hirdetés

Partnereink

Szeretünk káromkodni az autóban, aminek gyakran nevet is adunk

hirdetés

Szeretünk káromkodni az autóban, aminek gyakran nevet is adunk

Enni nem, káromkodni viszont annál inkább szeretünk az autóban, korunk előrehaladtával pedig a világosabb autó színeket kedveljük – derült ki az FCA Central and Eastern Europe 1510 fős, hazai autóvásárlási és -használati szokásokról szóló felméréséből.

A kutatás a klasszikus kérdéseken túl, mint például az autóvásárlási szempontok, olyan területeket is vizsgált, amelyek nem, vagy ritkán olvashatóak, mégis érdekesek: Fontos szempont-e a fenntarthatóság, szoktunk-e nevet adni a gépjárművünknek, mi a kedvenc színünk, és ez függ-e például a beosztásunktól? Mennyire szoktunk káromkodni, illetve mi a helyzet a nőket érintő sztereotípiákkal?

hirdetés

A fiatalok sötétebb, az idősebbek inkább a világosabb színeket kedvelik

A fiatalabb nők 42%-a, a fiatalabb férfiak 41%-a leginkább a sötét színekre voksol. Összességében elmondható, hogy a fiatalabb korosztály leginkább a sötét autószíneket kedveli, az idősebbeknek azonban mások a preferenciái. Az idősebb nők és férfiak között nagyon népszerű a piros, fehér és szürke, valamint a natúr színek. A válaszadók közel fele leginkább utánaolvas, körbekérdez, ha autóvásárlásról van szó, közel harmada hozzáértő családtagtól kér segítséget, minden ötödik pedig egyedül vásárol.

Szeretünk káromkodni az autóban...

A válaszadók kis százaléka (7%) tart csak nassolnivalót a kocsiban, sőt, a sofőrök több, mint fele (54%) soha nem is eszik az autójában. Azt gondolnánk, hogy a nők előszeretettel tárolnak az autóban ilyesmit, azonban mindössze 9% tart harapnivalót a gépjárműben. A kutatás kitért arra is, hogy a sofőrök szoktak-e vezetés közben káromkodni. A budapesti és vidéki nagyvárosi férfiak mintegy háromnegyede gyakrabban vagy ritkábban, de szokott káromkodni, és a nők között is nagyon hasonló az arány. Érdekesség, hogy a kistelepüléseken élő férfiak közel harmada, a nőknek pedig kevéssel több mint harmada nem használ csúnya szavakat vezetés közben. 

A kutatásból jól látszik, hogy ahogy öregszünk, annál kevesebbet káromkodunk. A fiatalabb korosztály 43%-a gyakran, míg az idősebbek mindössze 16%-a káromkodik rendszeresen a volán mögött. 

„A fiatalok káromkodása gyakoribb, aminek azért az erőfitogtatás az elsődleges motivációja. Gyakran tapasztalható, hogy a férfiasság kifejezésére is ezt a módszert alkalmazzák, szinte kötőszóként. Gyorsan célba érni, hamar megoldani, a fiatal vezetőknél gyakoribb ez az elgondolás. A kor előrehaladtával a vezetés tekintetében is nő a türelem. Az elfogadás – mint tény –  az idősödő személyiségben bölcsen előtérbe kerül" - tette hozzá Timár Zita, pszichológus.

... aminek gyakran nevet is adunk

A férfiak többsége nem ad nevet az autójának, 30%-uk viszont szereti elnevezni a gépjárművét. A nők körében nagyon megoszló volt ez a kérdés, csak 53-47-re maradtak alul a névadók. 

A nők kevésbé szeretnek egyedül tankolni, mint a férfiak. A férfiak 89%-a nem kéri a benzinkutas segítségét a kútnál, a nőknek viszont csak 61%-a tölti maga az üzemanyagot. 

Dőlnek-e a sztereotípiák?

A kutatás azt is vizsgálta, hogy a sofőrök szerint jogosak-e a női vezetőkről szóló negatív kommentek. A férfiak 71%-a szerint néha van bennük valami, de a férfiak is bénáznak, 25% szerint ez csak sztereotípia, és mindössze 4% gondolja jogosnak. A nők 56%-a szerint néha jogos, de azért a férfiakra is gyakran igaz, 43% szerint sztereotípia, 1% szerint pedig abszolút jogos. 

A sztereotípiákra alapozva azt gondolnánk, hogy a nőknek inkább a külcsín és a belső dizájn a fontos egy autónál, míg a férfiaknak inkább a praktikum és a fogyasztás, azonban a kutatás eredményei azt mutatják, hogy a nőknek és a férfiaknak is egyaránt a megbízhatóság az elsődleges szempont. A nők többségének (73%) a fogyasztás nagyon fontos feltétel. A férfiak közel felének számít az autó márkája, míg a női sofőrök harmada tulajdonít csak jelentőséget ennek. A fiatal és az idősebb közép- és felsővezetőknél kiemelten fontos a megbízhatóság mellett a praktikusság, a méret és a forma a mérvadó, a beosztott szellemi és fizikai munkát végzők körében, nem meglepő módon, hangsúlyosabb az ár és a fogyasztás is. 

