hirdetés

Partnereink

Automatizált haszongépjárművek: hatékony logisztika a gazdasági fejlődés érdekében

hirdetés

Automatizált haszongépjárművek: hatékony logisztika a gazdasági fejlődés érdekében

Egy hagyományos haszongépjármű naponta körülbelül kilenc órát van úton, ami a nap csak körülbelül egyharmadát jelenti. A korlátozó tényezőt itt a sofőr jelenti, akinek a munkaidejéhez kell alkalmazkodni. Egy teljesen automatizált jármű azonban bizonyos utakon szinte éjjel-nappal, megállás nélkül közlekedhet. Ennek eredményeként a tényleges előnyök lényegesen nagyobbak, mint egy személygépkocsi esetében – egy teljesen automatizált teherautó már azonnal valós értéket termel, ami a teljes tulajdonlási költségben (TCO) tükröződik is, mivel az a harmadára csökken. A teljesen automatizált teherautók tehát valódi gazdasági tényezőt jelentenek.

A haszongépjárművek így a fejlesztés szempontjából releváns előnyökkel rendelkeznek, mivel a technológiák ebben az esetben sokkal korábban kereskedelmileg életképessé tudnak válni. Ezenkívül a haszongépjárművek érzékelőinek és járműarchitektúráinak fejlesztése a személygépkocsik fejlesztéséhez is hozzájárulhat, mivel a Continental alkatrészei általában minden típusú járműnél működnek. A kutatás és fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a Continental holisztikus megközelítést alkalmaz: ahol csak lehetséges, ugyanazt az algoritmusláncot használja mind a személygépkocsik, mind a haszongépjárművek automatizálásához.

hirdetés

Ez utóbbi azonban járműspecifikus módosításokat igényel. Csak a jármű méretei – Európában a teherautók és kamionok körülbelül 16 méter hosszúak – kihívást jelentenek az egész jármű érzékelőkkel történő lefedése szempontjából. A további kihívások közé tartozik a kamera magasabb elhelyezkedése, és az ebből következő megváltozott látószög, valamint a jármű hosszából és fordulóköréből adódó dinamikus jellemzők. Az üzemanyag-hatékonyság szintén kiemelt prioritás a flotta üzemeltetői számára, mivel az üzemanyag-fogyasztás megegyezik a költségekkel. Ebből következően az üzemanyag-megtakarító vezetési stratégiák rendkívüli relevanciával rendelkeznek. Ebből a célból a Continental többek közt az útvonalak emelkedési profilját is figyelembe veszi a hatékony fékezés, gyorsítás és szabadon futás érdekében, valamint a forgalmi dugók végén prediktív fékezést alkalmaz.

 

Vezető nélküli Hub2Hub

A teljesen automatizált teherautók azonban a logisztikai ellátási láncok biztosítása során mutatják ki a bennük rejlő valódi potenciált. A nehéz tehergépkocsik (többnyire teherautók és pótkocsik kombinációja) gyakran ugyanazon az útvonalon haladnak, mivel a nagy logisztikai központok mára már többnyire jó összeköttetésekkel rendelkeznek az autópályák közelében. A gyakran monoton és hosszú útvonalak ellenére ezen útvonalak autópályán megtett szakaszai a sofőr állandó figyelmét igénylik, ami olyan veszélyes mellékhatásokhoz vezethet, mint a mikroalvás. Az automatizálás csökkentetné a vezetőt érő terhelést, valamint megakadályozná különösképpen a hátsó ütközéseket, és megkönnyítené a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását.

A végeredmény az, hogy a flottaüzemeltetők költségeik egyharmadát is meg tudnák takarítani, ha a teherautók teljesen automatizáltan tudnának haladni a központok között. A Hub2Hub elnevezésű koncepció kompenzálhatná a sofőröket érintő munkaerőhiányt is, ha csak a későbbi terjesztési szállításokat kellene fedezniük. Hosszú távon a Hub2Hub megoldás a kezdeti rakodóhelytől a végcélig tartó teljes utat magába foglalná. A funkcióvezérelt fejlesztés fő hangsúlya ezért jelenleg az autópálya szempontjából releváns funkciókra és azok folyamatos fejlesztésére irányul a vezetési teljesítmény, a rendelkezésre állás és a megbízhatóság tükrében. Lépésről lépésre a már megvalósított funkciókat elkezdik a gyakorlatban is alkalmazni. Az új lehetősége képesek lesznek kezelni a komplikáltabb helyzeteket, például az autópályára való fel- és lehajtást is.

