Egy dolog, ami felszabadítja az elmét
hirdetés
Az írás több ezer éves tudomány. A kreatív írás már nem olyan régi fogalom. Igazából talán az 1920-as évektől származtatható, de igazi fellendülése a 60-as évekkel kezdődött meg.
A kreatív írást megkülönböztetjük a többi írásformától. A kreatív írás szorosan kötődik a reklámszakmához, amikor is a copywritereknek valami kreatívval kell előrukkolniuk a megrendelő briefjére. A reklámszövegírók nem csak reklámokat írnak, hanem egész koncepciókat is. Így tevékenységük megoszlik. A kreatív írók körében megkülönböztetünk copywritereket, ghost writereket, kreatív szövegírókat, szövegírókat, és reklámszövegírókat.
hirdetés
A kreatív szövegírás jól fixáltan a reklámszakmához kapcsolódik, hiszen az összes művészeti ágban, az irodalom területén, ha valaki létrehoz valamit, legyen az vers, dráma, valamilyen próza, akkor az kreatív írás, de nem, mint szakma szerepel a kreatív írás, hanem mint folyamat.
A kreatív írás korhoz köthető. Születésének ideje a XX. század, és az olyan híres reklámszakemberek, mint David Ogilvy is reklámszövegírókként kezdték. A reklámszövegírás és a kreatív szövegírás használhatók egymás szinonim fogalmaként, hiszen mind a kettő arról szól, hogyan hozzunk létre valamit a semmiből. Mondják, az írás jót tesz a pszichének. Az írás felszabadító erejéről is hallottunk már, az önkifejezés egy fajtája ez, azonban nem ez az elsődleges szerepe, hanem hogy az adott reklámszöveg elkészüljön. És hogyan lehet ezt a legkreatívabban elkészíteni, kicsit olyan, mint egy anyagot megmunkálni. Azonban nem csak szakmabeliek használhatják a kreatív szövegírást, mint eszközt, hobbiból te is otthon nekifoghatsz szövegek írásának, például úgy, hogy kitalálsz egy témát, és próbálsz róla fogalmazást írni. Az írás jót tesz az embernek, az önkifejezés mindig egészséges, és adott esetben gyógyító hatású.
És hogy mitől kreatív?
Attól, hogy a szöveget te alakítod ki, te formálod meg, a használt jegyzetek mellett. Kreatív szövegírókat, akik hivatalosan végzik a szövegírást, reklámcégek alkalmaznak. A kreatív szövegírás lényege, hogy valami új és eredeti, ütős ötlettel vagy szöveggel állj elő. Egy teljes koncepció megírása már több körültekintést kíván meg, hiszen a kampány teljes megírása ilyenkor a cél, nem csak egy adott reklám készül el, hanem az ezt kísérő elemek megírása is a kreatív szövegíró feladata, mint például a kísérő alkalmazások, hirdetések megírása is feladat. A kreatív írásban legfontosabb az ötlet, az ötlettől működik a reklám, ha valami elég ütős ötlet, akkor az megtartja a reklámot. Ilyen például egy régebbi Marlboro reklám, a klasszikus cowboy-figurával, ami évtizedekig maradt fenn, pedig a rekláméletben nagy a pörgés, reklámok jönnek, mennek, de ez a cowboy-figura egy évtizedre meghatározta a Marlboro arculatát.
A kreatív írás felszabadítja az elmét, és a kreatív folyamat műveket hoz létre. Van, akinek megvan ehhez az affinitása, és van, akinek nincs. Az mondjuk, a divat által fejezi ki magát, az öltözködéssel, vagy a főzéssel. A kreatív szövegírásban a legfontosabb mozzanat a kreálás, valaminek a létrehozása, ami aztán betölti a célját, hiszen célja, szerepe és funkciója van. Általában ez egy reklámszöveg, hírlevél, pr-cikk, vagy koncepció. Próbáld ki te is otthon a kreatív szövegírást, keress magadnak témát, és fogalmazd meg tetszőleges oldalon. Ha élvezed majd, akkor neked is való a kreatív szövegírás! Gyakorold bátran!