„A társadalmi, gazdasági helyzettel kapcsolatos „megküzdések" is befolyásolják az autóválasztást. A jól élni és a jól lenni összefügg azzal, hogy az adott keretből milyen biztonsággal, praktikummal, fogyasztással lehet egy autót jól használni, kihasználni. A fiatalok és a középvezetők esetében a márka, a forma fontos lehet, ami akkor kerül előtérbe, ha a dominancia kifejezéséhez még erre is szükség van. Az autó választása státuszszimbólum is lehet. Magabiztosabbá, erősebbé teszi a vezetőt, így éli meg. Kiegyensúlyozottságról, racionális ténykezelésről szólhat, amikor a biztonság és a fogyasztás adott esetben meghatározó egy vezető életében" - mondja Timár Zita, pszichológus.

Mi az ami még fontos?

A kutatás a fenntarthatóság témájára is kitért. A válaszadók 88%-ának fontos a környezetvédelem, mindössze 12% válaszolt nemmel arra a kérdésre, hogy fontosnak tartja a fenntarthatóságot vagy a környezetvédelmi szempontokat egy autó vásárlásakor. Városi és vidéki viszonylatokat nézve a fővárosban élő nők 88%-ának, a férfiak 78%-ának fontos szempont autóvásárláskor a fenntarthatóság. Hasonlóan a budapestiekhez, a vidéken élők is környezettudatosak, sőt, a vidéki városokban és falvakban élő nők 94%-ának, a férfiak 86%-ának lényeges a fenntarthatóság, ha autóvásárlásról van szó. „Tapasztalataink alapján az autóvásárlók a megbízhatóság mellett egyre inkább a fenntarthatóságot keresik, ebben nagy a változás például a 10 évvel korábbi állapothoz képest" - mondja Krupp Tünde, az FCA Central and Eastern Europe regionális marketingmenedzsere.

Forrás: Arvalicom

Fotó: Leskó Tamás

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Bulvár

Névnap 10.20.

Ma Vendel napja van.

Szaftos rakott zöldség

Ha szeretnétek összedobni egy igazán krémes, szaftos rakott zöldséget, ami nem csak finom, de még egészséges is, akkor ne is habozzatok tovább, dobját...

  • 2021-10-20 23:00
A Booking.com korábbi vezetőjét igazolta egy magyar startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil...

  • 2021-10-20 21:41
Budapesten az MTV EMA 2021

A 2021-es MTV EMA újra élő show-ként lesz látható világszerte, november 14-én, ezúttal Magyarországról közvetítve! A Papp László Budapest Sportarénába...

  • 2021-10-20 19:30
Már a neten is nézhetőek az Inforg filmek

Az újkori magyar filmgyártás legtermékenyebb független stúdiója, a 10 évig működő Inforg tekintélyes könyvtárának emlékezetes alkotásai a netre költöz...

  • 2021-10-20 18:19
„Swimathon Pécs 2021” - Hat jó ügy, boldog résztvevők, eredményes záróesemény

A Pécsi Közösségi Alapítvány követes adománygyűjtő rendezvénye immár második alkalommal került megrendezésre városunkban, idén végre a Hullámfürdőben....

  • 2021-10-20 16:48

hirdetés

HuGo-val Amerikában, az „56-os úton"

Több mint fél éve követhetjük nyomon az egyre szaporodó, magyar vonatkozású Amerikában lévő helyeket, történelmi, kulturális, gasztronómiai nyomokat a...

  • 2021-10-20 15:24
Ki lesz az év fiatal vállalkozója?

A FIVOSZ 13. alkalommal hirdeti meg az Országos Fiatal Vállalkozói Díjat. A fiatal vállalkozók legnagyobb presztízsű magyarországi díjára a 18 és 40 é...

  • 2021-10-20 13:04
Sok pályázati pénz zúdul az agrárszektorra

A 15-20 évvel ezelőtt elkezdődött folyamat, ami eleinte csupán kutatásokban és az egyetemi oktatásban volt téma, mára elkerülhetetlenné vált: muszáj r...

  • 2021-10-20 12:00
Kutyatáp Guinness és magyar rekordot állítottak be

7,8 tonna kutyatáp egy napon belüli adományozásával beírta magát a történelembe a Hungarian Vizsla Inu (HVI) nevű magyar kriptovaluta. A tetemes menny...

  • 2021-10-20 09:41
Igazi őszi különlegességnek számít a rumos-diós gubatorta

A forma eltávolítása után csinos kis tortát tálalhatsz fel. Az asztalról ne hiányozzon az extra porcukros dió és valami folyékonyabb kísérő sem…

  • 2021-10-20 08:00

Minden cikk

hirdetés

hirdetés