Halott festők élő kézjegyei
hirdetés
Az 1949-ben született Luiz Antonio Alencastro Gasparetto brazil klinikai pszichológus a kreatív médiumitás egyik legfigyelemreméltóbb gyakorlója. Gasparetto - pszichológiát praxisa mellett - festő médiumként szinte egyedülálló módon készít képeket. A legkülönfélébb stílusokban idéz meg elhunyt festőművészeket.
Ezek az alkotások transzállapotban születnek, ilyenkor Gasparetto szeme többnyire csukva van. a képeket pedig festékbe mártott ujjal gyakorlatilag vakon hozza térne. Szintén példa nélküli jelenség az is, hogy egyszerre nemcsak két kézzel, de esetenként mindkét kezével és mindkét lábával is képes egyidejűleg különböző képeket festeni. A sajátos technikáiról számtalan filmfelvételt készítettek. Képei rendkívüli gyorsasággal készülnek el, szinte pár perc alatt, de előfordult, hogy egyik-másik komoly festménye ötven másodperc alatt született meg. Ez a képtelennek tűnő sebesség a kreatív médiumoknál a legkülönfélébb nullájukban is jellemzőnek nevezhető. Például az író médiumok pár óra alatt terjedelmes regényeket is képesek lejegyezni, Gasparettónál - a róla készült dokumentum fel vétele ken is jól láthatóan - a transzállapot rángásszerűen gyors végtagmozgásokat eredményez, ezek azonban teljes mértékben koordináltak, dacára annak, hogy az eredményességet szemmel nem kontrollálja,
hirdetés
Luiz Gasparetto, aki ezen a módon eddig több mini tízezer képet készített -szkeptikusok jelenlétében is rendszeresen tart nyilvános bemutatókat, a művek sajátos elkészítési módjával kapcsolatosan így semmiféle csalásra utaló gyanú nem merülhet fel. Függetlenül a festmények túlvilági eredetének kérdésétől, az alkotás ilyetén módja pszichológiailag és fiziológiailag is nehezen magyarázható, a tudatműködések extrém jellege emellett a paranomiális képességek közreműködését is felveti.
Gasparetto képeinek másik megdöbbentő vonása, hogy ismert - már nem élő - festők stílusában készülnek, gyakran a művészek grafológiáikig is hiteles aláírásával együtt. Gasparetto szerint Picasso, Toulouse, Lautrec, Modigliani és más festők egész egyszerűen rajta keresztül nyilvánulnak meg, ilyenkor a teste a túlvilági lelkek számára pusztán eszközül szolgál. Noha ez a felfogás a spirituális és ezoterikus körükben magától értetődőnek számít, egyértelmű tudományos bizonyíték nincs rá. így - mint általában a túlvilággal kapcsolatos hiedelmek - világnézeti kérdésnek tekinthető.
Luiz Gasparettóhoz hasonló képességű festőmédiumként sokat vizsgálták az angol Matthow Mannínget, zenei médiumként például - a később bemutatott - Liosemary Brownt, de írómédiumként idesorolhatjuk akár a Seth Könyvek lejegyzőjét. Jane Robertset is vagy korábbi elődjét, Pearl Curannt. E téren gyakorlatilag a kísérletek „hőskorához" kanyarodtunk vissza, a parapszichológiai - akkor még pszichikusnak nevezett - kutatások ugyanis jó százötven évvel ezelőtt éppen a médiumi vizsgálatokkal vették kezdetüket.
Ennek az időszaknak a médiumitáson és a túlvilág teóriákon jóval túlmutató eredményeket köszönhetünk, így az érzékszerveken túli észlelések (ESP) és a pszichokinózís paranormális képességeinek feltérképezését, valamint a tudatállapotok és a pszi jelenségek összefüggéseinek mélyebb megértését. A Gasparettóhoz hasonló médiumok azonban újra és újra elgondolkodásra késztetik a szkeptikusabb pszi-kutatokat is arról, hogy tudatműködéseink egy nagyobb, testen vagy agyi folyamatokon túli dimenzióban is értelmezhetőek.
Kép: rejtelyekszigete.com