Érdekes kérdések és válaszok a mobilokról!
hirdetés
A mobilkommunikáció nemcsak nálunk, hanem szerte a világban nagy növekedésnek indult. Ez nem csupán a divat, a „csúcson vagyok” érzés kérdése, hanem elsősorban annak a ténynek a felismerése, hogy ezek nagyon hasznos.
Ahogy terjedt a mobiltelefonálás, úgy vált egyre olcsóbbá is. az elkövetkezendőkben néhány érdekes kérdésre kapsz praktikus választ.
hirdetés
Milyen műveleteket végezhetünk SIM-kártya nélkül?
Behelyezett SIM-kártya nélkül általában csak a mobiltelefon lehetőségeinek bemutatóját tekinthetjük meg, ha a készülék ilyennel rendelkezik, vagy hívhatjuk a nemzetközileg érvényes segélyhívó számot. Ezt a számot nem kell külön tárcsázni, a telefon megkérdezi, szükségünk van-e a segélyhívásra. A szám tárcsázása után a kezelőhöz jutunk, aki átkapcsol minket a kért intézményekhez (rendőrség, tűzoltóság, mentők). Segélyhívást tehát minden esetben kezdeményezhetünk telefonunkról, és ez a hívás mindig ingyenes.
Mi történik, ha rosszul adjuk meg a PIN kódot?
Amennyiben rosszul adjuk meg a PIN kódot, még kétszer ismételhetjük meg a műveletet. Ha ezt a két lehetőséget is elrontjuk (rosszul adjuk meg a PIN kódot), kénytelenek leszünk megadni a PUK feloldó kódot (általában többször is), és ezután az új PIN-t. A PUK kódot ugyanott találjuk meg, ahol a PIN kódot. Ha ez a papírlap nincs meg, akkor sajnos pechünk van, e nélkül ugyanis nem használható a SIM-kártya, és így tiltva marad. Ilyenkor már csak a mobilszolgáltató segíthet, ahol viszont igazolnunk kell, hogy a SIM-kártya tényleges tulajdonosai mi vagyunk, ugyanis rendkívül gyanús, ha valaki ilyen fontos iratot elhagy, de azért még persze néha előfordulhat. Azt is megtehetjük, hogy egy másik telefonról felhívjuk a szolgáltatónkat, aki megmondja a PUK kódunkat. Ilyenkor általában egy jelszó megadásával igazolhatjuk magunkat.
Mi a teendő, ha a hívást nem akarjuk fogadni, de elutasítani sem?
Némely helyzetben az ember arra a következtetésre jut, hogy nem akarja fogadni a hívást, de elutasítani sem akarja (át szeretné irányítani a hangpostafiókba). Ilyenkor két lehetőségünk van: hagyjuk kicsengeni a telefont, vagy kiiktatjuk a hangot, és hagyjuk némán csengeni. Ha a hívást a meghatározott időn belül nem fogadjuk (általában 30 másodperc a beállított időtartam), akkor az automatikusan átirányítódik a hangpostafiókba.
Mikor nem jelenik meg a kijelzőn a hívó telefonszáma?
Vannak esetek, amikor a hívott száma nem jelenik meg a mobiltelefon kijelzőjén. Ez azokban az esetekben történik, amikor a hívó a hálózat CLIR (Caller Line Identification Reject – Hívó vonalazonosító tiltás) funkcióját használja, vagy olyan hálózatban tartózkodik, amely nem ad át telefonszámot, de előfordulhat, hogy olyan helyen van, ahol még a régi analóg hálózat működik. A telefonszám akkor sem jelenik meg, amikor olyan roaming-hálózatban vagyunk, amely nem ismeri a CLIP (Caller Line Identification Protocol – Hívó vonalazonosító protokoll) funkciót.
Felismeri-e a hívott fél, hogy ki hívja őt?
Igen, abban az esetben, ha egy mobilhálózatból hívjuk, és nem használjuk a CLIR funkciót (vagyis nem tiltjuk le a hívószámunk kijelzését), a hívott fél mobiltelefonján megjelenik a mi telefonszámunk. De ha az illető régi típusú vezetékes telefont használ, biztos, hogy nem jön rá, ki hívja, mert ezeknek nincs is kijelzőjük, és nincsenek olyan digitális vonalakra csatlakoztatva, amelyek képesek átvinni a hívó számára vonatkozó információkat.
Hogyan akadályozhatjuk meg, hogy a hívott félnek megjelenjen a mi számunk?
Aktiváljuk a CLIR funkciót. Ez az a funkció, amely megakadályozza a hívott szám megjelenítését a hívott készülékén. A hívószámkijelzés tiltása általában minden szolgáltatónál lehetséges, és nem kerül külön pénzbe. Az újabb mobiltelefon-modellek maguk is képesek a hívószámkijelzés tiltására, vagy menüből, vagy speciális karakterek begépelésével (a #31#-et ütve a hívószám elé, elrejthetjük a számunkat). Ez arra használható, ha csak bizonyos esetekben kívánjuk letiltani hívószámunk kijelzését.