 

Teljes tulajdonlási költség

A Continental technikai megoldásokkal kapcsolatos iparosítási szakértelme – mely segítségével képes a teljes értéklánc mentén nagy mennyiségben, kiváló minőségben és költséghatékonyan is megoldásokat kínálni – e tekintetben döntő fontosságú. „A Continental az autonóm vezetési rendszerek fenntartható iparosításán dolgozik annak érdekében, hogy terhet vegyen le a járművezetők válláról és biztonságosabbá tegye a vezetést. A Continental hatékony logisztikával biztosítja a gazdasági fejlődést" – mondja Dr. Andree Hohm, a Continental önvezető autó projektjének vezetője. Ezenkívül a Continental rendelkezik a szükséges tapasztalattal ahhoz, hogy az autóipari technológiákat sorozatgyártásra vigye, és ne csak egyféle járműplatformra korlátozza azokat. „Fenntarthatók, szilárdak és jók vagyunk – méghozzá nagyüzemben" – foglalta össze Dr. Andree Hohm.

 

SensePlanAct

A fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a Continental holisztikus megközelítést alkalmaz – amellett, hogy az algoritmusok szinte teljes mértékben azonosak, a személygépkocsik és teherautók rendszerei körülbelül 90 százalékban megegyeznek. Mindkét esetben a „Sense", a jármű állapotának és környezetének a Continental szenzoraival történő érzékelését jelenti, ideértve a gyalogosok védelmére szolgáló innovatív szenzortechnológiát, a keréksebesség-érzékelőket, kamerákat, valamint rövid és nagy hatótávolságú radarokat. A „Plan" alatt a lehetséges műveletek és a szükséges döntések különböző elektronikus vezérlőegységek által való lefuttatását értjük, azaz mi fog történni, és hogyan kell reagálnia a járműnek. Az így létrejött mozgástervezésért – milyen műveleteket kell végrehajtania a járműnek, milyen szögben kell kormányozni, vagy mennyire erősen kell fékeznie – pedig az „Act" felel. Személygépkocsik esetén a rendszer közvetlenül avatkozik be a jármű vezérlőrendszerébe, például egy féknyereg, az MK C1 elektrohidraulikus fék, vagy az elektromos rögzítő fék működtetése révén.

Forrás: One on One Kommunikáció

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Szépség

Névnap 10.20.

Ma Vendel napja van.

Szaftos rakott zöldség

Ha szeretnétek összedobni egy igazán krémes, szaftos rakott zöldséget, ami nem csak finom, de még egészséges is, akkor ne is habozzatok tovább, dobját...

  • 2021-10-20 23:00
A Booking.com korábbi vezetőjét igazolta egy magyar startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil...

  • 2021-10-20 21:41
Budapesten az MTV EMA 2021

A 2021-es MTV EMA újra élő show-ként lesz látható világszerte, november 14-én, ezúttal Magyarországról közvetítve! A Papp László Budapest Sportarénába...

  • 2021-10-20 19:30
Már a neten is nézhetőek az Inforg filmek

Az újkori magyar filmgyártás legtermékenyebb független stúdiója, a 10 évig működő Inforg tekintélyes könyvtárának emlékezetes alkotásai a netre költöz...

  • 2021-10-20 18:19
„Swimathon Pécs 2021” - Hat jó ügy, boldog résztvevők, eredményes záróesemény

A Pécsi Közösségi Alapítvány követes adománygyűjtő rendezvénye immár második alkalommal került megrendezésre városunkban, idén végre a Hullámfürdőben....

  • 2021-10-20 16:48

hirdetés

HuGo-val Amerikában, az „56-os úton"

Több mint fél éve követhetjük nyomon az egyre szaporodó, magyar vonatkozású Amerikában lévő helyeket, történelmi, kulturális, gasztronómiai nyomokat a...

  • 2021-10-20 15:24
Ki lesz az év fiatal vállalkozója?

A FIVOSZ 13. alkalommal hirdeti meg az Országos Fiatal Vállalkozói Díjat. A fiatal vállalkozók legnagyobb presztízsű magyarországi díjára a 18 és 40 é...

  • 2021-10-20 13:04
Sok pályázati pénz zúdul az agrárszektorra

A 15-20 évvel ezelőtt elkezdődött folyamat, ami eleinte csupán kutatásokban és az egyetemi oktatásban volt téma, mára elkerülhetetlenné vált: muszáj r...

  • 2021-10-20 12:00
Kutyatáp Guinness és magyar rekordot állítottak be

7,8 tonna kutyatáp egy napon belüli adományozásával beírta magát a történelembe a Hungarian Vizsla Inu (HVI) nevű magyar kriptovaluta. A tetemes menny...

  • 2021-10-20 09:41
Igazi őszi különlegességnek számít a rumos-diós gubatorta

A forma eltávolítása után csinos kis tortát tálalhatsz fel. Az asztalról ne hiányozzon az extra porcukros dió és valami folyékonyabb kísérő sem…

  • 2021-10-20 08:00

Minden cikk

hirdetés

hirdetés