Európában az olasz szurkolók a legbabonásabbak
hirdetés
Miközben Európa-szerte focirajongók tömegei készülnek a szombati UEFA Bajnokok Ligája-döntőre, izgatottan várva, hogy végigszurkolhassák a Juventus és az FC Barcelona berlini összecsapását, a MasterCard friss jelentést publikált az európai futballdrukkerek különleges, a kontinens egyes részein eltérő szurkolói szokásairól. A több mint ötezer rajongó megkérdezésével készített felmérésből kiderül: az olasz szurkolók a legbabonásabbak, míg a magyarok azok, akik a legszívesebben töltenek akár több napot is a mérkőzések helyszínein.
A MasterCard jelentése szerint az olasz szurkolók a legbabonásabbak Európában: 47%-uk szerencsét hozó ruházatot visel mérkőzés közben, 20%-uk minden hazai meccs alkalmával ugyanabba a székbe ül, míg 13%-uk egy bizonyos ételt vagy italt fogyaszt a játékok alatt, a jobb eredményben bízva. Összességében elmondható, hogy a dél-európai ország futballdrukkereinek 73%-a hisz a rituálék erejében, ezzel éppen megelőzik a spanyolokat, ahol 66% ez az arány. Magyarország nincs a legbabonásabb nemzetek között, a focit kedvelő honfitársaink 32%-a ismerte el, hogy van valamilyen meccsnézéshez köthető rítusa. Még a magyaroknál is kevesebb szurkolói rituálét vallottak be a hollandok (29%), a svédek (24%), és a portugálok (23%).
hirdetés
Néhány nemzet számára a futball mindennapos vallási ceremóniával ér fel. Így van ez az olaszoknál, a spanyoloknál és a franciáknál is, ahol még a családi eseményeknél is fontosabb a meccsnézés. A megkérdezett olaszok 69% döntött a foci mellett a családi összejövetel helyett, a spanyoloknál 60%, míg a franciáknál 52% volt ez az arány. A magyarok ennél családcentrikusabbak: nálunk a rajongók 23%-nál fordult elő, hogy egy családi esemény helyett a meccset választotta, szemben a 43%-os európai átlaggal.
Egy fontos meccs miatt a munkahely is háttérbe szorulhat. Az európai szurkolók több mint egyharmada (35%) ugyanis betegszabadságot is kivett az elmúlt évben focimeccs miatt. Az olaszok 60%-a ment táppénzre azért, hogy szurkolhasson, őket a spanyolok (59%), a törökök (54%) és a franciák (52%) követik a rangsorban, míg a magyarok hozták az európai átlagot (35%).
Az izgalmas futballmérkőzések a drukkereket általában hosszabb utazásra késztetik, például a spanyol szurkolók 93%-a lépi át az országhatárt egy-egy meccs kedvéért. A magyar rajongók 81%-a utazik külföldre a szurkolás miatt, ezzel hazánk a negyedik az európai országok utazási rangsorában. Érdekes, hogy Európában a magyarok kedvelik leginkább a többnapos focitúrákat, a megkérdezett honfitársaink többsége (69%) szívesen marad három, vagy annál több napot is a távolabbi meccshelyszíneken, ezzel szemben a portugálok legszívesebben egy nap külföldi tartózkodás után hazaindulnak. A külföldi út során az európai focirajongók büdzséje átlagosan kb. 107 ezer forintnyi összeg, a magyarok is megközelítőleg ennyit, átlagosan kb. 103 ezer forintot költenek egy utazás alkalmával. A számla rendezésénél a magyarok inkább a kártyás fizetést részesítik előnyben (48%), míg az európai szurkolók jelentős része kombinálja a kártyás és a készpénzes fizetést (40%), amikor a meccsekhez kapcsolódó költségeit rendezi.
A MasterCard arra is megkérte a kutatásban részt vevő 11 ország futballrajongóit, hogy szavazzanak a BL történetének eddigi legjobb játékosára. A szavazás eredménye szerint Lionel Messi végzett az élen (27%). Az argentin szupersztár Angliában, Németországban, Hollandiában, Olaszországban, Törökországban és Oroszországban is a lista élén végzett, de a magyarok is őt tartották a legjobbnak. Az FC Barcelona csatárját a korábban a Real Madridban focizó középcsatár híresség, Zinedine Zidane (12%) követte, aki szülőhazájában, Franciaországban tört az élre. A harmadik Cristiano Ronaldo (11%), a negyedik a brazil csatár Ronaldo (7%), míg az ötödik David Beckham (4%) lett.
Michael Ballack, a német válogatott egykori tagja és csapatkapitánya, aki jelenleg a MasterCard játékos-kísérő programért felelős vezetője a berlini BL döntőn, elmondta: “A futball nem lenne ugyanolyan a szurkolók nélkül: ők jelentik a játék szívverését. Számomra hihetetlen a foci iránti szenvedélyük. Amikor sétálsz a folyosón, a rajongók hangja ütésként ér és rengeteg erőt ad a játékosoknak. A szurkolók jelenléte felbecsülhetetlen.”
A rajongói kutatást („Fan Passion Report”) a MasterCard megbízásából a Censuswide készítette, 5017 válaszadó bevonásával, a következő 11 európai országban: Anglia, Németország, Spanyolország, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Törökország, Oroszország, Svédország, Portugália és Magyarország.
Végezetül pedig: ha mi is babonásnak érezzük magunkat, szerezzünk be focis kabalákat a Fociholmik webshopból.