Milyen helyzetekben nem lehet minket biztosan lehallgatni?
Még ha a rendőrséget érdekelné is a mi tevékenységünk, vannak olyan helyzetek, amikor senki sem hallgathat le minket, illetve csak abban az esetben, ha poloskát tesz a készülékünkbe. A korlátok ugyanis műszaki jellegűek, mert amikor nem beszélünk a mobilunkon (az csak mellettünk hever az asztalon), nem lehet minket lehallgatni, annak ellenére, hogy a bulvársajtóban ellenkező híreszteléseket is olvashatunk. Ugyanígy nem hallgatható le a mobiltelefon akkor sem, ha ki van kapcsolva, ám erre még józan paraszti ésszel is rá lehet jönni: ilyenkor azért nem jöhet szóba a lehallgatás, mert nincs mit lehallgatni.
Mi a teendő, ha nem működik a mobilunk?
Keressük meg a garanciajegyet, valamint a vásárlást igazoló eredeti számlát, de ha lehet, az eredeti csomagolás dobozát is, és látogassunk el a legközelebbi üzletbe. Az üzletekben gyakran található olyan technikus, aki képes a kisebb meghibásodások azonnali megjavítására. Abban az esetben, ha valami komolyabb hibáról van szó, elküldik a mobiltelefont a márkaszervizbe, ahol vagy megjavítják, vagy megállapítják, hogy javíthatatlan.
Annak ellenére, hogy ez az eljárás a legmegbízhatóbb (legalábbis a törvény betűje szerint), sokkal gyorsabb azonnal egy szerződéses, illetve márkaszervizhez fordulni. Ha ugyanis nem komoly a baj, mint például a mobiltelefon alaplapjának cseréje, akkor a szerviz a kisebb dolgokat azonnal megoldja, sőt néha még meg is várhatjuk ott helyben. Azért ide is vigyük magunkkal a vásárlási okmányokat.
Márkaszerviz vagy nem márkaszerviz?
A fő különbség a márkaszerviz (szerződéses) és a nem márkaszerviz között az, hogy az utóbbi nem rendelkezik megbízással a gyártó mobiltelefonjainak javítására. Ezért aztán jobban tesszük, ha a problémánkkal a márkaszervizt keressük fel.
Azért ezek a szervizek sem végezhetnek el néhány műveletet, például a hálózatfüggés feloldását, vagy az eredeti előlap cseréjét nem eredetire (amely nem a gyártótól származik). Az említett esetekben hasznosabb nem a márkaszervizbe látogatni, ezek sokszor még olcsóbbak is. De vigyázat! Ha a telefonba „belebabrál” egy nem márkaszerviz, az a jótállási jog elvesztését jelenti, persze csak akkor, ha a gyártó (illetve szerződéses vagy márkaszervize) rájön.
Meddig tart a jótállás?
A mobiltelefonra a jótállás legalább hat hónap. A csúcstermékek gyártói lassan áttérnek az egyéves garanciára, és ehhez igazodik lassan az akkumulátorokra nyújtott jótállási idő is. A telefonra és az akkumulátorra nyújtott garancia eltérő, ezért a jótállási jegyen szerepelnie kell az IMEI-számnak (a telefon azonosítási száma), valamint az akkumulátor számának egyaránt.
Mi a szervizmenü?
Néhány mobiltelefonnál aktiválható az ún. szervizmenü. Ez tulajdonképpen egy beépített program, amely lehetővé teszi a mobil és a GSM-hálózat között zajló kommunikáció megfigyelését: megjeleníti a csatornát, ahol a kommunikáció zajlik, a jel intenzitását, a bázisállomás számát és még egy sor olyan adatot, ami a felhasználónak nem mond semmit, a szakember számára azonban nagyon fontos.
Ez a program nincs minden mobiltelefonba beépítve, de bizonyos típusok minden egyes sorozata sem tartalmazza minden esetben. Néha még olyan készülékekről is hallhatunk, amelyek segítségével vezérelni lehet a GSM-hálózatot. Ezek azonban egyedi gyártmányok (jobban mondva a kiválasztott darabokba építik be a szoftvert), és még csak esélyünk sincs, hogy egy ilyenhez hozzájussunk. Igaz, hogy néhány éve tévedésből egy pár darab kikerült a forgalomba (komoly kieséseket okozva ezzel a D2 német GSM-hálózatnak), azonban ma már biztosan nem jutunk ezekhez. A szervizmenü (Net monitor) gyakran csak a Nokia 6lxx/5lxx készülékeknél látható, itt is azonban csak azért, mert a nem márkaszervizek aktiválják.