hirdetés

Partnereink

Siklórepülés: élmény, adrenalin, szabadság

hirdetés

Siklórepülés: élmény, adrenalin, szabadság

Az 1980-as években Ottó Liliénthal német mérnök kifejlesztette a siklórepülőgépet. Sikerén felbuzdulva építették meg az 1900-as évek elején a Wright testvérek az első motoros repülőgépet.

Az első siklórepülőgépeket Sír George Cayley készítette Angliában. Az 1800-as évek közepe táján egyik gépe végigvitorlázott egy emberrel egy völgy fölött. Cayley huzamos ideig tartó motoros repülésre törekedett, de ez lehetetlennek bizonyult, mert megfelelő nagyságú felhajtóerőt csak túlságosan nehéz motorral tudott elérni. Más feltalálók is kísérleteztek gőz- és sűrítettlevegő-hajtással, óraműves szerkezettel, gumi motorral. Némelyik modell nem is volt éppen sikertelen, de az 1800-as években senki sem tudott akkora teljesítményű repülőgépet építeni, amekkorával ember emelkedhetett volna a levegőbe. Ottó Lilienthal német mérnök másként fogott a dologhoz. Először tökéletesíteni akarta a levegőben siklás technikáját; úgy gondolta, hogy a sikláshoz a szárny körül áramló levegő és az emelkedő légáramlás ad majd kellő nagyságú felhajtóerőt. 1881-ben egy ívelt, szövet fedte szárnypárt fogva, lefutott egy domboldalon, és fölemelkedett a szélben. Ez a rövid próbarepülés sikerrel végződött, s később már több száz méternyit is repült.

hirdetés

Sárkányrepülők

Azok a repülő szerkezetek, amelyekről Lilienthal alácsüngött, voltaképpen az első sárkányrepülőgépek (siklószárnyak) voltak. A sárkányrepülést mint modern sportot az egyesült államokbeli űrkutatási szervezet, a NASA mérnöke, Francis Rogallo fejlesztette ki az 1970-es években. E szerkezeteknek nagyjából háromszög alakú szárnyuk van, amelyet általában igen könnyű alumíniumvázra feszített nejlon- vagy dakronszövet alkot. A pilóta hevederben csüng a szárny alatt, és a trapéz nevű irányítórudat markolja. Ha ezt előrenyomja, akkor teste hátratolódik, ettől a sárkány orra fölemelkedik, megnövekszik a légellenállás, következésképpen csökken a sebessége. Az irányítókar hátrahúzására a sárkány orra lejjebb száll; így kisebb lesz a légellenállás, következésképpen megnő a sebesség. Az oldalirányú, vagyis jobbra vagy balra forduláshoz egyszerűen oldalra kell dönteni a gépet. A sárkányrepülő pilóták általában hegyoldalról futnak neki a szélnek, hogy a levegőbe emelkedjenek. Vesződséges dolog megfelelő meredekségéi lejtőt keresni és ott jó irányú szelet várni; ezért némely sárkányrepülő inkább egy autóval húzatja magát, míg rá nem tud feküdni a szélre, vagy motoros sárkány vontatásában emelkedik föl.

Motoros sárkányrepülők

A sárkányrepülés nem nyerte el mindenki tetszését; vannak, akik jobban kedvelik, ha motoros gépekkel siklanak. Ezért kifejlesztették a motoros sárkányrepülőt, amelynek hátulján (farkában) egy fűnyíró gép motorjához hasonló szerkezet légcsavart forgat. Ennek a légi járműnek rendszerint az egyszerű sárkányrepülő szerkezetéhez hasonló szárnya van, egyszerű, nyílt pilótaülése és kerekes futóműve. Olyanok az irányítóeszközei, hogy vezetését viszonylag nem nehéz megtanulni. Többnyire néhány száz méterrel a földfelszín fölött repül, nagyjából 50 kilométer/óra sebességgel. A fejlettebb motoros sárkányok azonban 150 kilométer/óra sebességgel is szállhatnak.

