Mégsem a chips a ludas, ha meghízunk?
hirdetés
Úgy esszük, hogy azt sem tudjuk, miből van, mégis bűntudatunk van evés után. Bár fogyasztók nagy része kedvencének tartja, még mindig bűnös élvezetként gondol a chipsre, fél a magas kalória- és sótartalmától és nem pontosan tudja, miből van, derül ki a Chio online felméréséből[1]. A magyarok fogyasztják szinte a legkevesebb burgonyaszeletet Európában. Vagyis tévhit, hogy a chipstől hízunk.
A sós snackek között magasan a chips a kedvenc, legalábbis a Chio kérdőívének kitöltői között, a második helyen osztozik a diákcsemege és a sós magvak, harmadik befutó pedig a ropi. A chipsrajongók háromnegyede havonta többször is fogyaszt kedvenc termékéből, főleg otthon és házibulikban. Minden 10. ember már a munkahelyén is kibont egy-egy zacskóval, de jellemzően esti szórakozás közben esznek a legtöbben chipset. Jó hír, hogy a válaszadók 2/3-a csak étkezések között fogyaszt burgonyaszeleteket, hiszen a chips vagy más snackek semmiképpen nem helyettesíthetik az ebédet vagy a vacsorát. Egy adag (30g) mandula vagy chips 170-190 kcal-t tartalmaz, ezért ideális arra, hogy délután, uzsonnára fogyasszuk. Mint minden más élelmiszer esetén, a kulcs itt is a mértékletesség.
hirdetés
Még mindig nem nézzük a csomagolást
A fogyasztók negyede még mindig azt gondolja, a chips legfőbb összetevője egy különleges burgonyapor, amit sütés közben kevernek a termékhez. „A piacvezető márkák évek óta bíztatják a fogyasztókat, nézzék meg a termékek csomagolásán az összetevőket, hiszen a chipsben burgonya van, fűszerek és olaj”- mondta el Szabó Gábor, a Chio termékeket gyártó Intersnack piackutatója. „ A másik meglepő eredmény az, hogy a fogyasztók 25 százaléka a mesterséges ízfokozóktól és színezékektől tart, amelyeket egyik termékünk sem tartalmaz.”
Egy sokat ismételt érv a chips ellen nem más, mint a termékben található só mennyisége. Fontos tudni, hogy a chips sótartalma kb. 1,5-1,9% között mozog. Ez az érték közel azonos a kenyér sótartalmával, sőt, ez az arány néhány péksütemény esetében 2,6% is lehet, a felvágottak között pedig nem ritka a 3-4% közötti érték sem. Ma már a magyar piacon is széles körben elérhetők azok a burgonyachipsek, amelyekben a só még az 1%-ot sem éri el.
A hízás a mumus
A felmérést kitöltők (összesen 1021 kitöltő vett részt) leginkább az elhízástól félnek, emiatt nem csak a nők, de a férfiak közel felének is lelkiismeret-furdalása van a chips fogyasztása után. Ha kalóriát kell számolni, akkor a válaszadók az aszalt gyümölcsöket és az olajos magvakat tartják a leginkább energiaszegény sós snacknek, a chipset pedig a leghizlalóbbnak, holott ha 100 gr terméket veszünk alapul a chips és egy diákcsemege jellegű termék esetében, akkor a kettő kalória tekintetében nagyon közel jár egymáshoz. Ez persze nem jelenti azt, hogy mostantól sem burgonyaszeletet sem magmixeket nem szabad ennünk, hiszen a kiegyensúlyozott étrendben mindkettő elfér. A magyarok európai viszonylatban nagyon kevés chipset esznek, a bolgárok után sereghajtók vagyunk az évi 390 gramm per fő átlagos fogyasztással. Mindez azt jelenti, hogy egy teljes év alatt elropogtatott chips kevesebb energiát tartalmaz, mint amennyit egyetlen nap alatt a megszokott étel- és italfogyasztásunkon keresztül magunkhoz veszünk. Tehát nem a chips a felelős a hazánkban tapasztalt elhízási hullámért.
Az Intersnack Magyarországról bővebben
Az Intersnack Magyarország Kft. piacvezető a sós snack termékek kategóriájában. A Chio termékeket is gyártó cég az elmúlt 10 évben 3,5 milliárd forintot meghaladó értékű beruházással és több mint 15 milliárd forint adóbefizetéssel járult hozzá a hazai gazdaság sikeréhez. Az Intersnack folyamatos csökkenti termékei só- és telített-zsírsav tartalmát, a gyártáshoz egyáltalán nem használ mesterséges színezőanyagot, mesterséges ízfokozót, tartósítószert és több termékcsaládja már ma is kizárólag természetes összetevőkből készül.Az Intersnack Magyarország Kft. anyavállalata, a német családi tulajdonú Intersnack Vállalatcsoport 17 országban működik, és 8000 embert foglalkoztat. Forgalma meghaladja az évi 2,1 milliárd eurót. A csoport a magyar paprikafűszer legnagyobb felvásárlója, évi 210 tonna őrleményt használ fel termékei gyártásához.