Nem a reklámok miatt adjuk az 1%-ot
hirdetés
Az emberek szívesen ajánlják fel adójuk 1%-át civil szervezeteknek, de fontos a visszajelzés a pénz felhasználásáról. A többség ugyanannak a szervezetnek vagy általában ugyanannak a területnek adja, és nem igazán a reklámok hatására döntenek – derült ki a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány online 1050 fős felméréséből.
hirdetés
A válaszadók 73%-a döntött úgy idén, hogy adója 1%-át felajánlja valamilyen szervezetnek vagy alapítványnak. Akik nem tervezik, azok főleg arra hivatkoznak, hogy nem hisznek abban, hogy az összeg valóban célba ér. Néhányan úgy gondolják, hogy mivel kis összegről van szó, úgysem segítene a civil szervezeteknek, de sokan sajnos el is feledkeznek arról, hogy szabadon rendelkezhetnek adójuk 1%-ról - mutatja a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány felmérése. Mindeközben a felajánlással élők elsöprő többségének pozitív élmény az adó 1%, a válaszadók 91%-a még sosem bánta meg, hogy valamelyik alapítványnak felajánlotta az összeget.
Visszajelzést várnak a felajánlók, a férfiakat jobban érdekli, hogy mire ment el az 1%
A kérdőív alapján a válaszadók 66%-a visszajelzést vár az 1% felhasználásáról. A felmérésben részt vevők csaknem kétharmadának, 63%-nak számít az, hogy visszajelzést kapjon arról, hogy a felajánlott összegével pontosan mivel tudta segíteni a szervezetet. A többség (72%) azért ajánlotta/ajánlja fel adója 1%-át, mert úgy érzi, hogy ezzel segíteni tud másokon.
Bár az eredmények összességében nem mutattak nagy eltéréseket nemre és korra vonatkozóan, érdekes, hogy a válaszadók közül a 36 év feletti férfiak 24%-a utánanéz, hogy az általa kiválasztott szervezet mit vásárolt a felajánlott pénzből. A fiatalabb korosztályról ez nem mondható el, a 18-35 éves férfiak 15%-a követi nyomon, hogy mire használták fel a felajánlását. A nőket körében mind az idősebb, mind a fiatalabb korosztály kevésbé érdeklődik az iránt, hogy mire költik adója felajánlott 1%-át a kedvezményezettek.
Többet ér az 1%, bár kevesebben adják
A Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány felmérése szerint a válaszadók 35%-a minden évben ugyanannak a civil szervezetnek segít adója 1%-val, 25% általában egy-egy terület vagy téma kapcsán választ szervezetet. A válaszadók 29%-nál változó, hogy kinek adja az összeget, 11% pedig minden évben szándékosan másnak ajánlja fel.
Ez az eredmény amúgy egybevág más korábbi szja 1% témában készült felmérések következtetéseivel. A Magyar Fundraising Akadémia (MFA) nagymintás, reprezentatív szja 1% motivációs kutatásai is rendre kimutatták a felajánlók lojalitását. A kitartó támogatás nagy érték, hiszen az ESZJA rendszer 2017-es bevezetése óta azzal, hogy a NAV készíti el a bevallástervezetet, az adófizetőknek már nem kell foglalkozniuk az adóbevallással, utóbbi fejlemény pedig az 1% felajánlási hajlandóság csökkenését eredményezte az elmúlt években. Az MFA elemzési adatai az ESZJA debütálása óta 400,000 felajánló elvesztését mutatták ki, amit gyakorlatilag elfed az a tény, hogy a civilekhez jutó 1% felajánlások értéke ennek ellenére mégis nőni tudott az adóköteles jövedelmek jelentős emelkedése miatt. A felajánlók elvesztése valójában mégis több milliárdos kiesést jelent az 1%-ra jogosult jótékonysági szervezetek finanszírozásában.
Egészségügy, állatvédelem, oktatás az élvonalban, de nem számít a reklám?
A válaszadók 72%-a az egészségügyben tevékenykedő civil szervezetnek ajánlja fel az 1%-ot, 14% az állatvédelemmel, 6% pedig az oktatással kapcsolatos szervezetnek adja az összeget. A válaszadók továbbá sporttal, kultúrával, környezetvédelemmel, gyerekekkel és vallással kapcsolatos civil szervezeteknek nyújtanak segítséget az összeggel, és persze lehet átfedés is, hiszen vannak egészségüggyel foglalkozó gyermek alapítványok is. A felajánlással kapcsolatos hirdetések, reklámok és cikkek saját bevallásuk szerint nem befolyásolják a kitöltők nagy részét (75%), ez pedig elgondolkodásra késztetheti a szervezetek egy részét.
Forrás: Arvalicom