Emberi erővel

Az ember mindig vágyott arra, hogy madár módjára repülhessen. Volt, aki madáremberként szárnyat erősített a karjához, és hevesen csapkodott vele, hogy a levegőbe emelkedjék. Mások szikláról ugrottak el, és halálra zúzták magukat. 1977-ben mégis valóra vált a saját erőből való repülés ősi álma: egy pehelykönnyű, pedállal hajtott légcsavarú repülőgép, a GossamerCondor a világon először tett meg egy mérföldes (1,6 kilométeres) távot, és ezzel 50 ezer fontos díjhoz juttatta két tervezőjét, Paul McCreadyt és Péter Lissamant.

Hozzászólások

hírdetés

Kapcsolódó cikkek

Könyvajánló

Névnap 09.19.

Ma Vilhelmina napja van.

Koronaszégyen: az eltitkolt betegség jelenti az új kihívást a munkáltatóknak

Háromszor többen keresnek rá a táppénz, karantén, koronavírus szókapcsolatokra Magyarországon most, mint a nyár közepén. Vagyis ahogy nő a hivatalos e...

  • 2020-09-19 11:00
Piaci szakemberek kellenek a műszaki felsőoktatásba

Annak érdekében, hogy a műszaki felsőoktatásból kikerülő diákok tudása minél jobban megfeleljen a piaci igényeknek, a mainál megfelelőbb módon kellene...

  • 2020-09-19 09:57
Az első 100 nap a Dunakeszi Járműjavítóban: ambiciózus tervek megvalósításának a kezdete

A TMH Hungary 100 napja vette át a magyar vasúti személykocsi gyártás és javítás egyik alappillérének számító intézményének, a Dunakeszi Járműjavítóna...

  • 2020-09-18 20:43
Van-e még koronavírus-mentes ország a világon?

A 2019. decemberében Kínából indult koronavírus-járvány a világ nagy részén meghatározza a mindennapokat, a már megfertőzöttek száma közelíti a harmin...

  • 2020-09-18 17:19
Míg máshol stagnál, Dubajban a járvány alatt is virágzik az ingatlanpiac

A koronavírus-járvány világszerte lesújtó hatással volt a jövedelmező ingatlanpiacra. A Target Dubai eheti riportjában azt vizsgáljuk meg, hogyan telj...

  • 2020-09-18 14:55

hirdetés

A bőrgyógyászok szerint a kézfertőtlenítő jobb a bőrnek, mint a szappan

Eldőlhet egy hónapok óta tartó vita. A kézfertőtlenítő jobb, mint a szappan - legalábbis az általunk megkérdezett bőrgyógyászok szerint. Az alapvető k...

  • 2020-09-18 13:20
Autósportok szerelmeseinek szánták az új limitált szériás Casio karórákat

A Casio Edifice márka idén ünnepli 20 éves fennállását. Ebből az alkalomból a japán óramárka két limitált szériás változatot is piacra dobott, amelyek...

  • 2020-09-18 11:54
A General Tire bővíti a Grabber X³ terepjáró gumiabroncsok kínálatát

A General Tire tovább bővíti a Grabber X3 termékcsalád kínálatát. Az amerikai gyökerekkel rendelkező vállalat így már összesen 38 változatban kínálja ...

  • 2020-09-18 10:14
Minőségi használtruha a környezettudatosság jegyében

Takács Dorina kisgyerekes anyukaként döntött úgy, hogy az otthoni praktikák mellett vállalkozóként is szeretne tenni a környezetünk megóvásáért. A Bék...

  • 2020-09-18 09:12
Babauszoda franchise, kórházi mérnök az ÉV Fiatal Vezetője díjazottjai

Egy polihisztor kórházi főmérnök, egy innovatív szoftverfejlesztő cég alapítója, egy többszörös díjnyertes team lead és egy multinacionális vállalat o...

  • 2020-09-17 23:10

Minden cikk

hirdetés

hirdetés