Egy budapesti általános iskolában élményszerűvé vált az informatikaóra
hirdetés
Az iskolai informatikaórák felhozatala két véglet között mozog: lehet érdekfeszítő, 21. századi digitális gyermekek számára is sok újdonságot rejtő és lehet kevésbé a diákok érdeklődésére épülő száraz tudásátadás. Sajnos az amúgy is leterhelt tanároknak nincs szabad kapacitása naprakész tudást szerezni ebből a folyamatosan változó tudásanyagból. Pedig a gyerekek imádnak a képernyő előtt időt tölteni és ha mindezt értelmes dolgokra, tanulásra fordítják, akkor a szülő is elégedett lehet: ezért rengeteg gyerek tanul iskolán kívüli elfoglaltság keretében robotikát és programozást. De miért nem lehet az iskolai óra olyan izgalmas, mint a délutáni iskola? Kiderült, hogy lehet.
A Funside School alapvetően iskolán kívüli oktatással foglalkozik, délutáni iskolájuk élményszerűen, a gamifikáció módszereivel átadott tudásátadásra épít - viszont elég hozzá egy elkötelezett szülő, egy nyitott tankerületvezető, egy lelkes iskolaigazgató, egy informatikában jártas igazgató-helyettes és a délutáni foglalkozás máris a tanítás része lehet. Ez történt a budapesti Újlaki Általános Iskolában.
hirdetés
A legfontosabb tudás legyen az iskolai oktatás része
Abban mindenki egyetért, tanár, szülő, tankerület, hogy az informatika napjaink egyik legfontosabb tudása, hiszen már ma is rengeteg programozó hiányzik a munkaerőpiacról. Ez a jövőben hatványozottan így lesz, a ma még ismeretlen jövőbeni munkák nagy része programozáshoz fog kötődni. De ha nem is lesz mindenkiből programozó, aki ma játékosan belekóstol ebbe a világba, akkor is olyan önálló és logikus gondolkodást, problémamegoldó készségeket fejleszt ez a fajta tudás, melyre mindenkinek szüksége van és lesz a jövőben is.
Az engedély az idei tanév elejére megszületett, így elindulhatott a Funside első iskolai informatikaórája: az 5. évfolyamon, csoportonként heti 4 órában tanulnak a gyerekek programozást és robotikát a Funside tanáraival és tanmeneteivel. „Fontos, hogy értékes, használható tudást adjunk a diákjaink számára, és hogy mindez a korosztályuknak megfelelően legyen becsomagolva számukra” – mondja az iskola igazgatója, Gábor Áron. „Ezért nagyon örültem a megkeresésnek, mert megítélésem szerint egy komoly társadalmi, illetve szülői igényt tudunk így kielégíteni.” A foglalkozások fele a rendes iskolai órák részeként, informatika órán zajlik, fele részben pedig a rendes tanítási idő keretein kívül. A gyerekek pontosan ugyanazt tanulják, mint azok a tanulók, akik eljárnak a Funside School saját helyszíneire programozás vagy robotika tanfolyamra – LEGO eszközöket programoznak, Scratch-et tanulnak, ami néhány félév alatt elvezeti őket akár a JavaScript programozásig is.
A tanároknak nincs szabad kapacitása naprakész tudást szerezni a témában
A Funside Schoolban már megszokott, az iskolákban kevésbé, hogy időről időre a gyerekek projektbemutatón adnak képet az előző hetekben tanultakról: az Újlaki Általános Iskolában már lezajlott az első ilyen alkalom, amikor a szülők megnézhették, mit is tud már gyerekük programozni, hogyan képesek irányítani a LEGO robotot és hogyan tanulják meg a blokk-alapú programozást.
„A jövőben felmenő rendszerben tervezzük a programot kiterjeszteni a felső tagozat többi évfolyamára és azt gondolom, hogy ez más iskolákban is ugyanígy megvalósulhatna, ha nyitottak erre” – mondta Kittka András, a Funside School egyik alapítója. „A második évben terveink szerint a tananyag része lesz majd a Digitális Világ tanmenetünk is, mely nem programozási, hanem internethasználati alapismereteket ad a gyerekeknek: hogyan lehet okosan, hatékonyan és biztonságosan netezni, milyen appokkal egyszerűsíthetik a saját életüket és rövidíthetik a leckeírásra fordított időt. Olyan alapismereteket adunk át, melyeket mindenkinek, aki kilép a világhálóra, szüksége lenne, ám sokszor a tanárok nincsenek felvértezve a megfelelő tudással.” Szükség is van erre a tudásra: egy friss kutatás szerint nincs idő iskolai keretek között ilyesmivel foglalkozni, de ha lenne is, a kutatás szerint az álhírek felismerésében a tanárok sem mindig biztosak – így nem árt a külső segítség.
Szöveg: LWp Kommunikáció
Fotó: illusztráció