Az alkímia és az elemek
hirdetés
Az i. e. V. század derekán Empedoklész, a görög filozófus jelentette ki elsőként, hogy minden anyag négy elemi összetevőből — földből, vízből, tűzből és levegőből — áll. Elméletét Arisztotelész fejlesztette tovább, aki szerint a földi világ alapját alkotó ősanyag a kezdetektől fogva magában rejtette a lét lehetőségét, de csak akkor vált valóban létezővé, amikor valamely „forma" nyomta rá a bélyegét.
Arisztotelész a „forma" kifejezésen nem alakot, hanem azon sajátosságokat értette, amelyek révén a létező dolog szert tesz a rá jellemző tulajdonságokra. A forma legegyszerűbb megnyilvánulásának a négy elemet tartotta, amelyeket jellegzetes sajátosságaik különböztetnek meg egymástól. E négy alapvető sajátosság a folyékonyság (vagy nedvesség), a szárazság, a forróság és a hidegség, amelyek közül minden elemben kettő megtalálható. Mivel a „hideg" és a „meleg", illetve a „nedves" és a „száraz" értelemszerűen nem alkothat párt, az elemek sajátosságait a következőképpen csoportosította:
hirdetés
forró és száraz: tűz
forró és folyékony (vagy nedves): levegő
hideg és folyékony: víz
hideg és száraz: föld
Az elemek mindegyike rendelkezett egy uralkodó sajátossággal: a földet inkább a szárazsággal, a vizet a hideggel, a levegőt a folyékonysággal, a tüzet pedig a forrósággal hozták összefüggésbe. Arisztotelész úgy vélte, a sajátosságok megváltoztatásával egyik elemet át lehet fordítani a másikba, de ilyenkor csupán a „forma" változik meg, az ősanyag állandó és megmásíthatatlan. Ez a gondolat ösztönözte az európai alkimistákat arra, hogy kísérletezni kezdjenek egyes fémek arannyá változtatásával. Mert ha az ólom és az arany egyaránt tűzből, vízből, földből és levegőből áll, akkor kétségtelen, hogy az alkotóelemek arányainak megváltoztatásával ólomból is lehet aranyat csinálni. Az aranyat pedig azért tekintették az ólomnál magasabb rendű fémnek, mert a négy elem természettől fogva tökéletes harmóniát alkot benne.
A középkori alkimisták elképzelései szintén Arisztotelész elméletéhez nyúltak vissza: úgy gondolták, hogy az anyagi világ minden megnyilvánulása Isten visszatükröződése, a négy elem —a tűz, a víz, a föld és a levegő — pedig a kvintesszencia, azaz az ötödik elem származéka, amely nem más. mint az univerzumot élettel betöltő szellem. Az elemek szimbolikus rendszerét olykor egy körben elhelyezett kereszttel fejezték ki — az ábra négy kvadránsa a négy elemet, a középső rész pedig a kvintesszenciái szimbolizálta. Máskor háromszögekkel jelölték az elemeket: a felfelé mutató háromszög a felfelé „szálló" tüzet, a lefelé mutáló háromszög pedig a vizei jelképezte. A levegő szimbóluma olyan felfelé mutató háromszög volt, amelyen vonalat húztak át, ennek lefelé mutató párja pedig a földet jelenítette meg. Az alkimisták a naprendszer bolygóival is kapcsolatba hozták az egyes elemeket:
Nap — arany
Hold — ezüst
Merkúr — higany
Vénusz — réz
Mars — vas
Jupiter — ón
Szaturnusz — ólom
Az arany ellenállt a tűz pusztításának és (a királyvíz kivételével) a folyadékok maró hatásának, az ólmot azonban azonnal megtámadták a kémiai anyagok. Sokan úgy tartották, hogy az alkímiai transzmutációhoz szükséges hatóanyagot a bölcsek köve rejti magában, amelyet egyes keresztény alkimisták magával Krisztussal azonosítottak. Ennek az azonosításnak a révén az alkímia már nem csupán fizikai folyamat, hanem a lelki megváltás útja is volt egyben, a kevésbé nemes fémek nemesfémmé változtatása pedig a lelki fejlődés metaforájává vált.
Forrás: tarrdaniel.com
Képek: dawnofwolves.forumotion.net és delina.hu