Ezért vall kudarcot a legtöbb életmódváltás
hirdetés
Ha az életmódváltás és a fogyás valóban olyan egyszerű lenne, mint pusztán a pozitív/negatív kalóriaegyensúly követése és a rendszeres testmozgás beiktatása, akkor valószínűleg sokkal kevesebb túlsúlyos ember lenne ma a világon. Az akár élethosszig tartó eredményekhez azonban leginkább gondolkodásmódbeli szemléletváltásra van szükség – ennek folyamatáról írt könyvet Berkes Márton ’Életmódváltás csúcsra járatva’ címmel.
Hiába a kalóriák számolása, az egészséges étkezés és a rendszeres testmozgás: a drasztikus életmódváltások eredménye többnyire csak rövid ideig tart. Eredményük pedig sokszor ingadozó vércukorszint, éhségrohamok, majd duplán visszaszedett kilók. Számtalan ilyen jól induló, de szomorúan végződő történettel találkozott Berkes Márton edző, életmódmentor.
„Több mint 10 éves edzői pályám alatt főképp edzőteremben dolgoztam. Minden évben megfigyelhető volt, hogy amíg január elején a termek megteltek az újévi fogadalmakat meghozó emberekkel, addig ez a létszám februárra már jelentősen megfogyatkozott. A változáshoz időre és türelemre van szükség, miközben az elvárásokat is reális szinten kell tartani. Véleményem szerint megfelelő stratégia nélkül nem lehet hosszú távú eredményeket elérni, ehhez pedig hozzátartozik az új, egészséges szokások kialakításán túl a gondolkodásmódbeli átkapcsolás is” – mondta Berkes Márton, aki nemrég ’Életmódváltás csúcsra járatva’ címmel írt könyvet.
Miért nem tervezzük meg az életmódváltást?
Mint mondja, tudomása szerint a magyar piacon ez az első olyan szakkönyv, ami kifejezetten a sikeres életmódváltáshoz szükséges gondolkodásmód kialakításáról szól. Szembetűnő és elgondolkodtató azonban az a tény, hogy a hagyományos eszközök és a fitnesztermek bővülő száma úgy tűnik, nem hozza a várt eredményeket. Az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 2017-es felmérése szerint Magyarország lakossága Európában a legkövérebb, világviszonylatban pedig negyedik helyen állunk, ami óriási terhet jelent az egészségügyre.
„Hogy miért nem foglalkoztak a témával eddig kiemelten, az számomra is rejtély. Az biztos, hogy alapvetően a fitnesz egy látványra épülő iparág, a ’kézzel fogható’ eredményekre épít, aminek a közvetlen eszköze az edzés és a táplálkozás. Könnyebb ezeket a tartalmakat a közösségi médiában is eladni, hiszen sok-sok ember figyelmét megragadja egy esztétikus test vagy egy szépen fotózott étel. Másrészt két olyan területről beszélünk, amire hatalmas üzletágak épültek. Ezzel szemben a gondolkodásmódbeli rétegek feltérképezése kevésbé mainstream téma, nehezebben megfogható” – árulta el az edző, aki úgy véli, a téma most a vírushelyzet és az edzőtermek zárva tartása miatt sosem volt aktuálisabb.
Így lehet jól váltani
A tartós és átütő eredményekhez szükség van egy olyan gondolkodásmódbeli hozzáállásra, ami az életmódváltást is egy egész személyiséget igénylő, komplex fejlődési folyamattá teszi.
„A csodamódszerek és a szokások magunkra erőltetése helyett javaslom az egyéni működések tudatos feltérképezését pl. motiváció és hiedelmek terén. A komfortzónából való kilépés elengedhetetlen, ám sok esetben visszatartó erő. Amíg a látványos változások nem jelentkeznek, a köztes, kritikus időszakban javaslom, hogy játékos módon, kis kihívásokkal motiváljuk magunkat, amihez megfelelő jutalmakat rendelünk. Az apró sikerélmények segítenek úton tartani, de a legjobb, ha van egy társ, egy mentor, egy számonkérő partner, aki támogat minket a nehéz pillanatokban. Idővel beérik az általam csak ’sport pozitívnak’ emlegetett állapot, amikor elkezdenek termelődni a boldogsághormonok, és az edzések instant energia- és önbizalomlöketet adnak. Addig pedig ki kell tartani” – mondta Berkes Márton, a ’Életmódváltás csúcsra járatva’ című könyv szerzője.
Ahogyan a szakképzett edző fogalmaz: a könyv végigvezet azokon a konkrét, gyakorlati lépéseken, amelyek nemcsak az életmódváltás, de az élet egyéb területein felmerülő elakadások legyőzésében is segíthetnek. Ugyan a fókusz egészséges szokások kialakításán van, azonban az ismertetett módszereket törekszik univerzális formában is értelmezhetővé tenni. Szó esik a legmélyebb motiváció feltérképezéséről, a szokások tudatos felépítésről, a kudarckezelésről és a figyelem fenntartásáról is. Ezek mind-mind, a sikerünket megalapozó apró építőkövek, amelyeket a könyvhöz tartozó munkafüzettel mélyíthetünk el.
Berkes Márton elárulta, hogy a könyv megírásával nem ér véget a sikertelen életmódváltások ellen indított missziója: áprilisban startol a Változóna című podcastje is, ami szintén stratégiai és gondolkodásmódbeli ötletekkel segíti az embereket.
hirdetés
Forrás: akoczka.com
Fotó: Varga Ádám