Az oktatásnak is lépést kell tartania a digitalizációval
hirdetés
A digitalizáció térnyerését jól mutatja, hogy ma átlagosan egy családban minden főre két digitális eszköz jut. A gyerekek korán, 4-5 éves kortól rendszeres használóivá válnak, később pedig a játék mellett már legalább 56 százalékuk tanulásra is használja. A változás az oktatásban is megjelent: az iskolák 98 százaléka rendelkezik legalább egy olyan teremmel, amely megfelel az aktuális igényeknek. A K&H Csoport szerint az oktatásában a pénzügyi tudatosság kialakításának nagyobb hangsúlyt kellene kapnia, a megfelelő módját pedig az adja, ha lépést tartunk a digitális átalakulással.
Napjainkra a digitális oktatás túllépte az informatika órák kereteit. A digitalizáció jelen van az otthonunkban, a munkahelyünkön, a mindennapjainkban. Egy 2016-os felmérés szerint egy családban átlagosan 2,25 digitális eszközt használnak, és a gyerekek kifejezetten magabiztosan kezelik azokat. 4-5 éves kortól rendszeres használókká válnak, saját eszközt birtokolnak. Ezen játszanak, szórakoznak, később pedig a játék mellett már legalább 56 százalékuk rendszeresen tanulásra is használja mobiltelefonját, tabletjét vagy számítógépét.
hirdetés
A digitalizáció az oktatásban is megmutatkozik: modernebb eszközök, szoftveres megosztó alkalmazások állnak a pedagógusok rendelkezésére. Magyarország Digitális Stratégiája szerint 2016 óta már az iskolák 98 százaléka legalább egyinformációs és kommunikációs technológiákkal felszerelt osztályteremmel (IKT) rendelkezik. Az általános iskolák mintegy felében (53%), a középiskolák mintegy kétharmadában (65%) kettő vagy több számítógépterem található. Ezek gyakorlati használata is lassan mindenhol kiforrottá válik.
„A digitális világ térnyerése a pénzügyek terén is számos változást hozott. Új banki megoldások jelentek meg, online intézzük csekkbefizetéseinket és vásárlásainkat. A pénzügyi ismeretterjesztésnek jóval nagyobb hangsúlyt kellene kapnia a fiatalok nevelésében, hogy felnőttként majd átlássák lehetőségeiket, felkészülten tudjanak dönteni. Mindezt játékosan, szórakoztató módon, a számukra élményt nyújtó platformokon kell átadnunk. Az oktatásba eredményesen vonhatjuk be a digitális eszközöket, mind a hagyományos tantárgyak, mind a pénzügyi ismeretek terén. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő új ismeretanyagának megalkotásakor is ezt tartottuk szem előtt, így született meg a vigyázz#KáPé vlogsorozat és mobilapplikáció, amellyel a fiatalok észrevétlenül, élményszerűen jutnak a legfontosabb pénzügyi alapismeretekhez” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.
Ma már több országos kezdeményezés is támogatja a modern, IKT eszközöket alkalmazó oktatási gyakorlatok bevezetését: ilyen volt a Pénz7 programsorozat, amely a fiatalok pénzügyi nevelését célozta, és amelyhez önkéntes oktatókként a K&H Csoport szakemberei is csatlakoztak. Az április elején lezajlott Digitális Témahéthez pedig több mint 930 iskola csatlakozott. A témahetek mellett maguk az intézmények is egyre jobban fókuszálnak a digitális oktatásra. Például az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium a jövő tanévtől elindítja első digitális osztályát, amelyhez bővítették eszközparkjukat és folyamatosan képzik a pedagógusok digitális tudását.
Szöveg: LWp Kommunikáció
kép: iStock