tire bővíti a Grabber X³ terepjáró gumiabroncsok kínálatát

A General Tire tovább bővíti a Grabber X3 termékcsalád kínálatát. Az amerikai gyökerekkel rendelkező vállalat így már összesen 38 változatban kínálja ...

  • 2020-09-18 10:14
Minőségi használtruha a környezettudatosság jegyében

Takács Dorina kisgyerekes anyukaként döntött úgy, hogy az otthoni praktikák mellett vállalkozóként is szeretne tenni a környezetünk megóvásáért. A Bék...

  • 2020-09-18 09:12

Minden cikk

hirdetés

hirdetés