Értelmes és élvezetes különórák
hirdetés
A szeptemberi tanévkezdéssel elindult a különórák, délutáni iskolák időszaka is. A szülő nem gyermekmegőrzést vár különóra címen, szeretné ha minőségi időtöltéssel, a gyerek számára élvezetesen telne a délután. Ehhez élményszerű tanulást nyújtó, 21. századi iskolát kell keresnie.
A Funside School szakemberei néhány tippet adnak, hogy miként érdemes különórát választani a kiskamaszok, kamaszok fejével gondolkodva. Lássuk, milyen ellenérzései vannak a gyerekeknek a különórákkal és milyen elfoglaltságot érdemes választani, hogy ezeket megcáfolhassuk.
hirdetés
El kell szakadnom a gépemtől – talán nem mondja ki, de nagyon sok gyerek, kamasz ezt érzi, ha még iskola után is elküldik tanulni valahová. De mi van, ha nem kell elszakadni? A gyerekek jó része nyitott arra, hogy programozást, robotikát tanuljon, ezt nem érzik valódi, az iskolapadban izzasztó tanulásnak. A Funside informatikai oktatásának módszertana magában hordozza mindazokat a készségeket, amire a 21. században szükség van: problémamegoldás, önálló gondolkodás és a digitális tudás fejlődése. „Különbséget kell tenni gép előtti idő és gép előtti idő között” – mondja Kittka András, az iskola egyik alapítója. „Nálunk értelmesen, új és hasznos dolgok és készségek megtanulásával fog telni az az idő, amit a virtuális világban tölt a gyerek.”
Unalmas lesz, áll a tanár a táblánál és magyaráz – olyan délutáni iskolát, elfoglaltságot kell keresni, ahol tapasztalás útján, játékosan sajátítják el a gyerekek az ismereteket. A színes, játékos környezet sem poroszos tanításra csábít, ha azt látjuk, hogy egy iskola ad a gyerekek kényelmére, ha nem akarja feltétlen padokba kényszeríteni őket, akkor valószínűleg jó helyen járunk. A gamifikáció, azaz a játékos tanulás és a pozitív megerősítés módszerével oktató délutáni iskola Gellért téri helyszínére tavaly már több mint 200 gyerek járt heti rendszerességgel, itt ők maguk beszéltek arról, hogy milyen egy jó délutáni iskola.
Messze van, nem akarok újra elindulni – a gyerekekhez közel kell vinni a minőségi oktatást, ezt vallják a Funside School alapítói is, éppen ezért ebben a tanévben a Gellért tér után Buda középső, frekventált részén, a Margit hídnál nyitott új termet az iskola, amely angol és informatikai képzésekkel reformálja meg az oktatást. Az új, négy tantermes helyszínen is a 7-17 évesek iskolai elfoglaltságaihoz igazodó órarenddel, azaz délutánonként és szombat délelőtt szerveznek órákat.
Legalább lesz ott más korombeli? – sok kamasz azért nem szereti a magánórákat, mert zavarban vannak, ha kettesben kell lenniük egy felnőttel. Jobban kedvelik a kortárs közösségeket, a sok nevetést, a lazaságot, az összekacsintást a többiekkel. A Funside-ba 7-17 év közötti gyerekek, kamaszok járnak, ők az angol nyelvet 5-8 fős kortársi csoportokban rengeteg beszélgetéssel, vidámsággal gyakorolhatják: projektek keretében őket érdeklő filmekről, zenéről, utazásokról, társadalmi problémákról (pl. környezetvédelem) folynak az órák, a bátor kommunikáció észrevétlenül fejleszti mindenki angoltudását. Kibeszélik az őket érdeklő angolul vlogoló youtubereket, rákérdeznek ha valamit nem értettek világosan egy-egy videójátékban, filmek és sorozatok fordítási hibáiról gondolkodnak közösen. Azaz beemelik az órákba az élő angol nyelvet, amit otthon, a gép előtt szinte mindenki használ valamilyen formában. A Funside pedig örömmel ad ennek teret, mert véleményük szerint a nyelv éppen így, a gyerekekhez közel hozva tanítható.
Mi van, ha lemaradok, ha nem értem az anyagot? – a 21. századi oktatáshoz az is hozzátartozik, hogy a szülők nyomon tudják követni, hogy a gyermekük mit csinál, mit tanul a délutáni iskolában, illetve hiányzás esetén a gyerek könnyedén felvegye a fonalat megfelelő háttéranyagok révén. Fontos, hogy ha pótlásra, plusz gyakorlásra van szükség, akkor arról a szülő is értesüljön. Ehhez a Funside School a technológiát hívta segítségül: az iskola minden tanulócsoportjának van egy zárt, mások számára nem elérhető blogja, ahonnan a szülők tájékozódhatnak a tanultakról, követhetik a félév négy projekttémáját, valamint ide kerülnek fel az otthoni feladatok, melyek egy részét maga a diák választhatja ki. Plusz gyakorlási lehetőség is van a csoportban, ahová mindig felkerülnek az órán végzetthez hasonló online feladatok. Az informatika csoportokban egy online gamifikációs rendszer váltotta fel a csoportblogot, ezen a platformon keresztül kommunikál a tanár a diákokkal órán kívül, küld otthoni munkát. Minden gyereknek van egy avatarja, amit az egész féléven keresztül azzal tud fejleszteni, ha órán és otthon jól, motiváltan dolgozik. A Gellért téri iskolában jól bevált online visszajelzési rendszert az új, Margit hídnál most nyíló helyszínen is bevezetik.
Mindkét helyszínen elindult a jelentkezés a délutáni iskolába - ez ellen a suli ellen a kamaszoknak sem lehet kifogása, sőt minden bizonnyal szuperül fogják érezni magukat.
Szöveg és kép: LWp Kommunikáció